jarino napísal:V príloheje dokument s rozdelením financií.
V zásade je rozdelenie nasledovné (hodnoty sú zaokrúhlené):
Rozvoj verejnej dopravy - 490 mil. eur
Podpora cyklodopravy -> 100 mil. eur
Udržateľná mobilita BSK -> 300 mil. eur
Modernizácia železničných tratí -> 507 mil. eur
Výstavba diaľnic -> 840 mil. eur
Dunajská a Vážska cesta -> 5 mil. eur
Obnova koľajových vozidiel -> 180 mil. eur
Modernizácia a výstavba ciest 1. triedy -> 240 mil. eur
Modernizácia a výstavba ciest II. a III. triedy -> 170 mil. eur
Miestne komunikácie -> 62 mil. eur
ROZVOJ VEREJNEJ DOPRAVYSR plánuje alokovať prostriedky len pre vybrané segmenty VOD.
Podporené budú tie mestá a obce, ktoré prevádzkujú dráhovú MHD alebo kde MHD zabezpečujú dopravné podniky so 100 % účasťou mesta (Košice, Prešov, Žilina a Banská Bystrica). Podporu môžu získať aj regióny, mestá a obce, ktoré zabezpečujú dopravu na základe ZoDSVZ s dopravnou spoločnosťou. Podmienkou podpory projektov je, aby bol pre príslušné územie vypracovaný strategický plán udržateľného rozvoja dopravy (PUM, generel dopravy), ktorý potvrdzuje potrebu intervencie. Tieto strategické dokumenty budú v priebehu programového obdobia primerane aktualizované v súlade s usmernením EK týkajúcim sa nového európskeho rámca mestskej mobility.
V rámci podpory dráhovej MHD sa uvažuje s modernizáciou a rozšírením siete električkových a trolejbusových tratí vrátane. obstarania nízkopodlažných vozidiel ekonomicky opodstatnených prípadoch, bude snahou posilňovať postavenie dráhovej MHD na úroveň nosného systému prepravy osôb.
V súvislosti s technickým stavom električkovej siete v Košiciacheje cieľom modernizovať hlavné mestské radiály vrátane budovania inteligentných križovatiek, funkciou ktorýcheje zabezpečiť preferenciu vozidiel VOD.
V oblastiach, v ktorých tvorí nosnú sieť VOD autobusová doprava, bude podporené obstaranie nízkopodlažných ekologických autobusov 45 s pohonom na alternatívne palivá spolu s budovaním nabíjacej a plniacej infraštruktúry.
Súvisiace typy akcií:výstavba a modernizácia tratí dráhovej MHD vrátane prvkov preferencie;
obnova a modernizácia mobilných prostriedkov dráhovej MHD a vozidiel zabezpečujúcich MHD a prímestskú dopravu (autobusy na alternatívny pohon vrátane súvisiacej plniacej a nabíjacej infraštruktúry);
výstavba a modernizácia infraštruktúry VOD (napr. prestupných terminálov, zastávok a záchytných parkovísk, zavádzanie opatrení preferencie VOD);
vybudovanie a modernizácia technickej základne na správu vozidiel MHD;
zabezpečenie tarifných, informačných a dispečerských systémov.
PODPORA CYKLODOPRAVYIntervencie budú smerovať do tvorby líniovej cyklistickej infraštruktúry, do prvkov dopravného upokojovania a do systémov zdieľaných bicyklov , do odstavných zariadení pre bicykle, do drobnej cyklodopravnej infraštruktúry, vrátane úpravy súvisiacich verejných priestorov, ako aj do vzdelávania a získavania dát potrebných pre rozhodovanie a monitoring cyklistickej dopravy.
Súvisiace typy akcií:podpora cyklistickej a inej nemotorovej dopravy;
zvyšovanie povedomia o cyklodoprave, kampane na informovanie verejnosti o prínosoch cyklodopravy.
