Dopravné značenie (DZ)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 15. Apr 2018 08:33

Kvízová otázka č.1
Kam treba odbočiť na Viničné? A ako ísť do Bernolákova?
https://www.google.sk/maps/@48.2558414, ... authuser=0

Dôsledok umiestňovania smerníkov pred križovatkami a nie v križovatkách ako káže Dohovor. A šípky samozrejme ako sa nám zachce.

Kvízová otázka č. 2
Ktorá je Hlavná cesta a ako vedie? Ku ktorej križovatke sa vlastne vzťahuje táto značka?
https://www.google.sk/maps/@48.2674956, ... authuser=0

A funguje to. Načo niečo meniť... :mrgreen:
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 15. Apr 2018 17:27

Zase sa opustím ale D1 tiež neprekvpuje.

Načo je vlastne obmedzenie v ľavom pruhu na 80 km/h pri Triblavine, keď tam nič (a.k.a. Východ) nie je? Lebo jediné riziko na šírej ceste je, že vodič zachytí tie smerovacie dosky, ktoré vlastne zabraňujú jazde na odpočívadlo. To mi príde, že NDS si svojou laxnosťou vyrobí prekážku, ktorú si potom označí. :?

Ďalším megagólom je oprava mostného prahu na D1 pri letisku. Neviem, kto to počítal, ale informácia o tom je asi o ďalšie dva mostné prahy skôr (ako keby sa na tej diaľnici jazdilo 200). Dnes som tam išiel, ako kretén pred najbližším prahom spomaľoval a potom som ten reálny, ktorý sa naozaj opravoval, preletel :D
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 15. Apr 2018 19:21

to obmedzenie pri Triblavine je iba v jednom smere, nič nie je iba v druhom smere :roll:
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 16. Apr 2018 09:29

Pritom situácia je tam rovnaká.
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod racto » 16. Apr 2018 09:50

Ak tam vchádzajú alebo vychádzajú vozidlá stavby tak to chápem.
Ak nie tak nie.
ach jaj
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 11:33
Bydlisko: Detva

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 16. Apr 2018 10:49

vozidlá stavby nevstupujú na diaľnicu.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 16. Apr 2018 10:55

Milé deti, vy si to už asi nepamätáte, ale ja ako starší človek, si pamätám, že keď bol urobený tento provizórny oranžový trojpruh, tak na Triblavine bolo odpočívadlo a kvôli výjazdu na toto odpočívadlo tam dali tú 80-ku. Odvtedy už veľa vody pretieklo dolu Váhom i Dunajom, odpočívadlo bolo dávno zrušené, ale dopravné značky zostali.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 16. Apr 2018 11:01

zostali iba na jednej strane.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 16. Apr 2018 11:02

expwy napísal:Kvízová otázka č.1
Kam treba odbočiť na Viničné? A ako ísť do Bernolákova?
https://www.google.sk/maps/@48.2558414, ... authuser=0

Dôsledok umiestňovania smerníkov pred križovatkami a nie v križovatkách ako káže Dohovor. A šípky samozrejme ako sa nám zachce.

A funguje to. Načo niečo meniť... :mrgreen:


Na Viničné by som odbočil do prvej ulice vľavo (hneď za tým zeleným kontajnerom).

Mne sa páči, ako to majú Maďari. Nielen že majú tabule (okrem predzvestí aj) priamo na križovatke, ale šípka má približne sklon pokračujúcej cesty:
https://goo.gl/maps/BjzBB9C8PJM2
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod richie » 16. Apr 2018 11:42

StVO napísal:Trochu mi to nevychádza s tými 9, tak rátajme. V prípade kruháča sú na každé rameno nevyhnutne potrebné 4 značky: IS 10 pred kruháčom, P 1 spoločne s C 7 na vjazde do kruháču a príslušný smerník na výjazde z kruháču. To je spolu 16 značiek pri 4-ramennom kruháči. Kvôli jednej z mnohých chýb vo vyhláške by ešte v tom kruhu mali byť teoreticky vysadené P 8 pred každým vjazdom - síce sú zbytočné, ale vyhláška to explicitne žiada, takže to by už bolo aj 20 značiek (ale ak uplatníme § 142 spomenutý vyššie, tak tam nemajú čo hľadať). ..


