od duro_z_dediny » 01. Dec 2018 22:08
Ak som správne pochopil ministra Érseka, tak štát (ministerstvo + NDS) majú 3 scenáre. Skúsme načrtnúť aké:
1.štát si pokľakne pred Salini, doplatí 70 mil.€, ktoré žiadajú za nadpráce, (ktoré síce zatiaľ nedoložili podkladmi), dohodne urýchlenie prác, zabudne na nesplnenie 2 míľnikov ( a zrejme aj tretieho) a bude tlačiť Salini aj do prác miesto Dúhy. Problém - skade vziať 70 mil. € a ako ospravedlniť neplnenie zmluvy pred verejnosťou
2.štát po odchode Salini zatlačí na Dúhu, zabudne na pokuty za nesplnenie míľnikov, umožní im platbu na "predfaktúry" a bude dúfať, že to do termínu 2023 dokončia. Rovnaký problém ako v prvom bode.
3.štát pre nesplnenie míľnikov zmení legislatívu spôsobom, že zadefinuje stavby platené z eurofondov nad nejakú definovanú sumu (povedzme 100 mil.€) ako strategické v zrýchlenom legislatívnom konaní - následne vykopne konzorcium zo stavby. Zmení legislatívu podobným spôsobom, ako to spomenul plš o stavbách v Nemecku (+ skráti lehoty na povedzme 14 dní), priamym zadaním vyberie dodávateľa pre dodatočný žltý FIDIC a odovzdá stavbu jemu. Problémy s rôznymi riešeniami atď, ocenením stavby, získaním aktuálneho vykonávacieho projektu od Salini-Dúha, legislatívnymi procesmi..
Keď sa na to pozerám spätne - všetky riešenia sú zlé, pomalé, drahé a ešte drahšie a ani jedno nemá oporu v aktuálnej legislatíve. A nie je jasné, ktoré by dokázalo dostavať stavbu do termínu preplatenia eurofondov tohto obdobia. Rozhodne, ale rovnaké problémy môžu vznikať aj na iných stavbách podobného rozsahu, takže zmena legislatívy by mala nastať v každom prípade. Érsekovi nezávidím, že toto musí rozhodnúť, lebo nech sa rozhodne akokoľvek, na jeho hlavu sa zosype kritika.
Ak som dobre pochopil súčasnú zmluvu, na ktorú tu bol link, maximálna pokuta pre zhotoviteľa je 10% z obstarávacej ceny. Pri možnosti, že štát bude musieť zaplatiť cez 400 mil. € z rozpočtu sa to zdá neuveriteľne slabá páka na dodávateľa.