Opravy a údržba ciest I., II. a III. triedy v SR

sekcia venovaná cestnej sieti

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod perets » 19. Apr 2009 17:54

nemyslim tu smolu co pouzivaju na chodniky a na vrch davaju kamienky z toho stroja ide normalne obalovane kamenivo ale bolo to za oknom tak sa mozem mylit ak to este uvidim odfotim, co je vlastne ta smola z coho to je, ako sa vyraba?
perets
diskutujúci
 
Príspevky: 174
Založený: 26. Feb 2009 08:20

Odoslaťod Dialniciar » 19. Apr 2009 19:09

Čo je presne smola a ako sa vyrába si nájdeš na www.google.sk , keď tam zadáš ako sa vyrába a pod. ... je to horší materiál, než asfalt a je z tej "triedy" ako asfalt. Smola sa môže dať len tam, kde nie je veľká dopravná záťaž, takže v mestách sa bežne dáva na chodníky, parkoviská atď.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wizard112 » 04. Jún 2009 11:50

wizard112 napísal:Zaujíma ma, čo za technológia je to plátanie dier štrkom alebo ako to nazvať. Je to veľmi obľúbené a ja neviem, čo je to vlastne za zmes, ako sa pripraví apod. Pláta sa to pomocou "hadice".


Tak dopĺňam moju otázku aj o fotky, či sme sa rozumeli: :wink:
http://www.sme.sk/vydania/20090109/photo/05710c00cfd57ad6da074fc1ff4603e0.jpg
http://www.kosice-region.sk/NR/rdonlyres/AC551AA2-F539-4464-AC35-8FE504557CCA/8668/ETMD_turbo4.jpg

Dialniciar napísal:"Hadica" - vysprávkovanie, robí sa vysprávkovacím nákladným automobilom. Je to bežná oprava výtlkov. Životnosť 2-3 roky. Podľa zaťaženia dopravou. Na vedľajších ťahoch aj 6 rokov. Nie je to klasická záplata, že by sa výtlk do hĺbky vyrezal, vyčistil, naniesla sa špeciálna zmes a až potom by sa zalial. To je kvalitná oprava výtlku. Tzv. "záplata". Vysprávkovanie je "len" zalievanie nejakou formou asfaltu v lepšom prípade a v horšom prípade iba smolou (bežné v mestách a obciach).


Čiže to, čo ide z tej "hadice", je asfalt? Pretože vždy po takejto oprave je tam strašne veľa kamienkov (štrku) a ja si asfalt predstavujem trochu inak. Navyše keď sa dáva asfalt, tak je relatívne teplý, ale toto mi tak nepripadá.
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod Dialniciar » 04. Jún 2009 16:47

Je to vysprávkovanie. Štandardná oprava výtlku v Európe a aj v Sev. Amerike na vedľajších cestách.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wizard112 » 29. Jún 2009 20:33

Dá sa pokladať "ostrovček" v strede vozovky za predmet tvoriaci pevnú prekážku? Resp. je povinnosť správcu komunikácie tento ostrovček označiť dopravným značením/zariadením? Pretože poznám mnoho takých, ktoré nie sú nijako označené, hoci podľa mňa by mali byť. Dalo by sa v prípade nehody na tento fakt poukázať?
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod wizard112 » 29. Jún 2009 20:35

Ešte som zabudol, myslím na ostrovčeky nielen na cestách I., II. a III. triedy, ale aj na miestnych komunikáciách. A samozrejme aj v obci aj mimo obce, aby som bol presný.
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod Dialniciar » 29. Jún 2009 21:00

wizard112 napísal:Dá sa pokladať "ostrovček" v strede vozovky za predmet tvoriaci pevnú prekážku? Resp. je povinnosť správcu komunikácie tento ostrovček označiť dopravným značením/zariadením? Pretože poznám mnoho takých, ktoré nie sú nijako označené, hoci podľa mňa by mali byť. Dalo by sa v prípade nehody na tento fakt poukázať?
Áno, ostrovček musí byť označený dopravným značením; pokiaľ ide napr. o ostrovček v zmysle spomaľovača premávky; rovnako musí byť aj informácia o výskyte kruhového objazdu ... výnimku zrejme tvoria ostrovčeky MHD, ale tie väčšinou majú farebný "plot" brániaci prechodu chodcov tam, kadiaľ ísť nemajú.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wizard112 » 29. Jún 2009 21:06

Predpokladám, že rovnako sa to vzťahuje aj v miestach, kde sa začína oddelenie jazdných pruhov zeleným pásom apod.

