ŽSR - elektrifikácia tratí

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Adaios » 30. Apr 2006 01:08

JoHnZ,

SR by sa nemala zameriavat na staty byvale ZSSR ale na zapadnu Europu a to z tohoto dovodu - inveticie prichadzaju od zapadu a tovar vyrobeny v SR ide naspat na zapad. Preto koridor atd. investicie su spravne robene.

Elektrifikacia na juznych tratiach zlepsi slovenske zeleznice oproti tym v Madarsku a Polsku a bude zase niecim lepsim napriklad pre Ukrajinu. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod jano.z » 30. Apr 2006 01:21

No ale všetky hormadné sbstráty sa vozia tranzitim USSR-západ ... a to je kšeft ... súpravy s tisíckami a desiatkami tisíc ton železnej rudy, chemických výrobkov, kaučuku či čierneho uhlia denne, nie nejakých 10 vozňov z nejakej fabriky do Nemecka.

A ten juh ... Ako ich tá elektrizácia zlepší? Prinesie tam nebodaj nejaké tovarové toky?
Alebo niečo podobné? Elektrifikácia juhu by bol ukážkový príklad zbytočnej investície, určite ešte 100x zbytočnejšej než zmeny prúdovej sústavy hore. Čo by to prinieslo? Väčšie náklady na údržbu trate? Zbytočné prepriahanie vlakov, ktoré by ev. pokračovali po nezatrolejovanej trati? Preprahy na oboch stranách hranice (kvôli KV)? Častejšie jazdenie dízlov pod trolejom?

Jeden pán z vonkajšieho na ŽSR raz povedal: "Nestaviame koridor Bratislava - Košice. Staviame koridor Bratislava - Žilina - Čadca - ČD/PKP a ČD/PKP - Čadca - Žilina - Košice. To že z toho vznikne aj rameno Bratislava - Žilina - Košice je len jedna veľká šťastná náhoda."
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 30. Apr 2006 12:57

Adaios napísal:JoHnZ,

SR by sa nemala zameriavat na staty byvale ZSSR ale na zapadnu Europu a to z tohoto dovodu - inveticie prichadzaju od zapadu a tovar vyrobeny v SR ide naspat na zapad. Preto koridor atd. investicie su spravne robene.

Elektrifikacia na juznych tratiach zlepsi slovenske zeleznice oproti tym v Madarsku a Polsku a bude zase niecim lepsim napriklad pre Ukrajinu. :wink:


S týmto nesúhlasím Adoas, pretože SR bola ako Československo veľmi dôležitý obchodný partner pre Ukrajinu, Rusko atď. a toto tu zostalo aj dnes. A to je uhlie, rôzne chemické výrobky, obilie, - JoHnZ to napísal v príspevku predo mnou a toto treba udržiavať. My sme boli zbraňová veľmoc a preto sme mali dobre vybudované železnice a celkom dobre aj cestnú siež z hľadiska celého ZSSR. Len sa malo stavať viac moderne alebo sa malo viac modernizovať, ale to je už o inom.

Samozrejme, že treba modernizovať, aby SR mala stále významný koridor, aby investori mali k dispozícií aj rýchle železnice od Rakúska na východ a to mať budú. Ale zameranie je hlavne na diaľniciach a cestných obchvatoch. Vlak prevezie viac, ale kamión dovezie rýchlejšie rôzne súčiastky atď. Nechcem to porovnávať, dôležité je oboje pre nový rozvoj.

Elektrifikácia podľa mňa by mala prebehnúť aj na juhu, ale skôr by mala prebehnúť nová výstavba, priamejšieho spojenia medzi BA a ZV, ale skôr je potrebná RC R1. :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod jano.z » 30. Apr 2006 14:01

Pri tych tovarovych tokoch, kedy na tych par nakladnych vlakov bohate postacia 2/3 dieselove rusne zapojene na kabel/na radio (jeden rusnovodic na cely vlak) a osobnych vlakoch vozenych ci uz motorovymi voznami alebo klasickymi supravami o sile najviac 4 vozne (rychliky az do 7 voznov), na ktore bohato staci rada 750 alebo rada 754

