od bodrik » 12. Okt 2016 16:21
Devil, pokojne sa môže stať, že tých 80% tranzitu na Svinia -POZ nebude až tak ďaleko od reality, keďže obce východnejšie od Chminianskej N. Vsi nemajú smerom k PO na diaľnicu vjazd a neoplatí sa im vo Svini vracať sa cca 2 km na západ a mať kúpenú diaľničnú známku len kvôli tomu aby šli potom 5km po diaľnici, po križovatku PO-Z. Navyše ak tam I/18 ide takmer mimo obcí.. Do tejto kategórie patria obce Malý Šariš, Župčany, Medzany, Svinia, Kojatice, Lažany, Jarovnice, Uzovské Pekľany a Renčišov. To je spolu cca 18tis. obyvateľov. To je 1. a počtom obyvateľov najväčšia skupina.
Ďalšia (2. a tiež veľká) skupina sú obce západne od Chminianskej Novej Vsi (vrátane) ktorí by síce mohli diaľnicu používať, ale pre tých ktorí dochádzajú len za prácou do PO a naspäť, sa pre tých spomínaných 5km diaľnice tiež neoplatí kupovať diaľničnú známku a myslím že 85-90% z nich používa pomerne pohodlnú I/18. Pre malú časť obyvateľov (možno ani nie 5%), ktorí dochádzajú za prácou do KE je už kúpa diaľničnej známky o niečom inom, keďže môžu jazdiť aj po diaľnici PO-KE a z nich to asi mnohí používajú. Ale nieje ich veľa. Celkovo do tejto skupiny obcí patria Chminianska Nová Ves, Chminianske Jakubovany, Križovany, Hrabkov, Bertotovce, Hermanovce, Štefanovce, Fričovce, Šindliar a Lipovce. To je spolu cca 16tis. ďalších obyvateľov.
Výnimkou môže byť akurát 3. ale to už je malá skupina 3 obcí - Široké, Víťaz a Ovčie, ktoré majú spolu cca 6tis. obyv., ale pre nich sa už oplatí na cestu do PO tých 15km diaľnice od križovatky v Širokom použiť. Tam môže cca 80% ľudí používať diaľnicu. Zvyšných 20% na to nemá peniaze a jazdí po I/18.
Celkovo západná časť prešovskej spádovej oblasti (po Branisko), čo je cca 40tis. obyv. používa diaľnicu D1 málo.
1. skupina ju nemá veľký dôvod používať (používa ju určite menej než 5%)
2. skupina má slabý dôvod na jej používanie a preto sa jej neoplatí kupovať diaľničnú známku (používa ju možno 20% obyv.)
3. skupina logický dôvod používať D1 aj má, ale je počtom obyvateľov najmenšia a aj v nej z ekonomických dôvodov zrejme nepoužíva diaľnicu viac ako 60% obyv.
Čiže celkovo to vychádza tak, že reálne možno 20% obyvateľov západnej spádovej oblasti má dôvod používať D1.
Z toho ale mnohí používajú prímestskú autobusovú dopravu, ktorá jazdí cez obce po I/18 a nie po D1 a ostatní jazdia autami po I/18. Zdôrazňujem, že žiadna železničná trať tu nieje.
Z tých cca 20% ktorí majú dôvod na ceste do PO používať D1 je veľká časť dôchodcov (cca 30%) a veľká časť nezamestnaných cca 10%), ktorí dochádzajú do PO len sporadicky, nie denne. Veľká časť je detí škôlok a ZŠ (cca 20%), z ktorých však zrejme okolo 95% nemajú školu v PO, ale vo svojej obci, alebo v inej spádovej obci a tiež sú v PO sporadicky.
Denne dochádzajú do PO ľudia ktorí tam pracujú (čo je zo zamestnaných [cca 50% obyvateľov] zhruba necelé 2/3, keďže netreba zabúdať že mnohí [určite viac ako 5% obyvateľov] chodia za prácou do zahraničia, alebo do iných častí SR a teda cestu do PO používajú iba vo voľnom čase, čiže tiež sporadicky.
Denne do PO dochádzajú študenti stredných a vysokých škôl, ktorí môžu tvoriť cca 5% obyvateľstva.
Čiže ak cca 30% obyvateľov tvoria zamestnaní pracujúci v PO, cca 5% tvoria študenti stredných a vysokých škôl v PO a zvyšných cca 5% tvoria sporadickí cestujúci (dôchodcovia, nezamestnaní, deti škôlok a ZŠ a iní.), celkovo teda z tých cca 8tis. obyvateľov, ktorí majú logický, aj ekonomický dôvod použiť D1 je cca 40% z nich. To je cca 3200 ľudí.
Študenti takmer všetci až na výnimky dochádzajú autobusmi, takže tam sa podiel dochádzajúcich busmi (teda mimo D1) pohybuje okolo 90%. Zvyšných cca 10% predstavuje z celkového počtu obyvateľov cca 50 ľudí.
Zo sporadicky dochádzajúcich môže tvoriť podiel cestujúcich prímestskými autobusmi cca 70% z nich, čiže zvyšných 30% predstavuje cca 150 ľudí.
Zo zamestnaných zhruba 2/3 idú do práce autom, to je cca 1600 ľudí.
Dokopy teda denne do PO dochádza cca 1800 ľudí autami po D1. Ak si zoberieme priemernú obsadenosť auta cca 2,5 človeka na jedno auto, vychádza to na cca 720 áut, to je tam a späť denne x 2, čiže 1440.
Pripusťme že podiel nákladnej dopravy na tejto lokálnej doprave je cca 10%, to by predstavovalo cca 144 nákladných vozidiel denne, čo je spolu cca 1584 vozidiel pripadajúcich na lokálnu dopravu na úseku Svinia - PO-Z.
Keďže ide len o úvahu, ČO ZDÔRAZNUJEM, TIE ČÍSLA SÚ NAOZAJ LEN VEĽMI PRIBLIŽNÉ, pripusťme teda že to môže byť cca 2000 vozidiel denne (čo by bola cca chyba o vyše 20%, čo je ale pri takomto hrubom odhade normálne), max. 2500, čo by už ale bol ale veľmi nepresný odhad a skrz toho nepravdepodobný omyl, takže viac ako 2500 vozidiel denne to nebude.
Dovolím si teda tvrdiť že lokálna doprava prispieva denne na úseku Svinia - POZ počtom áut pohybujúcim sa pravdepodobne medzi 1200 až 2000.
A to je číslo ktoré nebude až tak ďaleko podielu 15-20% na celkovej intenzite na tom úseku.