Mimochodom,
Cesta I/18 je súčasťou európskej cesty E 50: (D1, I/50, I/61, I/11, I/18, I/18A, I/68) štátna hranica ČR / SR – Trenčín – Žilina – Prešov – Košice – Michalovce – štátna hranica SR / UA.
Cesta I/18 bola vybudovaná v polohe niekdajšej stredovekej cesty spájajúcej mesto Žilina a Turiec. Približne od roku 1900 začala byť cesta využívaná už aj automobilmi.
Od roku 1937 začala jej výrazná prestavba, kedy pribudol asfaltový povrch a cesta bola zárezmi, opornými múrmi a premosteniami výrazne rozšírená a skvalitnená. Ďalšie významné úpravy cesty I/18 prebiehali
o 20 rokov neskôr od roku 1957. Nárast intenzity dopravy a dlhodobé problémy s priepustnosťou viedli
v roku 2009 k dočasnému vytvoreniu tretieho jazdného pruhu. Ide o
dočasné riešenie do otvorenia diaľnice D1 s tunelom Višňové, ktorý po sprevádzkovaní výrazne odľahčí tento úsek I/18 a takmer úplne zredukuje tranzitnú dopravu.
Sme v stave, že 3. jazdný pruh sa ani nedožil tej D1 bez nutnosti ďalšieho zásahu. Dočasné riešenie je štandardne do 8 max 10 rokov. Prekračujeme to 2x, tak sa nemôžeme diviť. S realizáciou 3. pruhu sa neuskutočnilo spevnenie podložia a naopak sme cestu vystavili väčšej záťaži bez úprav mostných objektov na trase, čím trpia aj tie. Svahové deformácie a pohyb masívu je ešte bonus.
Takže, keď odborníci varovali dlhé roky pred tým, že toto riešenie je závislé na sprejazdnení D1 v úseku, tak vedeli, prečo. Teraz sa už len môžeme pozerať ako sa rúca základná sieť; I/18, I/9 etc. Frézovanie v noci, štandard inde sa tu bude prezentovať v správach ako keby sme objavili Ameriku. A potom sa dočítam, že Višňové sa otvorí asi v polovici 2025. A kto chce načisto obísť uzol ZA, tak fajn, tak jedine R1 a potom ho čaká rozrobená BB, Donovaly, v blízkej dobe aj Vernár kde sa rozkladajú, proste sme odpálili kus Slovenska. A juhom sa veľmi nedá
Vypracúva sa núdzový plán, keby nedajbože sa niečo stalo (zosuv brala etc.). Ale zle sa to robí, keďže tie mosty inde tvoria obchádzky naširoko. A nižšia cestná sieť neunesie záťaž z tých hlavných ciest. A niekto sa podivuje nad tým, že tu klesá objem NADky.