Oblasť Prešova a Sabinova
Odoslané: 04. Feb 2006 13:24
Táto oblasť je významná predovšetkým už tým, že sa tu nachádza mesto Prešov. Viac už v jednotlivých častiach tohto príspevku.
Cestná sieť.
Konkrétne by sa mal klásť dôraz na tieto cestné úseky:
1. Prešov-Košice (D1)
2. Prešov-Drienovská Nová Ves-smer Košice
3. Prešov-Kapušany-smer Hanušovce nad Topľou
4. Kapušany-smer Giraltovce
5. Kapušany-Fulianka-Raslavice
6. Prešov-Veľký Šariš-Šarišské Michaľany-Sabinov-Pečovská Nová Ves-Lipany-Kamenica-Pusté Pole-Ľubotín
7. Prešov-Chminianska Nová Ves-Široké-smer Levoča
8. Bzenov-Rokycany-Žipov-Klenov-smer Gelnica
9. Lipany-Krivany-Torysa
10. Pečovská Nová Ves-Olejníkov
11. Prešov-Fintice-Záhradné-Mošurov-Demjata
Tým dôrazom myslím výraznejšie investície do týchto ciest v podobe zlepšenia ich parametrov ako aj lepšej údržbe počas a po zimnom období.
Tento región nie je jednoduché opísať z hľadiska cestnej siete, pretože je tu toho veľmi veľa, čomu by bolo potrebné venovať sa. Podľa priorít je potrebné budovať diaľnicu D1 Prešov-Svinia a ďalej na západ v smere na Branisko atď. Okrem toho je potrebné investovať do D1 Prešov-Košice tak, aby boli vyriešené úseky, ktoré by mohli byť zaplavené, keby boli povodne, s tým súvisí lepšia a častejšia oprava napríklad vozovky (povrch cesty) alebo aj príprava na rozšírenie D1 z 2+2 na 3+3 pruhy, teda spracovať projektovú dokumentáciu, pretože tu je vysoký predpoklad, že za 10 rokov bude potrebná takáto úprava podobne ako je tomu dnes na úseku D1 BA-TT, kde to je potrebné už 10 rokov a ak to bude za 10 rokov, tak bude dobre. Okrem diaľnice D1 je však potrebné venovať sa aj rýchlostnej ceste (RC) R4 v smere na Svidník a ďalej Poľsko ako aj od Košíc v smere na Milhosť (Kechnec) a ďalej na Maďarsko. Diaľničná sieť teda presahuje tento región, ale priamo ho aj ovplyvňuje.
Okrem diaľničnej siete je prioritou aj základná cestná sieť, cesty I. až III. triedy. Aj tu by mali byť jasné priority. Treba investovať do hlavného cestného ťahu od Prešova na západ, ale aj na východ a juh. Teda na Levoču (paralelná cesta I. triedy k diaľnici D1), na Košice (paralelná cesta k diaľnici D1), na Svidník (R4) a na Humenné (2. najvýznamnejšia cesta v smere na Ukrajinu). To sú cesty I. triedy. Nasledujú cesty II. triedy, kde by bolo potrebné investovať hlavne na cestný ťah Prešov-Bardejov a túto cestu prebudovať na cestu I. triedy. Ohľadom cesty Prešov-Sabinov, tu treba viac investovať v rámci lepších opráv. A nasledujú aj cesty III. triedy. Tých je tu veľmi veľa, ja som niektoré spomenul aj v rámci priorít (v bodoch) a tu je potrebné takisto viac sa o tieto cesty starať - nespevnené krajnice, zlepšenie parametrov pri nevyhovujúcich zákrutách atď.
Ďalej je potrebné vybudovať tieto cestné obchvaty:
1. Prešov
2. Sabinov
3. Lipany
4. Kapušany
5. Šarišké Michaľany
6. Pečovská Nová Ves
Podobne ako cesty je tu potrebné výrazne investovať aj do cestných obchvatov. Predovšetkým hlavne mesto Prešov, kde treba riešiť prepojenie diaľnice D1 Prešov-Svinia a Prešov-Košice, ale aj zároveň treba vybudovať obchvat v smere na RC R4 severná vetva a zároveň aj hlavný ťah v smere na Ukrajinu. Okrem Prešova by som sa ja sústredil na cestu II. triedy Prešov-Sabinov-Lipany. A obce, ktoré ležia na ceste I. triedy od Prešova na západ bude riešiť diaľnica D1.
