Začala sa výstavba úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce

Moderátor: Moderátori

Začala sa výstavba úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce

Odoslaťod DrX » 07. Okt 2019 16:44

Začala sa výstavba úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce
Zverejnené: 6. októbra 2019 Autor: Sobotnik.sk — 0 Comments

MÝTNA – Práce na ďalšom úseku R2 v našich regiónoch, Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce sa konečne začali. Pre Sobotnik.sk to potvrdila hovorkyňa a riaditeľka odboru komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká.

„Aktuálne prebieha archeologický prieskum. Realizujú sa prekládky inžinierskych sietí a výrub drevín v Divínskom háji,“ priblížila Ducká aktuálny stav prác.

V uplynulých týždňoch síce nebolo badať v okolí terajšej hlavnej cesty I/16 žiadny stavebný ruch, ktorý by nasvedčoval začiatku prác na „er dvojke,“ podľa hovorkyne to však malo logický dôvod. „Viaceré stavebné práce prebiehajú mimo cesty I/16. Rýchlostná cesta sa len na niektorých miestach približuje k ceste I/16,“ vysvetlila.

Dnes však už vidieť stavebné práce napríklad neďaleko reštaurácie Javor pri Mýtnej, ako ukazuje aj fotografia, ktorú v sobotu (5. 10. 2019) zverejnil na svojom facebookovom profile aktivista Rado Ceglédy.

Hovorkyne ministerstva dopravy sme sa tiež opýtali, či je stále platný termín dokončenia tohto úseku v júli 2021, ako to bolo avizované pri podpise zmluvy so zhotoviteľom stavby. „Platí zmluvný termín ukončenia výstavby,“ jednoznačne potvrdila Ducká.

Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce bude dlhý 13,5 km a začína sa dočasným napojením cesty I/16 na rýchlostnú cestu R2 v podobe stykovej mimoúrovňovej križovatky pred obcou Mýtna.

Jeho súčasťou je 11 mostných objektov, 6 protihlukových stien, 8 zárubných či oporných múrov. Koniec úseku je situovaný vo výhľadovej mimoúrovňovej križovatke Tomášovce, za ktorou pokračuje nadväzujúci úsek R2 Tomášovce – Ožďany.
Námietka pri ďalšom úseku Kriváň – Mýtna

V prípade vedľajšieho deväťkilometrového úseku R2 Kriváň – Mýtna je situácia komplikovanejšia. Súťaž na zhotoviteľa tam už síce bola vyhodnotená, ale jeden z neúspešných uchádzačov vzniesol námietku k vyhodnocovaciemu procesu zákazky.

„V tomto úseku prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby,“ stručne odpovedala hovorkyňa na našu otázku, v akom stave je príprava tohto druhého úseku. Na vysvetlenie treba dodať, že NDS musí opätovne vyhodnotiť ponuky všetkých uchádzačov o výstavbu tohto úseku, keďže jej to nariadil Úrad pre verejné obstarávanie.

Podľa pôvodných plánov mal byť úsek Kriváň – Mýtna tiež hotový v júli 2021, v tomto prípade sú pre spomínané komplikácie už namieste pochybnosti o reálnosti tohto dátumu. Ide navyše o technicky náročný úsek, ktorého súčasťou je i päťkilometrová estakáda, ktorá bude v najvyššom mieste 45 metrov nad terénom.

Treba tiež povedať, že úsek od Kriváňa po Mýtnu je prvý, ktorý bol pri výbere zhotoviteľa hodnotený multikriteriálne. To znamená, že najnižšia cena nebola jediným kritériom, ale prihliadalo sa napríklad aj na vplyv na životné prostredie.
Nesplnené termíny

V prípade výstavby rýchlostnej cesty medzi Kriváňom a Lovinobaňou (Tomášovcami) štát nedodržal už niekoľko termínov. Podľa pôvodných plánov mala byť postavená už do konca roka 2012, čo nebolo splnené.

Dňa 6. júna 2012 na výjazdovom rokovaní vlády v Poltári vtedajší premiér Robert Fico informoval o rozhodnutí kabinetu, že napokon na jar roku 2013 sa začne výstavba rýchlostnej cesty R2 zo Zvolena cez Kriváň, Lučenec a Rimavskú Sobotu. V skutočnosti sa postavili len dva úseky od Zvolena po Kriváň.

Aj v prípade aktuálneho úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa došlo k opätovnému meškaniu. Jedným z avizovaným termínom výstavby bol rok 2015 a týkal sa ešte dlhšieho úseku R2 Kriváň – Lovinobaňa. Tento termín však nebol dodržaný a následne sa spomínaný úsek rozdelil na dva (Kriváň – Mýtna, Mýtna – Lovinobaňa), ktoré boli pripravované samostatne.

Ešte 6. decembra 2018 v Mýtnej minister dopravy Árpád Érsek avizoval, že výstava R2 Kriváň – Lovinobaňa sa môže začať na jar 2019. „Podľa mňa sa na jar môže začať stavať v plnom tempe, nič tomu nebráni,“ povedal vtedy minister. Tento termín opäť nebol dodržaný.
Križovatka pri Mýtnej. Rimavská Sobota bez plnohodnotnej rýchlostnej cesty

Za pozitívum možno považovať aspoň skutočnosť, že do projektu sa dostala mimoúrovňová križovatka pri Mýtnej, ktorá pôvodne nebola jeho súčasťou. V 22-kilometrovom úseku medzi Kriváňom a Lovinobaňou by tak nebol možný vjazd a výjazd z rýchlostnej cesty.

Pripomeňme ešte, že v spomínané dva úseky sú zároveň zatiaľ poslednými, ktoré štát postaví v plnom profile. Ďalšie úseky smerom na Rimavskú Sobotu, Tornaľu a Rožňavu, vrátane tunela Soroška, sú už plánované len v polovičnom profile.

Zdroj: Karolína Ducká, NDS Vizualizácia: NDS
https://sobotnik.sk/2019/10/vystavba-r2 ... tomasovce/
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.