od pa3ck » 09. Feb 2021 10:53
Vo Vrútkach sa prepriahajú akurát ostravské rýchliky, a aj to len kvôli modernizácii uzla Žilina. Inak sa jazdí na naftu aj cez strečnianske tunely.
Pre ilustráciu: Na linke Košice - Humenné sa v minulosti prepriahalo v Trebišove alebo v Bánovciach. Už pár rokov ale celú linku jazdia motorové rušne/jednotky vrátane horského úseku cez Slánske vrchy. Takže aj preto je projekt Bánovce - Humenné s vysokou prioritou.
Čo sa týka elektrifikácie na juh od Martina, tak osobne by som rovno spravil aj harmaneckú trať, jednak kvôli pokrytiu celej rýchlikovej linky, ale aj kvôli napojeniu na striedavú sústavu od juhu (perspektívne by sa mohol súčasne prepnúť aj úsek Varín - Vrútky). Samozrejme, aj s odbočkou na Hornú Štubňu - aj keď tu by som tiež pouvažoval, či nebude lepšie spraviť rovno aj kremnickú trať ako alternatívnu (treba zvážiť aj požiadavky nákladnej dopravy).
Hlavne si ale treba položiť otázku, či naše železnice nepotrebujú prioritne iné veci ako elektrifikáciu. Poriadne zabezpečovacie zariadenie, ktoré okrem minimalizovania vplyvu ľudského faktora zabezpečí, že rýchliky (nehovoriac o ťažkých nákladoch) nebudú musieť brzdiť na každej výhybke, si myslím, že bude mať na jazdu lepší vplyv.