nie som expert, preto sa ospravedlnujem za mozno blbu otazku - ale skutocne, ak je osadena C-7, musi byt aj P-1? (mne to laicky vychadza, ze uz z C-7 my musi byt jasne, ktora je hlavna a ktora vedlajsia - ale som len "expert" s vodicakom ;) )
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod richie » 16. Apr 2018 12:08

edit (nestihol som v limite editovat/vymazat predchadzajuci prispevok): .. tak beriem otazku spat, lebo bola skutocne blba .. dostudoval som si medzery zo zakona - bol som v tom, ze na kruhaci automaticky (logicky) ma prednost ten, co uz je na kruhaci, pre tym co na neho vchadza .. a mylil som sa ..
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 16. Apr 2018 12:29

Vlados napísal:zostali iba na jednej strane.


To nie je v rozpore s tým, čo som napísal, že to obmedzenie, ktoré tam zostalo, je ešte z čias, keď tam bolo odpočívadlo. Holt v jednom smere smere ho po zrušení odpočívadla dali preč, v druhom nie. Prečo, to neviem. A nie som si ani istý, či v čase existencie odpočívadla bolo to obmedzenie v oboch smeroch.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 16. Apr 2018 12:35

StVO napísal: Podstatné mená sa prakticky všade píšu malými písmenami, v tomto je nemčina osamotenou výnimkou - napriek tomu sa ale západy či juhy používajú na DZ prevažne s veľkým písmenom – dôvody som už písal, sú iného ako pravopisného pôvodu.


Uz som k tejto hovadsky podstatnej problematike nechcel nic pisat, len stale nieco uvedies, co ma podpichne :)
Takze kde sa prevazne pisu svetove strany s velkym pismenom, hoci v beznej reci s malym??
Uviedol si holandcinu ako jediny priklad a predpokladam, ze rovnako tomu je aj v Belgicku.

Skandidavci pouzivaju iba velke pismeno ako skratku, nie cele slovo.
Cesi maju vsade velke pismena.
Nemci pisu vzdy a vsade velke pismeno.
Poliaci - ako sme si ukazali - maju nazov iba v ohlaske, co by bolo v sulade s pravidlami gramatiky aj u nas.
Juhoslovania - ako sme si ukazali - pisu male pismeno.

Spanieli maju male pismeno
https://www.alamy.com/stock-photo-spani ... 27138.html

Francuzi vsetko velkym
https://goo.gl/images/KxRLrK

Taliani male pismeno (a dokonca aj slova ako aeroporto pisu malym)
https://www.dreamstime.com/editorial-im ... ge55101980

Madari male
https://goo.gl/images/kKffT8
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 418
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod racto » 16. Apr 2018 13:41

richie napísal:
StVO napísal:Trochu mi to nevychádza s tými 9, tak rátajme. V prípade kruháča sú na každé rameno nevyhnutne potrebné 4 značky: IS 10 pred kruháčom, P 1 spoločne s C 7 na vjazde do kruháču a príslušný smerník na výjazde z kruháču. To je spolu 16 značiek pri 4-ramennom kruháči. Kvôli jednej z mnohých chýb vo vyhláške by ešte v tom kruhu mali byť teoreticky vysadené P 8 pred každým vjazdom - síce sú zbytočné, ale vyhláška to explicitne žiada, takže to by už bolo aj 20 značiek (ale ak uplatníme § 142 spomenutý vyššie, tak tam nemajú čo hľadať). ..


nie som expert, preto sa ospravedlnujem za mozno blbu otazku - ale skutocne, ak je osadena C-7, musi byt aj P-1? (mne to laicky vychadza, ze uz z C-7 my musi byt jasne, ktora je hlavna a ktora vedlajsia - ale som len "expert" s vodicakom ;) )


Áno musí nakoľko keby tam nebola, platilo by pravidlo pravej ruky.
ach jaj
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 11:33
Bydlisko: Detva

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 16. Apr 2018 15:32

Ono je to ešte horšie - správne by v kruhovom objazde mali byť pred každým vjazdom aj značky P8 - hlavná cesta. Sú však miesta, kde sa do samotného objazdu ani nezmestia a vodič idúci v ňom na značku P1 ani nevidí, nemá teda ako zistiť, že je na hlavnej:
https://goo.gl/maps/vTsurGpoWxo
Teraz keď si to pozerám v kľude, tak vidím, že na dvoch miestach tohto kruhového objazdu to vyriešili svojsky - dali značku P8 ZA vjazd, čo však nie je správne, správne má byť PRED vjazdom
https://goo.gl/maps/FVNAgo1ScS42

Niečo mi hovorí, že keď tam tento mini-kruhový objazd kedysi zriadili, tak tam boli mini-ostrovčeky, na ktorých boli značky P8, ale väčšie autá ich rýchlo zlikvidovali.

