Jarino napísal:Pre roky 2121-2027 je navrhovaný rozpočet pre CEF Transport 30,6 miliardy eur. Z toho z Kohézneho fondu (zrejme národná obálka) bude 11,3 miliardy eur. Z celkového finančného objemu 6,5 miliardy eur je vyčlenených pre vylepšenie strategickej infraštruktúry na armádne účely.
Takto to vyznieva ako keby armádne účely boli nejak extra.
V skutočnosti je to inak:
Až 93% vojenskej dopravnej siete sa prekrýva s transeurópskou dopravnou sieťou (TEN-T), teda so strategickými dopravnými koridormi, ktoré sú zvlášť významné pre fungovanie EÚ. Na financovanie rozvoja TEN-T existujú na európskej úrovni finančné nástroje, ktoré môžu byť využité aj na podporu rozvoja dopravnej infraštruktúrny s dvojakým využitím (Nástroj na prepájanie Európy - CEF).
V dlhodobom rozpočte EÚ na roky 2021-2027 bolo pre oblasť vojenskej mobility vyčlenených 1,7 mld. € (bežné ceny). Pôvodný návrh Európskej komisie z roku 2018 počítal s objemom 6,5 mld. €, čo predstavuje zníženie balíka pre vojenskú mobilitu 74%.Teraz, v rámci konfliktu na Ukrajine, sa hľadajú národné zdroje aj na zosilnenie mostov aj na lepšie zosilnenie svahov ciest a železníc v dôležitých vnútroštátnych koridoroch pre obranné účely. Viac k tomu som uviedol v inej téme:
https://www.dialnice.info/viewtopic.php ... 06#p247506https://www.dialnice.info/viewtopic.php ... 07#p247507https://www.dialnice.info/viewtopic.php ... 09#p247509a ďalšie príspevky tam nasledujú.. lebo o tom je obranná infraštruktúra a vojenské cesty, nie o tom, že či je most Lanfranconi schopný uniesť tanky
Vojenská mobilita, pojem, ktorý Pentagon pre Európu rieši 20+ rokov a Brusel ho statočne prehliadal. Slovensko ho prehliada dodnes.
Podľa vyrozumenia EK z februára ´20 u vojenskej mobility je pre CEF dôležité ešte aj to, že podiel spolufinancovania je max. 50% v základe alebo max. 85% len vtedy, ak sú potrebné zdroje členskými štátmi z programov v rámci zdieľaných na zvládanie najvyšších priorít. Čiže ani nie každý projekt pre vojenskú mobilitu má nárok na najvyššie spolufinancovanie.
Ako príklad, my potrebujeme v ultra vysokej dôležitosti zabezpečiť železničné/cestné nadradené prepojenie s Poľskom ako soľ. Nemáme ani jedno jediné. My tam nevieme skoro nič nasmerovať.. aj z toho mála, ktoré dostaneme. Rozpracovaný je program spevnenia mostov.. s 50%. A sú v šuflíkoch aj iné predstavy. Čaká sa aj, že sa to ešte zdvihne.. ale nejak nie je ochota to zdvíhať, EÚ musí riešiť obranne iné výdavky a toto si majú robiť štáty vo vl. záujme.
Kohézna časť je možná nasmerovať s 85% financovaním z CEF výhradne na medzihraničné chýbajúce spojenia, to sa aj spravilo: trať na ČR a úsek D3 (Čadca). Je snaha v tom pokračovať.
Generálna obálka má 3 rozdelenia: 30% základná (70% národné zdroje), ktorú ide zdvihnúť na 50% len pre: štúdie, medzihraničné spojenia vo vymedzených kategóriách, telematika, vodné cesty, železničná interoperabilita, vonkajšie hranice a bezpečnostná infra. Výnimku na 70% majú "vonkajšie regióny", teda aj my, na tieto vymedzené ciele.
SR skoro všetko čo stavia, pripravuje do výstavby alebo že chýba do 2030 sa týka práve aj vojenskej mobility. (že chýba aj mimo trás a týchto cieľov je výsledok našeho bačovania)
Je snaha vojenskú mobilitu zvýšiť, ale pre predstavu sa zatiaľ "zvýšila o 300 mil. eur", čo nerieši ani pôvodný cieľ..