Je to vplyv teploty. Teplota dokáže pohnúť aj koľajnicami.
Včera sa roztápali aj vozovky na slovenských komunikáciách, hoci sa o tom nikde nepísalo a dnes už aj na českej diaľnici D5 či na okruhoch Madridu v Španielsku.
Čína je krajina, ktorá od roku 2000 radikálne investuje. Ročne spevňuje 100.000 km ciest a je normálne, že 500-1000 km sa nepodarí a do pár rokov sa musí opraviť.
Rovnako tak postavili 40.000 km diaľnic a rýchlostných ciest, z čoho 1/5 na viac ako 2x3 jazdné pruhy a bohužiaľ, ale ešte neprešlo 10 rokov a 50% z nich je vyťažených na 70%
takže čo teraz akože ? Napíšeme, že zlyhalo projektovanie ?
Proste, veľká krajina, veľké problémy.
Nekvalitné vozovky nájdeme aj vo vyspelých krajinách, ktoré sú členmi OECD či EÚ; Slovensko či Poľsko majú cesty v hroznom stave ... problematika asfaltových ciest je na tisícky strán; začínajúc od typov ropy, končiac výskumom ekologických variantov, riešiac technologický postup výroby a transportu až po problematiku odolnosti (aj vplyvom teplôt). Arabská ropa je na výrobu asfaltu veľmi dobrá: znesie vysoké teploty (60 st. C - európske normy sú niekde na 50 a keď je v Nemecku v tieni 38-39, tak bohužiaľ) a taká smola znesie max. 35, ak má našťastie kamienkový posyp, znesie viac, ale taví sa aj tak.