Andrej napísal:Dy napísal:[url=http://www.ssc.sk/custom/doc/HLAPRE%202005.pdf]PREHĽAD STAVU CIEST I., II. a III. triedy
-stav na základe prehliadok vykonávaných správcom ciest
STAV CIEST K : 06/2005[/url]
Mimoriadne podrobný popis k celej cestnej sieti v SR od SSC.
Ten popis stavu ciest je super dokument, keby som mal cas tak ho dokazem cele dni studovat
. Hlavne pri oprave ciest by sa mohli nim cestari riadit. Tento rok su vsak cesty este v podstatne horsom stave, ako v mimulom roku, takze treba zrejme mnohe opravy este prehodnotit
Prečo je cestná sieť na tom zle z hľadiska kvality vozovky ?
1. Pretože cesty boli od roku 1998 až do roku 2004 výrazne zanedbávané. Nestačili financie ani na zlepšenie vozového parku SSC (sypače, pluhy, traktory) ani na opravy ciest po zimnom období a po povodniach (výtlky, zvodidlá, značky, zosuvy) a už vôbec nie na opravy dlhších úsekov ako 2 km. Stačili peniaze na naftu (zimná údržba ako odhŕňanie snehu, posyp, ... letná údržba ako kosenie trávy, umývanie značiek, ...), ale vždy sa "odkrojilo" z opráv cestnej siete, pretože väčšinou bola "dlhá a tuhá zima".
2. Cestná sieť zaznamenáva stále väčšie intenzity, teda nárast počtu osobných aj nákladných áut a cestná sieť sa stáva preťaženou už aj na cestách II. triedy.
3. Cestná sieť je stará, veľa ciest bolo postavených pred 20 až 30 rokami a potrebuje jednoducho lepšie opravy, ktoré sa z finančných dôvodov dlhodobo neustále odkladajú a potom aj oprava napríklad povrchu cesty, vozovky nevydrží dlhšie ako 3 roky a nastávajú znova tie isté problémy ako predtým - prepadnuté krajnice, stredy ciest, výtlky, nerovnosti a preťažením kamiónov aj vyjazdené koľaje. Cesty sú doslova zničené za 3 roky, ale opravu "dostanú" najskôr za 5 rokov a aj toto platí len v prípade ciest I. triedy a aj to nie na každom úseku.
4. Každý rok znamená, že cesty sú v horšom stave, stav sa nezlepšuje, ani sa stále nezastavil prepad. Mohli sa zmeniť spôsoby výpočtov, ale reálny stav cestnej siete je zlý, nevyhovujúci.
V roku 2005-2008 sa plánuje investovať viac a v tomto období (roky 2005 a 2006 sa investovalo skutočne viac než predtým) by mohlo podľa mňa dôjsť k zastaveniu zhoršovaniu cestnej siete. Potom tu však bude aj tak 30% ciest I. triedy v zlom stave a podobne na tom budú aj cesty II. triedy a cesty III. triedy sú všeobecne nevyhovujúce, takže zlepšovanie bude len veľmi pomalé.
A ešte aj reakcia na to, čím sa majú riadiť cestári: Tí sa môžu riadiť len tým, koľko majú peňazí a keď majú peniaze napríklad len na 10% opráv už dnes zlých ciest, tak ten výber je ťažký. Výnimkou boli ZA, PO a KE kraj, kde sa opravilo 30% nevyhovujúcich ciest v priemere a sem patrí aj BA kraj. Avšak TT, NR, BB a TN kraj sú na tom horšie celkovo, takže celková cestná sieť na tom nie je dobre a zhoršuje sa. Zlepšenie príde, pretože ZA, BA, PO ohlásili ďalšie opravy cestnej siete, o KE neviem a nové plány majú aj TN a BB kraj. O NR a TT neviem. K tomu väčšie investície SSC a NDS spôsobia zastavenie zhoršovania cestnej siete. V období okolo roku 2010.