Ešte že našinec to pozná a tak to tam kupodivu celkom slušne odsýpa, nestane sa, že by niekto v objazde chcel dávať prednosť autu vchádzajúcemu.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 16. Apr 2018 17:48

Miro napísal:Milé deti, vy si to už asi nepamätáte, ale ja ako starší človek, si pamätám, že keď bol urobený tento provizórny oranžový trojpruh, tak na Triblavine bolo odpočívadlo a kvôli výjazdu na toto odpočívadlo tam dali tú 80-ku. Odvtedy už veľa vody pretieklo dolu Váhom i Dunajom, odpočívadlo bolo dávno zrušené, ale dopravné značky zostali.


Rešpektujem tvoje vnímanie času a ticho ti ho závidím. Len dodám, že "dávno" je 3 roky :D :D :D
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 16. Apr 2018 18:15

"dávno" sú 3 roky ;)
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 17. Apr 2018 12:47

StVO napísal:Na druhej strane, ak pozriem na § 142 zákona, tak by sa možno dalo tvrdiť, že aj rozdelenie ciest je križovatka...

§ 142 Vzťah k medzinárodným zmluvám
Ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, obsahuje ustanovenia odchylne od tohto zákona, platia ustanovenia medzinárodnej zmluvy.

Akurát, že keď tento paragraf začneme dôsledne uplatňovať v praxi, tak nastane naozaj veľká sranda a vyše štyri desaťročia pracne budovaný chaos sa nám zosype na hlavy.


§ 142 nema ziaden suvis s pravidlami cestnej premavky. Keby sme mali zakon rozdeleny na tri casti (zakon o pravidlach, zakon o vod. opravneniach/preukazoch a zakon o evidovani vozidiel), tak by toto ustanovenie bolo iba v zakone o vod. opravneniach/preukazoch, pretoze v tejto oblasti mame niekolko vladnych zmluv, ktore same osebe nemaju prednost pred zakonom, ale upravuju veci odlisne od vseobecnych ustanoveni (napr. podla zmluvy s Juznou Koreou nemusia ich obcania vymienat narodny vodicak za slovensky pod 180 dnoch na nasom uzemi - https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy ... 5/20071206).

Dohovor o cestnej premavke obsahuje iba povinnost zaviest podstatu pravidiel do vnutrostatnej legislativy. Sam o sebe neustanovuje konkretne pravidla cestnej premavky, ktore by mali mat prednost pred nasimi v pripade rozporu. Ak vsak mame v zakone nieco v podstatnom rozpore s dohovorom, moze to sposobovat protiustavnost zakona (nedodrzanie cl. 1 ods. 2 ustavy), ale nie priamy ucinok (prednost) dohovoru pred nasim zakonom podla tohto paragrafu.

StVO napísal:Inak najjednoznačnejšie a najjednoduchšie ustanovenie je pre vodiča také ako v Nemecku, Rakúsku, Holandsku etc., že platnosť regulácie končí tam, kde je ukončená značkou a basta (plus nejaké dva špeciálne prípady).


Nebudem tu velmi meditovat nad nemeckymi predpismi, ktore urcite ovladas perfektne, len par poznamok, pretoze takto jednoducho podane to nie je uplne spravne podla mna (podobne ako ked expwy uviedol anliegera ako priklad, ze Nemci ho definovaneho nemaju a vedia, kto to je a my dopravnu obsluhu definovanu mame a aj tak nevieme, kto to je. No, ani Nemci v tom jasno nemaju jednoducho preto, lebo problemy s parkovanim v rezidencnych zonach su podobne - ako vymedzit toho, koho rezidenti nechcu, aby tam parkoval).

