Stránka 3 z 3

OdoslaťOdoslané: 11. Apr 2007 21:06
od Milos
Zemepisne zadeliť určité oblasti podľa svetových strán sa nedá vždy celkom jednoznačne a často je to veľmi subjektívne. Preto som Ti napísal, že "keď to tak vidíš, ja Ti v tom brániť nebudem", aj keď to možno vyznelo ako akýsi posmešok. Napriek tomu si však myslím, že vo vládnom dokumente mohli použiť "neutrálnejšie" zadelenie v súvislosti s Moravským sv. Jánom - napr. na západom okraji Slovenska alebo úplne najlepšie na slovensko-rakúskom pohraničí. A pardon, reagoval som na slovné spojenie "Trnavský región na SZ Slovenska", ale slovo "Trnavský región" bolo uvedené len v zátvorke za názvom Mor. sv. Ján

A plne súhlasím, že Záhorie nie je to isté ako trnavský región. Hoci územne patrí do Trnavského kraja. Veď tvar územia Trnavského kraja viacerí nazývajú "prapodivnou klobásou od Skalice po Dunajskú Stredu". Niekedy sa na Slovensku neoficiálne slovo "kraj" (v zmysle územného členeniaalebo samosprávy) nahrádza slovom "región", s čím na základe uvedeného príkladu Trnavského kraja zásadne nesúhlasím. Záhorie je samostatný prirodzený región, ktorý by v prípade vyššieho počtu územných celkov pokojne mohol byť aj samostatným krajom. Avšak tendencia je skôr zachovanie súčasného počtu krajov, príp. výhľadovo ich zníženie.

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2007 08:21
od tomas1
Ak geografický stred SR leží pri Osrblí, tak Moravský Ján podľa mňa nemôže byť v nijakom prípade na severozápade...

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2007 08:23
od tomas1
...ale ak pán považuje za stred SR budovu úradu vlády, tak nemám námietky. :P

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2007 08:24
od Dialniciar
tomas1 napísal:Ak geografický stred SR leží pri Osrblí, tak Moravský Ján podľa mňa nemôže byť v nijakom prípade na severozápade...


Ale nie je ani na JZ. :wink:

OdoslaťOdoslané: 09. Sep 2007 12:30
od aquila
tunak je presne ten pripad, ze samotny most je sice dostatocne nadimenzovany aj na 100 rocnu vodu, ale prijazdove cesty by sa mali postavit na nasyp, lebo su pod urovnou hradzi ...

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=7897

OdoslaťOdoslané: 09. Sep 2007 14:18
od H16-85
aquila napísal:tunak je presne ten pripad, ze samotny most je sice dostatocne nadimenzovany aj na 100 rocnu vodu, ale prijazdove cesty by sa mali postavit na nasyp, lebo su pod urovnou hradzi ...

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=7897


Stálo by to nad 120 mil. Sk, ak by to malo byť 100%. Nie je to priorita, poviem to tak ako je ani u SSC ani na TT SK. Aj keď ten by na to mal financie, ale nie je to u neho priorita. Jednoducho z 365 dní je tento priechod max. 20 dní pre povodne zatvorený. Zemné práce by si vyžiadali 60% financií, 40% samotná výstavba cesty - ušetrí sa na recyklácií pôvodnej cesty. Zemné práce si totiž okrem toho vyžadujú: odstránenie širšieho pása lesov, dovoz kameňa a až následná úprava zeminy (tiež zväčša dovezenej). Dá sa to spraviť aj lokálne, ale to nemá význam, t.j. len zvýšenie tých najhorších úsekov, nuž a význam to nemá preto, lebo voda by aj tak zaplavila iné úseky, len tie by boli zaplavené max. vždy 2-3 dni po opadávaní vody. Každá táto povodeň si žiada po opadnutí vody nasadenie čistiacich strojov a min. opravy, v celkovej hodnote do 800 tis. Sk. A toto tempo tu bude zrejme ešte veľmi dlho a dá sa o nejakých protipovodňových opatrení uvažovať až vtedy, keď bude potrebné zasiahnuť stavebne do podložných častí samotnej cesty. Ešte aj pri výmene vozovky je to nereálne. A v protipovodňových opatreniach by sa to muselo dostať do priorít TT SK a to sa tak nestalo a ani nestane, nakoľko toto je záplavové územie, kde priamo nikto nežije a nie je až taký významný hraničný priechod. Ak tak by sa tu mohol nasmerovať nejaký peniaz z EÚ, s dofinancovaním SSC a TT SK. Most nie je dimenzovaný na 100 ročnú vodu na tomto úseku rieky Morava. Je dimenzovaný max. na 75 ročnú vodu. Pri 100 ročnej vode by bol most pod vodou, resp. narušená vážne jeho statika. Ale na tomto úseku povodia rieky Morava sa 100 ročná voda neobjavujuje ani pri tých najsilnejších povodniach (rozumej tomu: 100 ročná voda tu sa rozlieva a nezvyšuje sa dramaticky ďalej hladina, narozdiel od horských oblastí, či výrazne zastavaných). Inak ideálne riešenie je postaviť kanalizačné zberače, resp. priekopy a ochranné násypy. Pretože postaviť ochranný násyp pri ceste by tu stálo síce 50-80 mil. Sk, ale je to účinné opatrenie proti pravidelnému zatápaniu celej cesty a tiež lacnejšie riešenie oproti tomu, čo navrhuješ a často je v tomto vlákne spomínané. Val nie je 100%, ale to ani výstavba na násype, lebo ani tá nezabráni viac ako 75 ročnej vode. Samotný most inak môže byť ohrozený tak ako každý iný most aj pri vode menšej, na tomto úseku povodia rieky Morava je oveľa vyšším rizikom niečo iné, ako hladina vody a to sú kmene stromov, ktoré ak sa zachytia o most, tak spôsobujú vážne problémy (narúšanie statiky mosta, zvýšenie hladiny pri moste - poškodenie pilierov mosta a základových častí) a to sa deje pri akejkoľvek povodni. Na to, aby bol most dimenzovaný na 100 ročnú vodu, by musel mať úplne inú projektovú dokumentáciu. Toto je malý mostík, ktorý pri viac ako 75 ročnej vode spadne toku vody. A ani 50 ročná voda nie je garantom udržania mostu (viď problém s kmeňom).

