devil napísal:je jedno ci su pospajane nesuvisiace trate alebo nie. npr. casy rychlikov na ucelenej severnej trase su o iba 30 min. lepsie ako na juhu aj to najma kvoli vymene rusna vo ZV. na ZA-KE vs. ZV-KE je rozdiel len par minut. takze to ci je jedno alebo 2 kolajovka je uplne jedno. na to vyhybne a zab-zar.
.
nemozeme zacat tratou na NR, zacat treba tym kde nie je ina alternativa. cize najskor zmodernizovat koridor IV - a ak susedia to nebudu povazovat za prioritu tak staci BA-NZ. potom urobit reko pohronskej trate a uz sme niekde uplne inde. potom sa da bavit o tom ze ci mame na novu trat alebo len poriesit zakruty medzi suranmi a kalnou na asi 40 km.
Časový rozdiel medzi severnými a južnými rýchlikmi je od nového GVD 42 min. Preprah v ZV trvá 15 min, ak by sme si ho odmysleli a tie R by vo ZV stáli len 4 min (toľko stoja napr. v ZA), tak by to bolo 31 min. To nie je úplne zanedbateľné, ale vzhľadom na stav tej trate a o niečo málo vyšší počet zastávok južných R je to priam obdivuhodné.
Modernizácia IV koridoru by mala prebiehať bezohľadu na južný ťah a úsek BA - NZ by mal byť prvý, eventuálne by ho mohol predbehnúť krátky úsek BA - DNV. Vedenie trate medzi Šuranmi a LV je také, že riešenie tamojších zákrut by si vyžiadalo prakticky stavbu úplne novej trate a keď už stavať novú trať, tak by som to robil koncepčnejšie, teda síce asi o 25 km dlhšou a určite aj drahšou traťou cez NR, ktorá ale celý južný ťah skráti a napojí ho na najväčšie mesto v jeho trase.
DrX napísal:QWERT, s opisom stavu suhlasim, ale zavery co z toho vyvadzas su podla mna uplne bludne.
1. To, ze existujuca SRT ide nezavislo od trate KE-CnT neznamena vobec nic, kedze trat KE-CnT je na super urovni, takze ich netrebalo nijak kombinovat. Ale ak by sa teraz planovala SRT KE-BA-VIE sucasne s juznym osobnym spojenim KE-BA, tak sa obe mozu postavit paralelne (alebo kombinovane, pokial je to technicky mozne), a so vsetkymi synergickymi vyhodami toho, ze by sa stavali naraz. Co konkretne by im v tom branilo?
Severny tah v ziadnom pripade neexistoval v takom smerovani a s takym ucelom, ako sa pouziva teraz, od 19.stor. Existovala KBD, cize Kosice-Ostravsko, a nejaka vetva z Bud na ZA (ktora ale nesla z BA). Ale na spojenie KE-BA existoval uz davno pred severnym tahom jasny jediny uhorsky koridor KE-BUD-BA/VIE, ktoreho existencia znamenala, ze za cias RU nebol dovod spajat KE a BA juhom akokolvek inak. Toto uz ale skoro 100 rokov neplati (od vzniku CS), napriek tomu sa ale na juhu urobilo len to pozliepanie, zatialco na severe sa vybudovala a prebudovala trat hadam 3-krat (a prebudovava sa aj aktualne). Cize sa musime rozhodnut: bud stavat na juhu trat, ktora bude odrazat sucasne hranice a potreby slovenska, alebo to uzemie mozeme vratit k Madarsku. Ale nerobit nic, tak ako sa deje teraz, a len sa divak ako to upada, je to najhorsie co sa moze diat.
No a co sa tyka vylepsovania parametrov trate, tak podla mna by mozno bolo najlepsie praveze zacat prerobenim 160ky KE-ZV. Od ZV do BA uz je dialnica, takze tam zeleznica v najlepsom pripade len dorovna stratene. Ak by sa ale skratila trasa 160ky o takych 20-30km, presmerovala sa tak aby realne obsluhovala RS a RV, a zlepsili sa jej parametre, aby sa dalo ist suvislo aspon 120km, tak by ta trat bola okamzite pre spojenie KE-ZV(-BA) v porovnani s RC bezkonkurencne najlepsou. Ak by sa cokolvek malo riesit s Nitrou, tak to by sa najprv musel zastavit sucasny projekt jej napojenia na Leopoldov, lebo tym sa z pohladu planovacov Nitra poriesi.
No a ak by sa stavala SRT, tak si viem predstavit, ze s nou by sa postavila aj osobna zeleznica NZ-VK-Lucenec, s napojenim na koridor BA-BP. A to by mozno bol ten najlepsi model: mat severny koridor cez ZA, stredny koridor cez ZV/BB (lebo inak bude stale problem, ci ist zo ZV na BB alebo na KE), a juzny KE-LC-NZ-BA. A okamzity obrovsky benefit by bol v najkratsom a najrychlejosm spojeni troch najvacsich SK miest PO-KE-BA, pre ktore je dialokova zeleznicna doprava najperspektivnejsia.
Ty máš pocit, že spoločne so ŠRT plánuje stavať aj nová normálnorozchodná trať? Lebo to tak nie je. Celý ten projekt ŠRT spočíva v tom, že sa na určitom úseku vedľa súčasnej trate postaví nová, súbežná ŠRT, na inom úseku (asi Palárikovo - Parndorf) povedie už potom samostatne. Celkový dopad na osobnú dopravu bude 0. Tá trať nebude mať vybavenie pre osobnú dopravu, nebude mať ani nejakú vysokú rýchlosť (súčasná ŠRT má tuším limit 60 km/h a kopu lokálnych obmedzení pre zlý technický stav) a v neposlednom rade nepovedie priamo zo stanice Košice do Bratislava hl. st. Navyše tá trať nebude mať ani kapacitu pre osobnú dopravu, lebo sa nezaplatí ani keď po nej budú nonstop jazdiť len nákladné vlaky.
Mimochodom, tzv. extrémne južný variant, teda že by ŠRT viedla niekde cez Veľký Krtíš, bol už zavrhnutý, má viesť cez Zvolen.
Aby sme sa vrátili o reality, náklady na ŠRT sa pohybujú niekde okolo 6 mld. €, ak by sa nebodaj ešte stavala nejaká paralelná normálnorozchodná trať (dajme tomu že elektrifikovaná, ale neviem v akých parametroch, či 1- alebo 2-koľajná), tak tie náklady stúpnu ešte podstatne viac. Kľudne sa môžme v závislosti od parametrov baviť o cene aj niekde nad 10 mld. €. Jednoducho je to úplné sci-fi. V podstate to isté platí, ak keby sa nejako zásadne modernizovala terajšia normálna trať. S tvojich komentárov mám pocit, ako by sa tá normálna trať pri tej širokorozchodnej postavila asi zadarmo.