V prípade, že správca cesty neoznačí daný ostrovček ani po upozornení, potom to treba dať na vedomie obvodnému/krajskému úradu dopravy alebo na DI?
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod Dialniciar » 29. Jún 2009 21:16

*čo si predstavuješ pod zeleným pásom
*presne tak - známy prípad napr. nebohého mladého Hryca
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wizard112 » 30. Jún 2009 09:44

Dialniciar napísal:*čo si predstavuješ pod zeleným pásom


Toto:
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=5351
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod Dialniciar » 30. Jún 2009 11:22

Na to netreba upozorniť - to by si potom musel upozorniť aj na stredový deliaci pás na diaľnici.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wizard112 » 30. Jún 2009 11:27

Dialniciar napísal:Na to netreba upozorniť - to by si potom musel upozorniť aj na stredový deliaci pás na diaľnici.


Nevyjadril som sa asi presne a ani fotka neukazuje, načo sa pýtam, ale v miestach, kde je prerušený (miesto určené napr. na otáčanie apod.), na týchto miestach by mal byť tiež označený DZ prikázaný smer obchádznia alebo nemusí?
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod Dialniciar » 30. Jún 2009 12:35

Malo by byť označené, ktorým smerom sa môžeš otočiť, ... to ti ale nerieši spôsob obchdázania - ty ho neobchádzaš v zmysle vľavo/vpravo ako napr. pri vybočovacom.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 16. Júl 2009 23:29

S týmto zápasíme po celom Slovensku :arrow:

http://www.ssc.sk/files/documents/techn ... 0listy.pdf
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 09. Sep 2009 17:45

ŽSK predpokladá na zimnú údržbu ciest 3,3 milióna eur :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=12440

Na toto som osobne zvedavý: ŽSK ponúkne aj možnosť kontrolovať vozidlá údržby prostredníctvom internetovej stránky Geografického informačného systému (GIS) napojeného na systém GPS.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Milos » 23. Nov 2009 13:00

Banskobystrický kraj chystá rekonštrukcie ďalších 150 km ciest

:arrow: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=12693
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Odoslaťod Dialniciar » 23. Dec 2009 18:50

Nitriansky kraj nakúpil z úveru 12 nových sypačov. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=12810
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 23. Dec 2009 19:29

Správa ciest Košického samosprávneho kraja sa pripravuje na zimu
doprava - 16. októbra 2009

Aj keď začiatok zimnej údržby je plánovaný obvykle po 1. novembri, v tomto roku boli cestári nútení kvôli náhlej zmene počasia zabezpečiť zimnú údržbu komunikácií už od 13. októbra. Správa ciest Košického samosprávneho kraja sa pripravuje na zimnú údržbu vyše dvetisíc kilometrov ciest. Rozpočet počíta s podobnými nákladmi, ako v minulej sezóne – okolo 2 miliónov eur. Suma sa môže zmeniť v závislosti od náročnosti poveternostných podmienok.

Riadenie zimnej údržby ciest bude koordinovať centrálny dispečing v Košiciach a priamo zabezpečovať obvodné strediská dispečersko-spravodajskej služby v Michalovciach, Moldave nad Bodvou, Rožňave, Spišskej Novej Vsi a Trebišove. Organizačná a technická príprava zimnej údržby sa pripravuje v zmysle cestného zákona. Operačný plán zimnej údržby rieši nasadenie dopravných prostriedkov a mechanizmov pre bežné i mimoriadne klimatické podmienky.

Správa ciest bude využívať svoje mechanizmy a dopravné prostriedky - 82 sypačov, 10 nákladných áut, 9 nákladných áut s pluhmi, 22 traktorov s radlicami, 4 snehové frézy, 3 buldozéry – grédre a 30 nakladačov. Spresňuje sa zoznam organizácií a súkromníkov, s ktorými SC KSK uzatvorí zmluvy pre zabezpečenie údržby v prípade kalamity. Zatiaľ sa pripravujú dohody s 34 firmami na zabezpečenie ďalších 90 mechanizmov, ich počet sa stále upresňuje.