OdoslaťOdoslané: 09. Sep 2007 14:25
od H16-85
Ja len spomeniem, že predchádzajúce riešenie premostenia rieky Morava, t.j. dočasného premostenia formou armádneho pontónového mosta bolo opakovane poškodzované dvomi zásadnými problémami: povodne, ktoré pri zdvihnutí hladiny spôsobovali roztiahnutie jednotlivých častí železnej konštrukcie a ich nemožnosť udržať ich v súvislej línii (teda nepomôže pridanie ďalších častí) a silná zima, kedy celý tvar poškodzovali kusy ľadu plávajúce po rieke Morava a spôsobovali až pretŕhanie pontónov. Za celú svoju históriu sa dokonca stalo až 6x to, že bol poškodený niektorý z pontónov a most bol viac ako 15 dní nefunkčný. Aj preto sa neskôr zavideli prísne podmienky pri jeho prevádzke: zatvorený v zime (neskôr rôzne roky rôzne ovplyvňované) a pri vhej hladine rieky Morava (takisto upravované výškové parametre rieky Morava). Takže výstavba mosta určite pomohla samotnnej priechodnosti na tomto úseku rieky Morava. Zaplavovanie prístupových komunikácií sa deje na slovenskej, aj rakúskej strany a snaha zlepšiť to je zatiaľ len na papieri v podobe rôznych projektových štúdií a štúdií dopadov na ŽP.

OdoslaťOdoslané: 22. Sep 2007 10:09
od Dialniciar
Zaujímavé je, že ten pontónový most bol slovenský. Nie rakúsky. Aj tá zaplavená cesta je dlhšia vždy na našom úseku, ako na rakúskej strane.

Ten most vydrží bez problémov kapacitne ešte 20 rokov. Potom sa môže uvažovať nad iným. Ale tento zostane a nový sa postaví vedľa. :idea:

... moje informácie ...

OdoslaťOdoslané: 05. Nov 2007 17:33
od Dialniciar
TT VÚC by mal pripravovať europrojekt na dostavbu a úpravu príjazdových komunikácií k mostu v Hohenau, čím by prišlo k zastaveniu každoročného úpadku príjazdových ciest počas povodní a zároveň by sa urýchlilo možné otvorenie hneď ako voda trochu opadne.

OdoslaťOdoslané: 22. Dec 2008 17:48
od Dialniciar
TT VÚC nevypracoval europrojekt na úpravu prístupových komunikácií k mostu, nakoľko tak nepostupovala ani rakúska samospráva. TT VÚC však všetky prepady krajnice opravil, komunikáciu na 4 miestach vyvýšil (v celkovej dĺžke 562m), kde aj umiestnil odvodňovacie rúrky a upravil okolitý terén, aby ako-tak vyriešil problém, kedy na týchto miestach voda zostávala počas "opadu" povodní. Inak sa v rámci tohto okolia v r. 2008 opravili krajské cesty v nevyhovujúcom stave v Moravskom sv. Jáne.

Do konca r. 2009 ani nie sú plánované väčšie investície, pretože intenzity na tomto moste zostali zachované a viac nestúpajú, čím sa potvrdilo, že ide skutočne len o regionálny mostík - ale prístupný po celý rok, narozdiel od pontónového mostu. :-)

OdoslaťOdoslané: 04. Mar 2009 17:19
od Dialniciar
Upozorňujeme vodičov, že most cez rieku Moravu medzi obcami Moravský Svätý Ján a Hohenau (Rakúsko) bude od dnes (4.3.2009) od 20:00 z dôvodu zvýšenej hladiny rieky uzavretý až do odvolania!

