Na diaľnici stavajú hrdzavú protihlukovú stenu. Má ísť o est

Moderátor: Moderátori

Na diaľnici stavajú hrdzavú protihlukovú stenu. Má ísť o est

Odoslaťod mirecko255 » 01. Okt 2019 06:21

Na diaľnici stavajú hrdzavú protihlukovú stenu. Má ísť o estetický prvok

Podľa právnika španielskeho konzorcia, ktoré diaľničný obchvat D4R7 stavia, je korózia na novej protihlukovej stene v poriadku a počítali s ňou. Hrdzu vraj zakryjú rastlinami.
Ľudia v okolí Šamorína neveria vlastným očiam. Na novom úseku rýchlostnej cesty medzi Dunajskou Lužnou a Holicami nedávno stavbári osadili novú protihlukovú stenu.

Jej panely však už teraz vyzerajú ako zhrdzavené. Kým cestu dajú do prevádzky, bude na nich hrdzavej farby ešte viac.

Stavbu obchvatu má na starosti španielske konzorcium D4R7. Stavbári však tvrdia, že nejde o žiadny technický problém. S takýmto vzhľadom steny počítali už od začiatku.

Hrdzavý efekt
Protihlukové steny vyrobili z materiálu, ktorý sa volá Corten. Ide o oceľ, ktorá je paradoxne odolná voči korózii. Na jej povrchu sa totiž vytvára samoregenerujúca vrstva hnedej farby, ktorá materiál chráni pred zhrdzavením.

„Protihlukové steny začínajú korodovať po inštalácii a v priebehu niekoľkých mesiacov budú pokryté hrdzavou patinou. Chemické zloženie ocele vytvorí na povrchu výrobku vrstvu bez akýchkoľvek vplyvov a zmien na fyzikálne vlastnosti podkladového materiálu,“ vysvetlil advokát Tomáš Stúpavský, ktorého kancelária právne zastupuje konzorcium D4R7.

Steny z tohto materiálu vybrali preto, že majú vysokú odolnosť voči poveternostným podmienkam. Okrem toho tento materiál nevyžaduje veľkú starostlivosť.

Vysadia kvetiny
Hrdzavá farba protihlukových stien by sa mala stať časom minulosťou. Na ich vonkajšiu stranu vysadia popínavé brečtany, ktoré celú stenu časom zakryjú. „Vegetačné úpravy doplnia estetický vzhľad protihlukových stien a celkovej architektonickej štúdie PPP projektu D4R7,“ dodal právnik konzorcia Suchý.

Hoci vzhľad stien vzbudzuje otázniky, mali by byť plne funkčné a dostatočne plniť úlohu, pre ktorú ich k ceste osadili.

„Steny síce vyzerajú na pohľad hrozne, ale akusticky sú na jednotku. Samotní Španieli z konzorcia si ich dali odskúšať,“ uviedol v krátkosti Ján Šimo, konateľ spoločnosti s trochu komplikovaným názvom: Klub ZPS vo vibroakustike. Táto firma zabezpečuje pre konzorcium D4R7 merania hluku.

O výstavbu rýchlostného obchvatu D4R7 sa zaujíma aj občianske združenie Triblavina, ktoré také optimistické nie je.

Budú steny stačiť?
Súčasťou dokumentov, ktoré sa predkladali so žiadosťou o stavebné povolenie obchvatu, boli aj dopravné štúdie – takzvaný dopravno-inžiniersky prieskum.

Bolo v ňom uvedené, aký počet áut by mal v budúcnosti po jednotlivých úsekoch rýchlostnej cesty a diaľnice jazdiť. Tieto čísla boli vypočítané na základe údajov z celoštátneho sčítania dopravy a predpoklaného nárastu dopravy.

Práve na tieto štúdie teraz upozorňuje Michaela Seifertová z občianského združenia Triblavina, ktorá je zároveň aj poslankyňou Ivanky pri Dunaji, ležiacej neďaleko obchvatu.

V pôvodnom prieskume bolo podľa aktivistky uvedené, že v roku 2030 bude v úseku D4 Podunajské Biskupice – Ivanka západ jazdiť 57 596 automobilov denne. S takýmto počtom vozidiel sa potom malo počítať aj pri návrhu protihlukových stien.

„Aktualizovaná dopravná štúdia zrazu hovorí o úplne iných číslach – na tom istom úseku má jazdiť už len 22 656 áut. Kam sa stratilo 60 percent áut?“ pýta sa Seifertová.

Naráža tak na novšie čísla, ktoré sa objavili v analýze dopravných vzťahov územia z dielne Výskumného ústavu dopravného (VÚD).

Aktivisti majú obavy, že keď sa teraz počíta s oveľa menším počtom áut ako v pôvodnej štúdii, či to nebude mať vplyv aj na výšku protihlukových stien, ktoré by nemuseli stačiť.

Ľubomír Palčák z VÚD ale upozorňuje, že treba rozlišovať oficiálne dokumenty stavby, podľa ktorých cesty aj steny dimenzovali a doplnkové dokumenty, ktoré robil jeho výskumný ústav.

Tie už slúžili len na výpočet budúcich ekonomických prínosov diaľnice – naplánovaný projekt sa podľa nich nezmenil. Španielske konzorcium teda musí postaviť celú diaľnicu aj so stenami podľa pôvodných výkresov.

„Návrh protihlukových stien je výstupom samostatne vypracovanej hlukovej štúdie,“ ubezpečuje Palčák.

Podľa ministerstva dopravy sa robila nová štúdia preto, aby si štát neobjednal predimenzované riešenie stavby.

„Pokiaľ má ktokoľvek podozrenie, že konkrétny stavebný objekt PPP projektu D4R7 sa realizuje v rozpore s existujúcim právoplatným stavebným povolením, môže podať podnet na výkon štátneho stavebného dohľadu,“ napísal tlačový odbor ministerstva.

https://www.aktuality.sk/clanok/725166/ ... cky-prvok/
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.