Tzv. liniove zakazy (Streckenverbote v StVO neexistuju ako nazov skupiny znaciek) su problematicke z jednoducheho logickeho dovodu - nemozem dodrziavat pravidlo, o ktorom neviem. A ak ma regulacia platit aj za krizovatkou bez jej zopakovania, tak potom neplatia pre rovnakych ucastnikov na ceste rovnake pravidla, co je iste uznas nespravne. Taktiez je to v rozpore s cl. 13 ods. 3 Dohovoru o dopravnych znackach a signaloch:
Prohibitory and restrictive signs shall apply as from the place thej are displayed until the point where a contrary sign is displayed, otherwise until the next intersection. If the prohibition or restriction should continue to be applied after the intersection the sign shall be repeated in accordance with provisions in domestic legislation.

A predpokladam, ze co plati pri nedodrzani dohovoru voci nam to iste plati aj voci Nemecku (kedze vyhradu k tomuto clanku dohovoru nemaju).

Cize ano - prosto povedane, v StVO pri rychlosti a predbiehani nie je veta ako pri zastaveni a parkovani, ze platia po najblizsiu krizovatku. Na druhej strane Erlautung v bode 55 mozno brat skor ako zasadu umiestnovania, comu priamo nasvedcuje aj VwV-StVO, podla ktoreho sa znacky musia opakovat po krizovatke. Aj ten sud v Dusseldorfe, ktory potvrdil, ze zakaz plati aj za krizovatkou, rozhodoval v pripade vodica, ktory bol domaci a poznal miestne pomery.

Par linkov, kde rozoberaju uskalia nezopakovanej znacky:
http://www.fahrtipps.de/frage/streckenv ... ng.php#top
http://www.flvbw.de/fahrschulpraxis/aus ... nicht.html

+/- to iste sa tyka aj Rakuska. V ich StVO je pri znacke o ukonceni rychlosti uvedene, ze Es ist nach jedem Zeichen gemäß Z 10a anzubringen und kann auch auf der Rückseite des für die Gegenrichtung geltenden Zeichens angebracht werden. Es kann entfallen, wenn am Ende der Geschwindigkeitsbeschränkung eine neue Geschwindigkeitsbeschränkung, sei es auch nicht aufgrund dieses Bundesgesetzes, beginnt.. Takze to povinne ukoncovanie rychlosti znackou by som aj tu videl videl skor ako zasadu umiestnovania nez ako pravidlo trvajucej platnosti aj po krizovatke.

Mimochodom, 70-ka pred kruhacom pri Wolfstahli nie je za nim ukoncena ani v jednom smere a ani nie je az po Wolfstahl, Berg ci hranicu ine obmedzenie rychlosti, takze pokial plati?
A niekde na nete som nasiel, ze cca 2009-2010 platilo v nemeckom StVO ukoncenie rychlosti aj znackou Ortstafel, nevies o tom nieco? Potom som to uz nevedel najst.

Na zaver pridam este svajciarske Signalisationsverordnung (SSV), cl. 16 ods. 2:
Unter Vorbehalt abweichender Bestimmungen für einzelne Vorschriftssignale gilt die angekündigte Vorschrift an der Stelle oder von der Stelle an, wo das Signal steht, bis zum Ende der nächsten Verzweigung; soll sie weiter gelten, wird das Signal dort wiederholt. Die Signale «Höchstgeschwindigkeit» (2.30), «Mindestgeschwindigkeit» (2.31), «Überholen verboten» (2.44), «Überholen für Lastwagen verboten» (2.45), «Halten verboten» (2.49) und «Parkieren verboten» (2.50) gelten bis zu den entsprechenden Ende-Signalen (2.53, 2.54, 2.55, 2.56, 2.58), höchstens aber bis zum Ende der nächsten Verzweigung. Das Signal «Höchstgeschwindigkeit 50 generell» (2.30.1) gilt im ganzen dichtbebauten Gebiet von Ortschaften (Art. 22 Abs. 3; Art. 4a Abs. 2 VRV).
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 418
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 17. Apr 2018 16:21

Hank napísal:
StVO napísal:Vo vyhláške je našťastie kruhový objazd a pokiaľ sa nemýlim, nikdy tam ani nič iné nebolo.

V 225/2004 sme mali znacku s nazvom Pozor, okruzna krizovatka, ktorej vyznam bol, ze upozornuje na kruhovy objazd :)

Aha, tak tento úlet mi nejako ušiel. Každopádne, dopravní inžinieri používajú túto analógiu guľatej kocky naďalej. Kedysi sa hovorilo "križovatka s kruhovým objazdom," čo značilo, že sa blíži križovatka, cez ktorú vojdem do kruhového objazdu. No a niekto tento dlhý výraz "zjednodušil," avšak nepochopil, že ten pojem označoval len samotný vjazd do kruháča, nie celý kruháč.

