Stavebníctvo:
Přidaná hodnota ve stavebnictví vzrostla v roce 2004 proti předchozímu roku o 8,1%, tj. o 3,8 procentního bodu méně než rok předtím, na 957,2 mld CNY. Zisk nejvýkonnějších stavebních firem prý vzrostl o 19,5% (jedná se o firmy, co mají zvláštní čínský certifikát). Vzrostla produkce stavebních hmot, např. cementu bylo vyrobeno 970 mil. tun, což představuje zvýšení proti roku 2003 o 12,5%. Vzhledem k velkému stavebnímu boomu a celkovým potřebám ekonomiky vzrostla i výroba oceli a sice o cca 23%.
V souvislosti s přípravou na olympijské hry v roce 2008 pokračoval zejména v Pekingu obrovský rozmach stavebnictví. Bylo dále postoupeno v realizaci velkých stavebních projektů jako je:
- přehrada Tři soutěsky (do provozu byla uvedena první část, tedy pro plavbu i výrobu elektřiny, pracuje již 11 generátorů);
- železnice Qinghai-Tibet, přičemž nově bylo dokončeno 396 km (rok předtím 317 km);
- plynovod Xinjiang-Šanghaj, který je dlouhý cca 4200 km a měl by přepravovat cca 20 mld m3 zemního plynu ročně, byl v roce 2004 uveden do provozu (současná kapacita 12 mld m3 je již plně kontrahována uživateli);
- odklonění vod z řek na jihu Číny do severních oblastí, kde práce probíhají v rámci různých podprojektů.
Zvláštní pozornost byla věnována rozvoji západních provinií, např. byla rozšířena nebo nově vybudována letiště v městech Xingyi, Lhasa, Hotan a Yan´an.
V roce 2005 bylo vyrobeno 1.038,3 mil. tun cementu (růst o 11,6%), výroba oceli vzrostla o 24,6%.
Doprava:
Vývoj infrastruktury v posledních letech byl velmi rychlý a lze ho považovat za jeden z charakteristických rysů čínského hospodářství.
V r. 2004 postavených: 46 411 km ciest, z toho 4476 km.
V roce 2004 byly dokončeny významné projekty v infrastruktuře nebo v nich bylo pokračováno.
Nejvýznamnějším přístavem je Šanghaj, kudy prochází asi 20% zboží připadajícího na vodní dopravu. Další významné přístavy jsou v Shenzhenu, Tianjinu a Dalianu. V přístavech bylo přeloženo 4 mld tun nákladů, tedy o 21,3% více než v roce 2003. Z uvedeného celku představoval náklad pro zahraniční obchod 1,15 mld tun, což představuje růst 18,4%. Bylo přepraveno 61,5 mil. standardních kontejnerů.
Objem přepravy nákladů v 10 čínských městech překročil 100 mil. tun ročně, tohoto objemu dosahuje pouze 25 přístavních měst na světě. V roce 2005 se stala Šanghaj největším světovým přístavem dle objemu nákladu (objem dosáhl 448 mil. tun). Dle kapacity přepravy kontejnerů se řadí Šanghaj a Shenzhen na 3. a 4. místo na světě po Singapuru a Hongkongu.
Plán na rok 2005 zahrnuje vybudování 714 km nových železničních linek, předání 805 km do provozu a elektrifikaci 875 km tratí.
Dle ministerstva plánuje vláda vynaložit 160 mld. CNY (19,8 mld. USD) na budování železnic v roce 2006. Do roku 2020 má Čína vybudovat 10.000 km nových železničních tratí pro osobní dopravu a 2.000 km rychlostních železničních tratí.
V roce 2006 Čína hodlá vybudovat na venkově 180.000 km dálnic, především v hraničních, chudých a zemědělských oblastech. Do roku 2010 mají být všechny správní vesnice propojeny dálnicemi.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... na0406.doc