od mino » 22. Dec 2009 19:42
Za posledné polstoročie na Slovensku nepribudol ani jeden nový železničný tunel. Dôvod je zrejmý – ide o náročnú stavbu, ktorá si
vyžaduje veľa peňazí. Prvým novo postaveným železničným tunelom bude Turecký vrch (1775 metrov) medzi Novým Mestom nad Váhom
a Trenčianskymi Bohuslavicami, s výstavbou ktorého by sa malo začať v najbližšom čase (pozri strany 12 a 13). Čím viac sa však modernizácia
V. koridoru posúva na východ, tým odvážnejšie projekty vznikajú. Nie z rozmaru, ale kvôli členitosti terénu, v ktorom nie je možné iným spôsobom dosiahnuť požadované návrhové parametre trate. Ak sme si napríklad zvykli, že vlaky medzi Kysakom a Margecanmi prechádzajú v súčasnosti dvoma tunelmi – Ružínskym a Bujanovským, v budúcnosti v tomto úseku trať povedie cez novo postavené tunely, Kysacký a Holica, a cez zrekonštruovaný Bujanovský tunel.
KYSACKÝ TUNEL A TUNEL HOLICA
Celková dĺžka dvojkoľajného Kysackého tunela dosahuje v osi 992 metrov. Tunel je vedený prevažne v pravotočivom oblúku, jeho razená
časť má dĺžku 964 metrov. Východný portál tvorí 24 metrov dlhá galéria, ktorá chráni trať pred padajúcimi kameňmi a snehovými lavínami. Na galériu nadväzuje spevnená plocha s protipožiarnou nádržou a prístupovou komunikáciou pre záchrannú a protipožiarnu techniku. Ochrana
trate pred padajúcimi kameňmi pri západnom portáli je riešená predsunutou konštrukciou. Na tento portál nadväzuje mostná konštrukcia. Keďže dĺžka tunela nepresahuje 1000 metrov, nebolo
nutné uvažovať o únikovej štôlni. Trasa tunela Holica pri Veľkej Lodine je projektovaná v dvoch protismerných oblúkoch. Jeho celková dĺžka dosiahne v osi 1730 metrov. Tunelová rúra je rozdelená na úseky budované razením a hĺbené úseky budované v otvorených stavebných
jamách, ktoré budú následne presypané. Hĺbené úseky s celkovou dĺžkou takmer 465 metrov sa pritom nachádzajú nielen na východnom
a západnom portáli, ale aj v strednej časti tunela. V strednej hĺbenej časti tunela je umiestnené aj únikové schodisko, ktoré tvorí zvislá šachta
vysoká 17,8 metra. Na oba portály nadväzujú spevnené plochy s protipožiarnou nádržou a prístupovou komunikáciou pre nástup záchrannej
a protipožiarnej techniky.