Hank napísal:
StVO napísal:No a ktorý vzor to má byť, to je mne osobne jasné, hádam o tom aj môj nick hovorí :D Zase musíš uznať, že Nemčúri to majú celé najpremyslenejšie do úplných detailov

Tak co sa tyka detailov tvojho nicku, v tej znacke je chyba, nie?

A aká? Chýba tam akurát kontrastný prúžok, v tomto rozlíšení sa nevošiel...a na svetlom podklade nechýba :D

Hank napísal:StVO, zabudol si este na zakazy predchadzania pred kruhacom a prikazane smery obchadzania v nom.
Vlastne sa aj trochu divim, ze este nikoho nenapadlo tam dat aj Tvar krizovatky...

Tak to si sypem popol na hlavu, ako som len mohol zabudnúť na C 6c :mrgreen: To je fakt big fail. Mimochodom, je to údajne príkazová značka, dá sa ale vôbec porušiť? Teda s výnimkou priameho nárazu do značky príp. preskočenia a la KITT?

A ten "tvar križovatky" ma už napadol, ale radšej som to nikde nahlas nepísal, aby sa niekto neinšpiroval...
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 17. Apr 2018 16:22

Priatelia, tu je celý havkáč zakopaný:

racto napísal:No či ja to nejdem komentovať 8). Ale v tomto platí tiež zásada, ak chceš mať súhlasné stanovisko, musíš len súhlasiť.

Áno, presne tak. Policajt nie je ničím viazaný (ak nepočítam befel od pána majora z PPZ), môže si povedať sebeväčšiu volovinu (resp. interpretovať tú, čo dostal zhora) a projektant ho v podstate musí poslúchnuť. Teda, nemusí, ale nikto mu to hádanie sa - s neistým výsledkom - nezaplatí. A čím dlhšie sa háda, tým neskôr vôbec dostane zaplatené za projekt...

Ešte sa tu niekto niečomu čuduje?
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 17. Apr 2018 16:26

richie napísal:
StVO napísal:Trochu mi to nevychádza s tými 9, tak rátajme. V prípade kruháča sú na každé rameno nevyhnutne potrebné 4 značky: IS 10 pred kruháčom, P 1 spoločne s C 7 na vjazde do kruháču a príslušný smerník na výjazde z kruháču. To je spolu 16 značiek pri 4-ramennom kruháči. Kvôli jednej z mnohých chýb vo vyhláške by ešte v tom kruhu mali byť teoreticky vysadené P 8 pred každým vjazdom - síce sú zbytočné, ale vyhláška to explicitne žiada, takže to by už bolo aj 20 značiek (ale ak uplatníme § 142 spomenutý vyššie, tak tam nemajú čo hľadať). ..

nie som expert, preto sa ospravedlnujem za mozno blbu otazku - ale skutocne, ak je osadena C-7, musi byt aj P-1? (mne to laicky vychadza, ze uz z C-7 my musi byt jasne, ktora je hlavna a ktora vedlajsia - ale som len "expert" s vodicakom ;) )

Zaiste musí, C7 neupravuje prednosť v jazde.

Ale: podľa Viedenského dohovoru má táto kombinácia (P1 + C7) okrem základných významov oboch značiek ešte jeden špecifický význam: hovorí, že zároveň je má vodič následne na celom okruhu prednosť v jazde. Teda, že tie hlavné cesty P8 už nemajú čo v kruháči zbytočne strašiť.

Na Slovensku to nemáme správne upravené. Ako ďalších iks prípadov.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 17. Apr 2018 16:37

Hank napísal:
StVO napísal: Podstatné mená sa prakticky všade píšu malými písmenami, v tomto je nemčina osamotenou výnimkou - napriek tomu sa ale západy či juhy používajú na DZ prevažne s veľkým písmenom – dôvody som už písal, sú iného ako pravopisného pôvodu.

Uz som k tejto hovadsky podstatnej problematike nechcel nic pisat, len stale nieco uvedies, co ma podpichne :)
Takze kde sa prevazne pisu svetove strany s velkym pismenom, hoci v beznej reci s malym??

