Dendik: Nikde som nespochybnil, ze regionalne rozdiely neexistuju, iba ta korelacia s planovanymi / postavenymi dialnicami je znacne vytrhnuta z kontextu. Jednak na rozdiely vplyva mnoho roznych faktorov a projektov (zdaleka nie len dialnice), po druheje to sice smutne priznat, ale po tom, ako sa vychod zanedbaval v minulosti, uz pomaly ani nie je pre koho stavat. Kedysi som este protezoval dialnicu alebo aspon RC stredovychodom (Horehronie, severny Gemer a tak) a k tomu ese aspon jednu severo-juznu, ale faktom je, ze tie regiony sa medzitym tak vyludnili, ze intenzity uz budu mat klesajucu tendenciu z v sucasnosti by stacilo pre hladove doliny aj lacnejsie riesenie. Iste, nieco by to nastartovalo. Aj taka "route 66" spolu s odbockou k Roznave, by si zasluzila slusne parametre jednotky a nadlho by to stacilo. Vyvarovat sa preslapom ako kruhace (namiesto toho postavit MUK s rezervou na jednotku 2+2 aspon pri tych sidlach, ktore maju status mesta), ci chybajuce predbiehacie pruhy do kopca a nadlho by to bolo vyriesene. Este by sa mala zmodernizovat cela cesta medzi Breznom a Rimavskou Sobotou na parametre jednotky, k tomu aj cesta cez Revucu, spojka medzi Muranom a Telgartom, z Jelsavy cez Stitnik do Roznavy, Vernar (cely usek od odbocky pri Stratenej k D1), ale zaradil by som tam aj cestu Mlynky - Nalepkovo - Mnisek nad Hnilcom - Gelnica - Kosicka Bela - Kosice (+preklasifikovat na jednotky, obzvlast od Stratenej na vychod nevedia prakticky ziadna jednotka), k tomu zrekonstruovat ostatne cesty II. triedy, celkovo na vsetkych tych cestach masivne zvysit bezpecnost (znacenie, reflexne prvky, zrkadla, silne a kvalitne zvodidla), a bolo by to vyriesene. Ja totiz za hlavny problem povazujem prave ten stredovychod, kadial nevedie doslova nic.
V ramci ZSSK je mozne presuvat supravy podla potreby. Je pritom trochu nefer, ze sa place napr. nad Presovom a napr. medzi Leopoldovom a Prievidzou dlhe roky premavali len vyradene vozy, ktore uz nemohli zaradit na jedinu hlavnu trat, ktora v tomto state niekoho vobec zaujima (nehovoriac o technickej a moralnej urovni trate medzi Jelsovcami a PD, kde sa ma len modernizovat zabzar a nic viac). Az poslednych niekolko rokov sa zacalo na tuto trat mysliet, nasadzuju sa reko vozy a Vrutocke pomsty. Kym tie reko vozy budiz, Vrutocke pomsty su naozaj za trest. Takto isto mozeme pisat o trati medzi Chynoranmi a Trencinom (pritom, keby sa napojenie Hornej Nitry vyrazne zlepsilo, zaujimava by bola aj tato trasa, aj ked ide mierne mimo - casovo by uz totiz dokazala konkurovat autobusom a v niektorych casoch aj preplnenej ceste medzi Trencinom a Prievidzou). To tiez nehovorim o tom, ze kym R2 sa veselo stavia od Zvolena na vychod, tak na najpotrebnejsom useku (medzi PD a TN) je stale uzka cesta smrti, ktora je nejakou strasnou chybou klasifikovana ako cesta 1. triedy. Tu by som tiez osobne nevidel problem, keby sa cela tato cesta zmodernizovala ako jednotka v usporiadani 2+2 s MUK.
Delit preto krajinu z hladiska zaostalosti len na vychod a zapad nie je dobre. Velke uzemie ohranicene D1 od zapadu, R1 od juhu, D1 od severu a Turcom od vychodu, je v podstate na tom tiez pomerne zle.
Mimochodom, taka Madarska M86 je pekny priklad, co by som si vedel predstavit na vacsine siete planovanych RC, predpokladam za podstatne nizsie naklady, ako RC, ktore staviame my, MPR 110 km/h, krajnica len spevnena zemina s odstavnymi plochami (ale nie zvodidla rovno pri pravom pruhu, cize moznost uhnut sa existuje) a veselo sa jazdi:
https://tinyurl.com/yy9wjxq2Z hladiska investicii do zeleznic by som tiez uvazoval nad modernizaciou trate na horehroni (az do Margecian). Jednak je smutne, ked tak peknu a velku cast Slovenska svinime exhalatmi z tazkych dizlov, po druhe tratova rychlost 60 km/h na velkej casti trasy je smutna vec. Mnohym by stacila obycajna 120tka a vhodne umiestnene vyhybne. Aj dopyt by sa urcite zvysil.