Jedine co by sa dole okrem koryta BA - Sturovo patrilo by bolo nejake rozumne spojenie do Nitry. Kazdodenne presuny obyvatelstva su tam velmi velke, pricom zeleznica ma k dispozicii len velmi nedostatocnu infrastrukturu v tej oblasti (jednokolajne neelektrifikovane trate so zastaralym zabezpecovacim zariadenim a maximalnymi rychlostami do 60 km/h) pricom tymto nevie konkurovat napr. autobusom. Tam by sa patrili investicie (plany su na zbudovanie trate Trnovec nad Vahom Nitra pre rychlost 160 km/h) co by spolu s modernizaciou usekov Trnovec nad Vaho - BA dokazalo priniest pri priamom spojeni jazdne casy mensie nez autom po dialnici (a to aj so zastavenim napr. v Galante).
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod johhan » 30. Apr 2006 15:49

JoHnZ napísal: Ďalším takým pomerne zaujímavým argumentom sú energetici. S polohou meniarní sa moc hýbať nedá a tak ku nim doviedli energetici rozvody. Napájacích staníc na AC je podstatne (o 75%) menej ako na DC. Pri 90% z meniarní je rozvodňa a dotiahnuté vedenie energetikov z ktorého viac naž 90% odoberajú ŽSR. Zrušenie takéhoto miesta či jeho nutná prestavba (bo tam často ide len 22 kV rozvod, čo je málo) znamená tvrdé penále zo strany energetikov.


JoHnZ, toto je hlúposť, s nejakým vyplácaním energetikov. Neviem kto na to a ako prišiel. To je argument postavený na vode. Nič také sa nemôže robiť - to je totiž problém, raz to skúsili energetici v jednej obci - a skončilo to súdom a prehrou energetikov. Mimochodom transformovne 110/22 stavali svojho času ČSD a boli bezplatne prevedené do majetku energetikov. Taká bola prax v socializme.


JoHnZ napísal:Už keď, tak nech sa najprv nakúpi vozový park. S tým, čo máme teraz je nepredstaviteľné posunúť 25 kV čo i len do Žiliny (s tým, že Žilina ostane pod 3kV)


Podľa vyjadrenia ZSSK a ZSCS nemajú žiadny problém s posunutím do ZA a majú dostatok mašín na to. To dali písomne ŽSR.
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 22:43

Odoslaťod jano.z » 30. Apr 2006 16:06

Johann:
Ty sa v tej energetike vyznáš lepšie, mne to bolo takto prezentované osobami ktoré sa v tom podľa mňa tiež vyznajú ale nebudem sa o tom hádať.1

No a s tými mašinami, nemáš to náhodou niekde? Vyvesí sa na nástenku a každú šichtu sa na tom budeme uchechátvať ... lebo to komandatúra snáď ani nemôže myslieť vážne ... ZSSK požičiava za ťažeké prachy CARGO mašiny pomaly do turnusu, nedajbože aby ešte niečo chcíplo ... a teraz vystavuj o 4 mašiny viac ... kde k nim prídeme?

I keď, možno komandatúra už teraz plánuje, ako v 2007/2008 ČD vyfasujú 20 kusov 380 a rada 350 v čechách skončí a odoberie sa na dôstojný dôchodok na rýchliky BA-ZA-KE ... i keď, ešte aj tam už budú chudery gorily na staré kolená po novom koridore 160tkou nháňať, svine jedny :) ... ale čo ak sa 380 podarí Škodovke sprasiť a skončia na "smetisku dejín" (ramená Praha - České Budějovice a najnovšie Karlovy Vary - Kadaň) alebo v nákladnej doprave ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Jarda » 30. Apr 2006 18:45

V úseku Praha - České Budějovice má být vybudován tzv. IV. koridor, zatím probíhá 1. stavba od Prahy, do 10ti let má být trať celá dvojkolejná a většina na traťovou rychlost 160 km/h (pro Pendolina ap., pro klasické soupravy jen některé menší úseky, většinou ty, které budou vedeny v nové trase). Měly by tudy v budoucnu jezdit mezinárodní rychlíky z Berlína do rakouských Alp. Trochu problém ale bude úsek Č. Budějovice - Linec, kde traťová rychlost bude většinou pod 100 km/h, protože tam se budou provádět jen drobné úpravy stávající trasy.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod johhan » 30. Apr 2006 23:44