Ježišmária, dúfam, že po mne nechceš, aby som teraz všetko skúmal do detailu, kde to ako majú...veď som písal, že ide o to, že by sme zďaleka neboli jediní. Takže aspoň stručne...

Celkom neprekvapivo Írsko (anglicky aj gaelsky) či Veľká Británia. Takisto Švajčiarsko, a to nielen v nemecky hovoriacich kantónoch, kde to vyplýva priamo z jazyka, ale aj v talianskych a francúzskych. Nemecko a Rakúsko sú jasné z princípu, o tých sa baviť nebudeme. Ďalej Poliaci: to, čo hovoríš, že len na ohláške a ďalej už prídomok vynechávajú, no tak to je presne to, čo som už skôr tvrdil, že ako cieľ na ďalšom značení by sa to používať nemalo (nemecký vzor; u nás je tak tá Tornaľa), iba ak v prípade nevyhnutnosti. Aj v tom Poľsku sa prídomok výnimočne vyskytne v úlohe cieľa, v tom prípade však držia rovnakú formu ako na ohláške, t.j. veľké písmeno. Pikoškou Poľska je to, že na rozdiel od asi všetkých ostatných používajú slnečné prídomky (Polnoc, Východ, Poludnie, Západ) namiesto kompasových.

A možno Ťa prekvapím, že aj Francúzsko: tam síce majú na značkách verzálky, ale pokiaľ sú exity označené aj inak ako len číslom (čo je ale ešte stále len menšina), tak používajú camel case - čiže rovnaká kombinácia ako my donedávna, keď sme písali v Unigrote. V tom prípade používajú pre kompasové prídomky veľké písmená. Špeciálne som teraz nejaké pohľadal:

https://www.google.sk/maps/@46.800094,4 ... 312!8i6656
https://www.google.sk/maps/@43.1961109, ... 312!8i6656

Taliansko je verzálková krajina a práve tam je to písanie prídomkov výlučne mínuskami práveže užitočné – nejde o gramatiku, ale o zjednodušenie čítania informácie. Ako si spomenul, oni sú dôslední a výlučne mínusky používajú na označovanie zvláštnych cieľov vo všeobecnosti. U nás naopak tieto ciele začíname veľkým písmenom, ako hovoria aj príklady Letisko či Radnica vo vyhláške (čo ale nerozporujem). Čo tým chcem povedať: je niečo úplne iné napísať pridomok malými písmenami za názvom uvedeným vo verzálkach a niečo úplne iné za názvom uvedeným v camel case (inak verzálky nie sú šťastné samy o sebe, ale to je iná téma).

Čo sa týka Škandinávie... Švédsko a Fínsko sú verzálkové krajiny, na rozdiel od Talianov však riešia označenie prídomkov tým písmenom. Ide však o označenie rámci názvu cieľa: ohláška (ak sa používa) má potom tvar „južný XXX výjazd“ (napr. SÖDRA SURTEMOTET pre južný výjazd do Surte). Nóri nie sú verzálkoví, ale konvenciu s písmenkami dodržiavajú tiež, akurát to používajú v rovnakom tvare aj na ohláške. Dtto Dáni.

Ak sa teda nebudeme baviť o čisto verzálkových krajinách a o krajinách, kde to nevypisujú a používajú písmenká, tak malé písmená sa používajú asi len na širšom Balkáne (kam trochu už patrí aj Maďarsko).
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 17. Apr 2018 16:49

Hank,

nepochybujem o tom, aký bol úmysel zákonodarcu v prípade § 142. A Viedenský dohovor (dohovory) by boli pre SR záväzné aj bez tohto paragrafu, a to presne v tom zmysle, ako uvádzaš, teda že máme povinnosť ustanoviť určité pravidlá. Lenže ten paragraf tak ako je napísaný, to je jadrová zbraň poskytnutá na voľné použitie širokým publikom. Ak dôjde na lámanie chleba, priam sa vnucuje výklad, podľa ktorého nás dohovor k niečomu zaviazal, zákon tento záväzok neplní, no a tak podľa tohto paragrafu platí to, k čomu sme sa zaviazali. Zaiste je to veľmi kostrbaté, ale som si istý, že v judikatúre si čítal už aj omnoho absurdnejšie výklady zákonov odobrené našou justíciou.

