od EmBe » 25. Apr 2020 16:52
Stratégia udržateľného rozvoja dopravy a mobility ŽSK
Opatrenia infraštruktúrne v železničnej doprave
ŽD – OI 01 Modernizácia koridoru št.hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou, do 2028
ŽD – OI 02 Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, do 2028
ŽD – OI 03 Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, do 2028
ŽD – OI 04 Modernizácia železničnej trate Čadca – Skalité - Zwardoń, do 2048 (zmena sústavy na 25 kV, čiastočné zdvojkoľajnenie)
ŽD – OI 05 Modernizácia železničnej trate Čadca – Makov, do 2048 (120 (100) km/h, poloperonizácia staníc, dobudovanie výhybne v polovici dĺžky trate, diaľkové riadenie dopravní, elektrifikovať 25 kV a 50 Hz.)
ŽD – OI 06 Modernizácia železničnej trate Žilina – Rajec, do 2048 (120 km/h, poloperonizácia, dobudovanie výhybne v polovici dĺžky trate, diaľkové riadenie dopravní, elektrifikovať 25 kV a 50 Hz, posúdiť jej zdvojkoľajnenie)
ŽD – OI 07 Modernizácia železničnej trate Trstená - Kraľovany, do 2048 (120 (100) km/h, peronizácia, diaľkové riadenie dopravní, elektrifikovať na 25 kV)
ŽD – OI 08 Modernizácia železničnej trate Vrútky – Diviaky - Zvolen, do 2028 (120 km/h, diaľkové riadenie dopravní, elektrifikovať na 25 kV)
ŽD – OI 09 Modernizácia železničného uzla Žilina, do 2028
ŽD – OI 10 Modernizácia železničnej stanice Žilina-Teplička, do 2028
ŽD – OI 11 Modernizácia železničnej stanice Vrútky, do 2028
ŽD – OI 12 Modernizácia železničnej stanice Kraľovany, do 2028
ŽD – OI 13 Modernizácia železničnej stanice Ružomberok, do 2028
ŽD – OI 14 Modernizácia železničnej stanice Liptovský Mikuláš, do 2028
ŽD – OI 15 Modernizácia železničnej stanice Čadca, do 2028
ŽD – OI 16 Napojiť logistické centrá a významné výrobné podniky na železničnú sieť, do 2048
ŽD – OI 17 Dobudovanie stabilnej technickej základne pre intermodálnu prepravu, do 2048 (Vybudovanie siete malých, podporných terminálov vo vytipovaných staniciach s výpravným oprávnením pre nákladnú prepravu (napr. Medzibrodie nad Oravou, Tvrdošín, Čadca, Makov, Martin, Horná Štubňa, Lisková, Liptovský Mikuláš). Ide predovšetkým o vybudovanie spevnenej plochy pre manipuláciu s kontajnermi a výmennými nadstavbami s dostatočnou únosnosťou pre pohyb kolesových manipulačných prostriedkov.)
Opatrenia infraštruktúrne v intermodálnej a nákladnej doprave
OPIND – OI 01 Dokončenie výstavby verejného terminálu intermodálnej prepravy TIP Žilina 2. etapa, do 2028
OPIND – OI 02 Zlepšenie napojenia TIP Žilina na cestu II/583, do 2028
OPIND – OI 03 Dobudovanie verejných parkovísk pre cestnú nákladnú dopravu pri cestnej infraštruktúre v ŽSK, do 2028
Prierezové opatrenia
OS 01 Vypracovanie nového Plánu dopravnej obslužnosti ŽSK, do 2028
OS 02 Pravidelná aktualizácia strategických dokumentov ŽSK, do 2048
OS 03 Podporovať mestskú hromadnú dopravu v mestách ŽSK ako súčasť IDS, do 2048
OS 04 Podporovať zavádzanie parkovacích politík v mestách v ŽSK, do 2048
OS 05 Podporovať zavádzanie meraní kvality ovzdušia v mestách a obciach, do 2048
OS 01 Systematická podpora SR environmentálne prijateľnejších druhov dopravy v súlade s najnovšími prijatými záväzkami v rámci EÚ, do 2048
Identifikácia najúčinnejších opatrení
Definovať opatrenia s najväčším účinkom nie je jednoznačné. Ich efektivita nezáleží len od realizácie, ale od mnohých ďalších faktorov ich prevádzky, údržby a pod. Uvádzame opatrenia, ktoré by mohli pri správnej realizácii mať najväčší efekt v rámci Stratégie:
• Nastavenie princípov udržateľného financovania dopravného sektora.
• Zriadenie národnej dopravnej autority a integrácia verejnej dopravy.
• Dobudovanie D1, D3
• Dobudovanie R3 - na Orave v pokračovaní trasy Dolný Kubín – križovatka D1 Hubová, v koridore regiónu Turca v trase Martin-Rakovo – v osi pôvodnej cesty I/65 – Turčianske Teplice – Banská Bystrica (vrátane doteraz nedostatočne pripravovaného úseku Turčianske Teplice - Banská Bystrica).
• Vybudovanie R5.
• Realizácia obchvatov ciest I. a II. triedy (na základe štúdii realizovateľnosti rozhodnúť o uprednostnení stavby obchvatov obcí alebo stavby prieťahov ciest.
• Zavedenie Integrovaného dopravného systému ŽSK v plnej funkčnosti a rozšírení na celé územiekraja.
• Podpora mestskej hromadnej dopravy v mestách ŽSK ako súčasť IDS.
• Vypracovanie nového Plánu dopravnej obslužnosti ŽSK.
• Zvýšenie ponuky vlakov v ŽSK najmä v prepojení: Žilina - Čadca, Žilina – Rajec, Žilina – Vrútky – Ružomberok.
• Odstránenie prepadov traťových rýchlostí na železnici.
• Modernizácia železničného uzla Žilina.
• Dokončenie výstavby verejného terminálu intermodálnej prepravy TIP Žilina.
• Modernizácia železničnej trate Čadca – Makov.
• Modernizácia železničnej trate Žilina – Rajec.
• Modernizácia železničnej trate Čadca – Skalité - Zwardoń.
• Modernizácia autobusovej stanice Žilina.
• Modernizácia železničných staníc na terminály IDS a budovanie parkovísk P+ R, K+R, B+R
• Realizácia predĺženia RWY letiska Dolný Hričov na konečných 2 450 m a šírku 45 m.
• Komunikácia s integrátorom IDS na území ŽSK, prípadne s ČR a PL v oblasti integrácie cyklodopravy v rámci IDS a budovania Bike and Ride zariadení.
• Podpora budovania cyklotrás na min. kostrových úsekoch cyklomagistrál, hlavných dopravných úsekoch, preferovanie budovania cyklotrás v smere mestá – obce
• Posilniť a rozšíriť tím cyklokoordinátora v kraji.