Zdroj: www.zjazdnost.sk

OdoslaťOdoslané: 04. Mar 2009 17:28
od B;
Uzasne. :?
Ja fajn, ze sa vybudoval, ale zakaz vjazdu po 22.00 (este plati?) a problemy s vyssou hladinou degraduju toto dielo.
Uz v 09/2007 si to tu pisal, ale nic sa neriesi :twisted:

OdoslaťOdoslané: 04. Mar 2009 17:29
od aquila
co viem, tak zakaz z rakuskej strany mosta esta plati...

problem s vyssou hladinou neni ani tak mosta, ako prijazdovych komunikacii ..

OdoslaťOdoslané: 04. Mar 2009 17:33
od B;
Mas pravdu, aj pri vysokej Morave moze na moste pristat helikoptera :lol:

Angern kompa je tiez odstavena?

OdoslaťOdoslané: 04. Mar 2009 17:40
od Dialniciar
B; napísal:Uzasne. :?
Ja fajn, ze sa vybudoval, ale zakaz vjazdu po 22.00 (este plati?) a problemy s vyssou hladinou degraduju toto dielo.
Uz v 09/2007 si to tu pisal, ale nic sa neriesi :twisted:


Čo je akože úžasné ? :?: :?:

Je to mini-most s min. lokálnou premávkou. Ak by tu nebol most, tak ten pontónový je zatvorený už týždeň. :idea:

Nemyslím si, že to degraduje samotný most. A ja som ani nenapísal, že TT VÚC zainvestuje 50-100 mil. SKK do vylepšenia ochranných opatrení na príjazdových komunikáciách k mostu samotnému ... nemyslím si, že toto je najvyššia priorita, ktorá by mala byť teraz financovaná. Ak by tu boli záplavy pravidelné a dlhotrvajúce, bolo by to na uváženie, ale inak na tom skutočne nič zlé nevidím. :wink:

OdoslaťOdoslané: 04. Mar 2009 21:09
od Dialniciar
B; napísal:Angern kompa je tiez odstavena?


Kompa v Záhorskej Vsi je odstavovaná pri pohybe ľadochodov a pri zvýšení povodňovej aktivity, takže áno - kompa je tiež odstavená.

A ja už len doplním, že od 18:00 je na rieke Morava vyhlásený 2. povodňový stupeň.

OdoslaťOdoslané: 20. Mar 2009 18:58
od Dialniciar
Most cez rieku Morava medzi obcami Moravský Svätý Ján a Hohenau (Rakúsko) bude dňa 21.3.2009 od 7:00 znovu otvorený.

OdoslaťOdoslané: 01. Apr 2009 16:09
od Dialniciar
Hraničný priechod Moravský Sv. Ján - Hohenau(Rakúsko) je z dôvodu zvýšenia hladiny rieky Morava uzatvorený do odvolania.

OdoslaťOdoslané: 20. Apr 2009 17:40
od Dialniciar
Most už je týždeň v prevádzke a nie je momentálne žiadny náznak, že by mal byť v blízkej dobe zatvorený pre prírodné dôvody.

OdoslaťOdoslané: 07. Feb 2010 00:50
od Dialniciar
Budovu bývalého hraničného prechodu odstránili :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=13134

*v článku som pridal fotky :P

Re: Most Moravský Svätý Ján - Hohenau

OdoslaťOdoslané: 07. Mar 2010 16:51
od Dialniciar
Most Moravský Sv. Ján bol predchádzajúci týždeň uzatvorený a to z dôvodu vysokej hladiny rieky Morava, čoho dôsledkom bolo zatopenie prístupových komunikácií (z oboch strán). Opäť sa otvoril až dnes, 7.3. od 12:00.

Re: Most Moravský Svätý Ján - Hohenau

OdoslaťOdoslané: 12. Apr 2010 17:24
od Dialniciar
Most do Rakúska: Otvorený, či zatvorený? :arrow:

viewtopic.php?f=35&t=13345

*totálna nespolupráca :roll: :twisted: :evil:

Re: Most Moravský Svätý Ján - Hohenau

OdoslaťOdoslané: 13. Apr 2010 08:26
od B;
Kolko by asi stalo "dvihnut" tu cestu aby ju nezaplavovalo?
Je mi jasne, ze si to rakuska strana nezela, ale aspon informativne.

Re: Most Moravský Svätý Ján - Hohenau

OdoslaťOdoslané: 08. Máj 2010 20:39
od Dialniciar
B; nejak si to odporuje, resp.: zdvihnutie je potrebné na rakúskej strane, ale rovnako aj na slovenskej strane a slovenská strana je oveľa dlhšia ako rakúska. Zdvihnutie znamená nielen zdvihnutie ale aj vyriešiť prepojky pre vodu a odvodnenie; celkové náklady aj s PD môžu kľudne vyjsť na toľko, čo stál nový most, t.j. 3 mil. €, je to ale iba môj odhad:

- projektová dokumentácia atď.
- sanácia existujúcich prípojných komunikácií v celkovej dĺžke asi 820m
- spevnenie podložia
- výstavba novej cesty
- spevnenie svahov komunikácie
- odvodňovací systém