JoHnZ:

No ide o to že energetici sa o to budú pokúšať. Len pár krát už im to nevyšlo. Neviem o tom žeby to bol problém. Zákazník neodíde, zmení iba konfiguráciu odberu. A zlepší sa im zaťaženie. Tým že transormovní je 3 krát menej ako meniarní nebude vznikať toľko odberových špičiek. Teda teoreticky by to malo byť 3 krát menej :-) :-)

Nie, ja to nemám, len som sa na to pýtal. Povedali že si to pýtali písomne aby boli krytý pre prípad žeby bol problém a niekto by chel od nich nejaké kompenzácie.
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 22:43

BB

Odoslaťod Milos » 13. Sep 2006 17:49

Nový železničný most ponad rieku Hron v BB v týchto dňoch práve umiestňujú na piliere :arrow:


http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4800
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 419
Založený: 15. Feb 2005 17:20

Odoslaťod Lenny » 14. Sep 2006 19:35

Jaroslav Štemberk napísal:V úseku Praha - České Budějovice má být vybudován tzv. IV. koridor, zatím probíhá 1. stavba od Prahy, do 10ti let má být trať celá dvojkolejná a většina na traťovou rychlost 160 km/h (pro Pendolina ap., pro klasické soupravy jen některé menší úseky, většinou ty, které budou vedeny v nové trase). Měly by tudy v budoucnu jezdit mezinárodní rychlíky z Berlína do rakouských Alp. Trochu problém ale bude úsek Č. Budějovice - Linec, kde traťová rychlost bude většinou pod 100 km/h, protože tam se budou provádět jen drobné úpravy stávající trasy.


Na úsek ČB - Linz proběhly nějaké studie na přestavbu trati až na rychlost 160 km/h v zcela nové poloze trati. Č. Krumlov měl nějaké námitky podrobnosti si nepamatuji.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod aquila » 02. Dec 2006 15:09

historicky dokument o elektrifikacii na slovensku, konkretne trat kuty - bratislava

http://www.youtube.com/watch?v=ITWLnvbPixw

skoda len, ze tie iste vlaky jazdia po nasich tratiach aj 40 rokov od tohoto momentu :)
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 477
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod jano.z » 08. Dec 2006 23:08

aquila: Pri pohlade na vozne SRm vladnej supravy by som povedal, ze aj horsie ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 15. Dec 2006 14:47

Plánuje sa elektrifikovať niečo do r. 2013 :?:
Financie cez EÚ :?:
Je nejaký plán rozvoja elektrifikácie :?:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod jano.z » 15. Dec 2006 15:12

Plán je takýto:
Koridor: Celá severná vetva reelektrifikovaná 25kV/50Hz (čo je podľa mňa dosť kontroverzný a skôr kontraproduktívny krok).

Mimo koridoru by malo dôjsť k elektrifikácii ťahu ZV - LC - KE. Plánuje sa aj dotiahnutie elektrifikácie z Bánoviec n. Ondavou do Humenného.

Taký je asi plán rozvoja elektrifikácie a nevidím veľký priestor pre jej ďalší rozvoj. Ten príde asi až s (veľmi) výrazným zdražením pohonných hmôť ... tam by sa mohli doelektrifikovať trate BB - VR (čo bude veľmi nákladná stavba). a ev. trať z Leopoldova do Prievidze hudbou vzdialenej budúcnosti je BB - BR - GE - MG. Toľko k elektrifikácii u nás ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 18. Dec 2006 11:30

JoHnZ napísal:Plán je takýto:
Koridor: Celá severná vetva reelektrifikovaná 25kV/50Hz (čo je podľa mňa dosť kontroverzný a skôr kontraproduktívny krok).

Mimo koridoru by malo dôjsť k elektrifikácii ťahu ZV - LC - KE. Plánuje sa aj dotiahnutie elektrifikácie z Bánoviec n. Ondavou do Humenného.