Pracovníci správy ciest v súčasnosti robia údržbu strojov a obhliadky pripravenosti mechanizmov. Ich počty v jednotlivých strediskách vychádzajú z dĺžky udržiavaných komunikácií, počtov rajónov, náročnosti a špecifík terénu a najmä z dlhoročných skúseností pri zabezpečovaní zimnej údržby. Rozvážajú sa zásoby posypového a rozmrazovacieho materiálu. Jednotlivé strediská okrem bežnej údržby osadzujú snehové koly popri cestách, vytvárajú na nebezpečných miestach pohotovostné skládky posypového materiálu a osadzujú snehové zábrany.

Začiatok zimnej údržby závisí od poveternostných podmienok. Pred dvoma rokmi začala 5. novembra, vlani 4. novembra a trvala do 31. marca. Vlani boli poveternostné podmienky pomerne náročné, najmä čo sa týka dĺžky zimy. Pluhovalo sa až do konca marca. Celkovo sme mali 107 mrazových dní, 51 ľadových, 89 zrážkových a 112 výkonových dní. Na cestách I., II. a III. triedy cestári prepluhovali 100 720 km a posypali 82 823 km ciest.

Najnáročnejšie úseky ciest sú
- cesta č. II/533 v úseku hranica okresu Rožňava – Spišská Nová Ves – Levoča
- cesta č. II/535 v úseku Mlynky – Dedinky
- cesta č. II/536 v úseku Spišské Vlachy – Spišská Nová Ves – hranica okr. Poprad
- cesta č. II/546 v úseku hr. okr. Prešov – Margecany – Gelnica – Mníšek n.H. – Hnilčík
- cesta č. II.547 v úseku hr. okr. Košice-okolie - Margecany – Spišské Vlachy - Spišské Podhradie (obzvlášť náročný úsek Folkmarský kopec)
- cesta č. II/548 v úseku hr. okr. Košice-okolie – Smolník (obzvlášť náročný úsek Štóssky kopec)
- cesta č. II/549 v úseku hr. okr. Rožňava – Smolník – Mníšek nad Hnilcom (obzvlášť náročný úsek Úhorná)

Zuzana Bobriková, Václav Kohoutek
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 20. Jan 2010 21:06

Cestári v BSK pod päť centimetrov nejdú (+foto) :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=12973
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod milosD » 21. Jan 2010 09:52

- cesta č. II/549 v úseku hr. okr. Rožňava – Smolník – Mníšek nad Hnilcom (obzvlášť náročný úsek Úhorná)

:shock: pokial viem Uhorna ( kopec sa v zime neudrziava )
milosD
diskutujúci
 
Príspevky: 200
Obrázky: 11
Založený: 28. Jan 2009 13:15

Odoslaťod Dialniciar » 21. Jan 2010 22:07

Trnavský samosprávny kraj sa stará v roku 2010 v rámci zimnej údržby o 1.857 km ciest, z toho je 268 ciest I. triedy, 531 kilometrov ciest II. triedy a 1 058 kilometrov ciest III. triedy. Nestará sa o asi 14-19 km (podľa počasia) ciest III. triedy, na čo je každý úsek upozornený tabuľou.

Túto zimu má kraj vlastných 122 mechanizmov, ktoré je možné nasadiť na zimnú údržbu: 80 nákladných áut s možným posypom, 24 traktorov, 12 (iba) sypačov, 4 grédre, 2 frézy. Zmluvne je samosprávny celok dohodnutý s ďalšími firmami a je schopný zabezpečiť až 200 kusov techniky, v prípade, že by vznikol kalamitný stav.

Cesty I. triedy sa štandardne solia, cesty II. a III. triedy sa posýpajú zmesou soli a štrku. Údržba je prioritná pre hlavné cestné ťahy (cesty I. a II. triedy), na ktorých su vytýčené okruhy pre každý sypač v rozsahu 40-70 km tak, aby sa pluhovanie alebo posyp dal zvládnuť za 1-1,5h.