Streckenverbote: v minulosti boli samostatnou podskupinou značiek v StVO, dnes sa im tak už len hovorí. Každopádne tam platí to, čo cituješ z bodu 55 – s výnimkou dvoch špeciálnych prípadov je koniec platnosti takéhoto zákazu explicitne vyznačený dopravnou značkou, z čoho logicky vyplýva, že až do momentu, kým vyznačený nie je, tak zákaz platí; najďalej samozrejme do konca štreky. Myslím, že je to vcelku zrejmé a napokon to konštatujú aj tie odkazy, čo uvádzaš. Že sa značky tak ako tak za križovatkou opakujú, ak má zákaz platiť ďalej, to je zásada podľa VwV logicky vyplývajúca z toho, že informáciu o obmedzení treba dať vodičom, ktorí na cestu vchádzajú (ten istý správny predpis tiež hovorí, že sa tieto značky musia opakovať v určitých vzdialenostiach medzi križovatkami – aby vodič nezabudol, že zákaz stále platí). Určite je toto jednoduchšie ako špekulovať, čo je križovatka a čo nie a kde je teda tá posratá hranica križovatky. Prípadne ako sa mne svojho času stalo, že bola v meste zvýšená rýchlosť na 70, zopakovaná za križovatkou, ale až cca 10-15 metrov za jej hranicou a policajti tam na tých pár metroch merali rýchlosť.

Chýbajúce ukončenie obmedzenia za križovatkou je isteže problém. Ak však následne chýba Wiederholung na dlhej vzdialenosti, tak síce teoreticky obmedzenie naďalej platí, ale za jeho porušenie nemôžeš byť reálne postihnutý, lebo „procesná chyba“ (nezopakovaním obmedzenia bol porušený zákon). Preto to ani žiadny policajt v Nemecku nebude na Teba skúšať.

A pokiaľ ide o súlad s dohovorom, sám si skopíroval aj tú druhú vetu: "If the prohibition or restriction should continue to be applied after the intersection the sign shall be repeated in accordance with provisions in domestic legislation." Ver alebo never, ale práve na základe tohto ustanovenia sú za vodou (a nikto to nerieši).

Hank napísal:Mimochodom, 70-ka pred kruhacom pri Wolfstahli nie je za nim ukoncena ani v jednom smere a ani nie je az po Wolfstahl, Berg ci hranicu ine obmedzenie rychlosti, takze pokial plati?

Líniové obmedzenie neplatí po odbočení, iba v priamom priebehu štreky. Keďže z kruháča vždy odbočuješ (a dávaš blinker), tak je zrejmé, že za kruháčom obmedzenie už neplatí.

Hank napísal:A niekde na nete som nasiel, ze cca 2009-2010 platilo v nemeckom StVO ukoncenie rychlosti aj znackou Ortstafel, nevies o tom nieco? Potom som to uz nevedel najst.

Priznám sa, že som o niečom takom nepočul. Čím síce nevylučujem, že to tak mohlo byť, ale skôr o tom pochybujem, lebo to nedáva logiku.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 17. Apr 2018 16:54

Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod KN.SK » 18. Apr 2018 14:13

StVO napísal:•1) Aj v tom Poľsku sa prídomok výnimočne vyskytne v úlohe cieľa, v tom prípade však držia rovnakú formu ako na ohláške, t.j. veľké písmeno. Pikoškou Poľska je to, že na rozdiel od asi všetkých ostatných používajú slnečné prídomky (Polnoc, Východ, Poludnie, Západ) namiesto kompasových.
Aj v maďarčine pomenovanie svetových (tzv. kompasových) strán vychádza z "polohy" Slnka alebo časti dňa (noci):
~ észak (z éjszak = noc) — sever; ~ kelet (napkelet = východ Slnka) — východ; ~ dél (poludnie) — juh a
~ nyugat (západ Slnka) — západ. Ináč výraz "Nap" znamená deň i Slnko.
StVO napísal:•2) A možno Ťa prekvapím, že aj Francúzsko: Špeciálne som teraz nejaké pohľadal:
https://www.google.sk/maps/@43.1961109, ... 312!8i6656
Toto ale je dosť typické pre Francúzov, čo u nich nie je vôbec prekvapivé: miesto katalánskeho (kastílskeho) pomenovania Barcelona je na nej Barcelone.

• Teraz sa tu často spomínal pojem C 7 - kruhový objazd, no a tento názov nie je podľa mňa veľmi šťastný/výstižný. Mne to pripomína nejaký "obchvat".
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.