Ďalšou oblasťou je rozvoj železničnej dopravy v tomto regióne.
Železničné trate:
Tento región má stredne hustú železničnú sieť, ktorá de facto postačuje a v podstate je vysoko nerentabilné investovať do výstavby nejakých nových, v tomto prípade dlhých tratí. Jedine snáď keby aj EU pomohla a postavila by sa nová železničná trať, ktorá by spojila Prešov, Giraltovce, Svidník s Poľskom, čo však nie je potrebné, pretože v tomto regióne nie je vyťažená ani súčasná cesta I. triedy a ešte sa tu plánuje stavať aj RC R4 v 1. fáze na 1/2 profil. Skôr by bolo potrebné udržiavať všetky súčasné trate, teda Prešov-Bardejov a Prešov-Košice a Prešov-Sabinov-Lipany a Prešov-smer Hanušovce nad Topľou. Ohľadom lepšieho železničného spojenia by potom bolo skôr lepšie spojiť Medzilaborce s Poľskom, ale to už je iný región.
Železničné stanice:
Je potrebné udržiavať v modernom stave stanice v Prešove a v Sabinove.
Letecká doprava.
Tento región je významným regiónom, ale vzhľadom na blízkosť mesta Košice tu nie je potrebné stavať letisko regionálneho významu aké je napríklad v PP.
Ostatné investície do infraštruktúry v tejto oblasti v rámci predovšetkým vodných zdrojov a ochrany ŽP.
Potrebné sú investície do vodárenstva a kanalizačnej siete, kde sú potrebné rekonštrukčné práce ako aj výstavba nových ČOV atď. Vzhľadom na prebiehajúcu a plánovanú veľkú výstavbu v oblasti cestnej/diaľničnej siete je potrebné chrániť hlavne vodné zdroje, aby neprichádzalo k nejakým zníženiam stavov spodných vôd atď.
Cestná sieť.
Konkrétne by sa mal klásť dôraz na tieto cestné úseky:
1. Prešov-Košice (D1)
2. Prešov-Drienovská Nová Ves-smer Košice
3. Prešov-Kapušany-smer Hanušovce nad Topľou
4. Kapušany-smer Giraltovce
5. Kapušany-Fulianka-Raslavice
6. Prešov-Veľký Šariš-Šarišské Michaľany-Sabinov-Pečovská Nová Ves-Lipany-Kamenica-Pusté Pole-Ľubotín
7. Prešov-Chminianska Nová Ves-Široké-smer Levoča
8. Bzenov-Rokycany-Žipov-Klenov-smer Gelnica
9. Lipany-Krivany-Torysa
10. Pečovská Nová Ves-Olejníkov
11. Prešov-Fintice-Záhradné-Mošurov-Demjata
Tým dôrazom myslím výraznejšie investície do týchto ciest v podobe zlepšenia ich parametrov ako aj lepšej údržbe počas a po zimnom období.
Tento región nie je jednoduché opísať z hľadiska cestnej siete, pretože je tu toho veľmi veľa, čomu by bolo potrebné venovať sa. Podľa priorít je potrebné budovať diaľnicu D1 Prešov-Svinia a ďalej na západ v smere na Branisko atď. Okrem toho je potrebné investovať do D1 Prešov-Košice tak, aby boli vyriešené úseky, ktoré by mohli byť zaplavené, keby boli povodne, s tým súvisí lepšia a častejšia oprava napríklad vozovky (povrch cesty) alebo aj príprava na rozšírenie D1 z 2+2 na 3+3 pruhy, teda spracovať projektovú dokumentáciu, pretože tu je vysoký predpoklad, že za 10 rokov bude potrebná takáto úprava podobne ako je tomu dnes na úseku D1 BA-TT, kde to je potrebné už 10 rokov a ak to bude za 10 rokov, tak bude dobre. Okrem diaľnice D1 je však potrebné venovať sa aj rýchlostnej ceste (RC) R4 v smere na Svidník a ďalej Poľsko ako aj od Košíc v smere na Milhosť (Kechnec) a ďalej na Maďarsko. Diaľničná sieť teda presahuje tento región, ale priamo ho aj ovplyvňuje.