V zime 2009/2010 kraj nezaznamenal ani napriek silnejším snehovým prehánkam problémy na cestných komunikáciách. Samospráva v tomto období pristúpila k preventívnym jazdám.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 31. Jan 2010 21:08

Ako kroniku sem uvediem dnešnú dopravnú situáciu na Slovensku na základe reportov z www.zjazdnost.sk :arrow:

Na západnom Slovensku fúkal silný vietor, následkami boli:

*Na cestách v okolí Trnavy, Dolných a Horných Orešian, Trstína, Naháča a Šamorína sa tvorili snehové jazyky a záveje.

Na východnom Slovensku fúka silný vietor a sneží aj teraz, takže:

*Vranov nad Topľou: od 14:00 bol vzhľadom na zhoršujúce sa poveternostné podmienky vyhlásný I.stupeň kalamitnej situácie!!!
*Kráľovský Chlmec: nezjazdný úsek III/ 553 033 Svätuše- kr. III/553 24 M. Horeš
*Sečovce: nezjazdný úsek III/050 208 Bačkov - III/050 210 križov. Bačkov, III/050 210 Kravany-Stankovce

Takmer na celom východnom Slovensku sa vplyvom intenzívneho sneženia a nárazového vetra vytvárajú snehové jazyky.

V meste Košice bol dnes vyhlásený 2. stupeň (z troch) kalamity, pretože tu napadlo 30-40 cm snehu a fúka tu silný nárazový vietor.

Naopak, situácia na horských priechodoch dnes bola zvládnutá:

*Všetky horské priechody sú zjazdné, povrch vozoviek je prevažne pokrytý vrstvou kašovitého až utlačeného snehu do 5 cm, okrem HP Pezinská Baba, Biela Hora, Havran, Soroška, Javorník a Makov, ktoré majú povrch vozoviek vlhký až mokrý.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wizard112 » 31. Jan 2010 22:06

K tým kalamitným stupňom - čo to v praxi znamená, jednotlivé stupne? Povolávajú sa stroje nejakých iných firiem, ktoré nie sú určené na údržbu, s kým má správca vopred uzavretú zmluvu, poprípade aj armáda?

Tieto kalamitné stupne vyhlasuje správca komunikácie? Alebo zástupcovia príslušných miest/obcí alebo niekto úplne iný?
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod Dialniciar » 31. Jan 2010 22:17

wizard, prosím ťa ta máš kolko rokov ? ty tieto svoje otázky cpeš po celom fóre ... vieš používať internet ?

Kalamitné stupne vo všeobecnosti, stav ohrozenia a stupne padania lavín atď. ... čo to asi zamená v praxi, ha ??? :(

Pri 3. kalamitnom stupni v zime má samospráva možnosť požiadať o spoluprácu aj súkromné firmy a tie sú povinné pomôcť, samozrejme náklady na naftu musí uhradiť samospráva. Armáda sa nenasadzuje - po reforme armády na OS SR a celú reformu OSSR (model 2010, 2015 a 2020) posilnil HaZZ v MA a ZA s technikou určenou na povodne a snehovú kalamitu. Armáda reálne dokáže nasadiť po 48h max. 30 ľudí v rámci VÚC s 2-3 kusmi techniky. Kalamitný stupeň vyhlasuje samospráva na základe zasadnutia krízového štábu (naštuduj si pravidlá krízového štábu). Správca komunikácie môže, resp. mal by prípadne uzatvoriť cestné komunikácie a vzhľadom na reálie, na Slovensku sa musia za každú cenu udržať zjazdné cesty I. triedy; samozrejme ani to sa niekedy nepodarí.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 31. Jan 2010 22:25

Samospráva je povinná mať vypracovaný Operačný plán zimnej údržby a podľa neho vyhlasuje kalamitné stupne a riadi situáciu. V prípade zhoršených podmienok vypomáha MV SR.

Kalamitná situácia vo všeobecnosti = prerušenie dopravy v nejakom rozsahu
Kalamitné stupne vo všeobecnosti = postupný prechod na vyššie zložky samosprávy, resp. na okresné úrady
Riešenie kalamity = zapojenie vlastnej a pomocnej, resp. zmluvnej techniky
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Cestná sieť

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.