Taký je asi plán rozvoja elektrifikácie a nevidím veľký priestor pre jej ďalší rozvoj. Ten príde asi až s (veľmi) výrazným zdražením pohonných hmôť ... tam by sa mohli doelektrifikovať trate BB - VR (čo bude veľmi nákladná stavba). a ev. trať z Leopoldova do Prievidze hudbou vzdialenej budúcnosti je BB - BR - GE - MG. Toľko k elektrifikácii u nás ...


No to je celkom dosť. Ďakujem JoHnZ. 8)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Dialniciar » 02. Jan 2007 13:48

Koľko % tratí je v SR elektrifikovaných :?:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Lenny » 02. Jan 2007 16:51

cca 40% je elektrifikovaných, přesné číslo je v http://www.strukturalni-fondy.cz/upload ... II_OPD.pdf
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod aquila » 02. Jan 2007 17:46

presne je to 43%, na porovnanie rakusko ma 63, belgicko 83, francuzsko 46 a CR 30%. ale CR ma zase o vyse 60% vacsiu hustotu trati, cize to neni az take smerodatne cislo.
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 477
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod jano.z » 02. Jan 2007 21:27

Podľa mňa podiel elektrifikácie vôbec nie je smerodatné číslo, sú trate ktoré nemá zmysel elektrifikovať či ich nemožno elektrifikovať (takých moc neni, ale napr. BB-VR) a vôbec, elektrifikácia nie je žiadnym smerodatným číslom (napr. USA majú pod prúdom myslím okolo 3% tratí, alebo tak nejak ...)
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Andrej » 02. Jan 2007 21:36

JoHnZ napísal:Podľa mňa podiel elektrifikácie vôbec nie je smerodatné číslo, sú trate ktoré nemá zmysel elektrifikovať či ich nemožno elektrifikovať (takých moc neni, ale napr. BB-VR) a vôbec, elektrifikácia nie je žiadnym smerodatným číslom (napr. USA majú pod prúdom myslím okolo 3% tratí, alebo tak nejak ...)


Ake mesto je VR? Myslim, ze to nie je prvykrat, co s tuto skratku uviedol.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Odoslaťod Jarda » 02. Jan 2007 21:43

Ano. Záleží hlavně na tom, jak je trať frekventovaná. Elektrifikovat tratě, po kterých projede denně např. osm vlaků osobních a dva nákladní, není efektivní. (Na BB-VR by se v případě elektrifikace musely předělávat tunely.)
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod jano.z » 02. Jan 2007 22:54

Andrej: VR su u mna Vrútky
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Andrej » 03. Jan 2007 00:43

JoHnZ napísal:Andrej: VR su u mna Vrútky


Tak mam dalsiu otazku - preco nie je mozne elektrifikovat trat BB-Vrutky? Na rail.sk som cital, ze sa nedavno znizovala niveleta kolaje v tuneloch kvoli planovanej elektrifikacii trate.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Odoslaťod jano.z » 03. Jan 2007 01:55

Ono to viacmenej nie je nemozne, ale naklady sa kvoli tym tunelom a spodnej vode tlacia niekam k 10 az 11 miestnym sumam, takze je to nerealizovatelne ... neviem o tom, ze by sa na tej trati niekde znizovala niveleta, ... aspon teda z toho titulu neboli ziadne vyluky (predsa len to nie je robota na dva tyzdne)
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Andrej » 03. Jan 2007 11:32

JoHnZ napísal:Ono to viacmenej nie je nemozne, ale naklady sa kvoli tym tunelom a spodnej vode tlacia niekam k 10 az 11 miestnym sumam, takze je to nerealizovatelne ... neviem o tom, ze by sa na tej trati niekde znizovala niveleta, ... aspon teda z toho titulu neboli ziadne vyluky (predsa len to nie je robota na dva tyzdne)


Myslel som konkretne tento text:
Vhodná príležitosť na prestavbu tunelovej rúry vznikla až roku 1993, kedy sa začali práce spojené s elektrifikáciou trate. Na tento cieľ bolo treba zvýšiť prejazdný profil tunela, aby sa doňho zmestila elektrická trolej a pantograf elektrického rušňa. Optimálnym riešením bolo zníženie nivelety koľaje, pri ktorom sa odstránil železničný zvršok včítane štrkového lôžka.
http://rail.sk/skhist/tunely/170/22.htm

Vyluka bola od marca do augusta 1993.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.