Okrem diaľničnej siete je prioritou aj základná cestná sieť, cesty I. až III. triedy. Aj tu by mali byť jasné priority. Treba investovať do hlavného cestného ťahu od Prešova na západ, ale aj na východ a juh. Teda na Levoču (paralelná cesta I. triedy k diaľnici D1), na Košice (paralelná cesta k diaľnici D1), na Svidník (R4) a na Humenné (2. najvýznamnejšia cesta v smere na Ukrajinu). To sú cesty I. triedy. Nasledujú cesty II. triedy, kde by bolo potrebné investovať hlavne na cestný ťah Prešov-Bardejov a túto cestu prebudovať na cestu I. triedy. Ohľadom cesty Prešov-Sabinov, tu treba viac investovať v rámci lepších opráv. A nasledujú aj cesty III. triedy. Tých je tu veľmi veľa, ja som niektoré spomenul aj v rámci priorít (v bodoch) a tu je potrebné takisto viac sa o tieto cesty starať - nespevnené krajnice, zlepšenie parametrov pri nevyhovujúcich zákrutách atď.
Ďalej je potrebné vybudovať tieto cestné obchvaty:
1. Prešov
2. Sabinov
3. Lipany
4. Kapušany
5. Šarišké Michaľany
6. Pečovská Nová Ves
Podobne ako cesty je tu potrebné výrazne investovať aj do cestných obchvatov. Predovšetkým hlavne mesto Prešov, kde treba riešiť prepojenie diaľnice D1 Prešov-Svinia a Prešov-Košice, ale aj zároveň treba vybudovať obchvat v smere na RC R4 severná vetva a zároveň aj hlavný ťah v smere na Ukrajinu. Okrem Prešova by som sa ja sústredil na cestu II. triedy Prešov-Sabinov-Lipany. A obce, ktoré ležia na ceste I. triedy od Prešova na západ bude riešiť diaľnica D1.
Ďalšou oblasťou je rozvoj železničnej dopravy v tomto regióne.
Železničné trate:
Tento región má stredne hustú železničnú sieť, ktorá de facto postačuje a v podstate je vysoko nerentabilné investovať do výstavby nejakých nových, v tomto prípade dlhých tratí. Jedine snáď keby aj EU pomohla a postavila by sa nová železničná trať, ktorá by spojila Prešov, Giraltovce, Svidník s Poľskom, čo však nie je potrebné, pretože v tomto regióne nie je vyťažená ani súčasná cesta I. triedy a ešte sa tu plánuje stavať aj RC R4 v 1. fáze na 1/2 profil. Skôr by bolo potrebné udržiavať všetky súčasné trate, teda Prešov-Bardejov a Prešov-Košice a Prešov-Sabinov-Lipany a Prešov-smer Hanušovce nad Topľou. Ohľadom lepšieho železničného spojenia by potom bolo skôr lepšie spojiť Medzilaborce s Poľskom, ale to už je iný región.
Železničné stanice:
Je potrebné udržiavať v modernom stave stanice v Prešove a v Sabinove.
Letecká doprava.
Tento región je významným regiónom, ale vzhľadom na blízkosť mesta Košice tu nie je potrebné stavať letisko regionálneho významu aké je napríklad v PP.
Ostatné investície do infraštruktúry v tejto oblasti v rámci predovšetkým vodných zdrojov a ochrany ŽP.
Potrebné sú investície do vodárenstva a kanalizačnej siete, kde sú potrebné rekonštrukčné práce ako aj výstavba nových ČOV atď. Vzhľadom na prebiehajúcu a plánovanú veľkú výstavbu v oblasti cestnej/diaľničnej siete je potrebné chrániť hlavne vodné zdroje, aby neprichádzalo k nejakým zníženiam stavov spodných vôd atď.