UDRŽATEĽNÁ MOBILITA BSKV Bratislave budú intervencie zamerané na výstavbu a modernizáciu infraštruktúry IDS s prepojením na infraštruktúru nemotorovej dopravy, výstavbu a modernizáciu tratí dráhovej dopravy, budovanie prestupných terminálov, zastávok a záchytných parkovísk a obnovu vozidiel mestskej dráhovej dopravy vrátane súvisiaceho zázemia pre ich správu.
V rámci podpory dráhovej MHD sa uvažuje s modernizáciou a rozšírením siete električkových a trolejbusových tratí. Súčasťou podpory dráhovej MHD bude aj obstaranie nízkopodlažných vozidiel.
V súvislosti s technickým stavom električkovej a trolejbusovej siete v Bratislave je potrebné modernizovať hlavné mestské radiály. Projekty koľajovej dopravy budú technicky riešené ako štandardná električková dráha s rozchodom 1 000 mm bez zabezpečenia prechodu na rozchod 1 435 mm. Súčasťou stavebných prác by malo byť budovanie inteligentných križovatiek, funkciou ktorýcheje zabezpečiť preferenciu vozidiel VOD, inteligentné automatické stavanie vlakovej cesty a tiež modernizáciu napájacej infraštruktúry.
V oblastiach, v ktorých tvorí nosnú sieť VOD alebo jej časti autobusová doprava, bude financovaná aj obnova vozidlového parku autobusov nízkopodlažnými ekologickými vozidlami47 s pohonom na alternatívne palivá spolu s budovaním nabíjacej a plniacej infraštruktúry.
Intervencie do prímestskej VOD sa budú realizovať v súlade s príslušnými PUM.
Súvisiace typy akcií:výstavba a modernizácia tratí dráhovej MHD vrátane prvkov preferencie;
výstavba a modernizácia napájacej infraštruktúry (meniarne, káblové vedenia a pod.);
obnova a modernizácia mobilných prostriedkov dráhovej MHD a vozidiel zabezpečujúcich MHD a prímestskú dopravu (autobusy na alternatívny pohon vrátane plniacej a nabíjacej nfraštruktúry);
výstavba a modernizácia infraštruktúry VOD (napr. prestupných terminálov, zastávok a záchytných parkovísk, zavádzanie opatrení preferencie VOD);
vybudovanie a modernizácia technickej základne na správu vozidiel MHD;
zabezpečenie tarifných, informačných a dispečerských systémov.
ODSTRÁNENIE KĽÚČOVÝCH ÚZKYCH MIEST NA ŽELEZNIČNEJ INFRAŠTRUKTÚRE PROSTREDNÍCTVOM MODERNIZÁCIE A ROZVOJA HLAVNÝCH ŽELEZNIČNÝCH TRATÍ A UZLOVPrioritou je modernizácia železničných tratí a kľúčových uzlov zaradených do siete TEN-T. Tieto aktivity plne rešpektujú existujúce záväzky SR týkajúce sa budovania siete TEN-T.
Medzi oprávnené aktivitheje zaradená aj modernizácia a rozvoj kľúčových uzlov na TEN-T. S cieľom kontinuálne zvyšovať interoperabilitu tratí bude podporené budovanie systému ERTMS a ETCS, oznamovacieho a komunikačného systému železníc GSM-R. Na zabezpečenie udržateľnosti kvality služieb poskytovaných v rámci osobnej dopravy na základe ZoDSVZ je zámerom realizovať výstavbu a modernizáciu infraštruktúry technických základní na sieti TEN-T. Strediská budú prevádzkované na báze nediskriminačného prístupu k službám. Intervencie budú taktiež zamerané na modernizáciu a výstavbu TIP s cieľom prispieť k dekarbonizácii a prechodu na ekologickejšie módy dopravy.
Nevyhnutným predpokladom pre rast konkurencieschopnosti železničnej dopravheje zvýšenie kvalitatívnej úrovne zázemia pre cestujúcich. Prostriedky budú preto smerovať do obnovy staničných budov.
Súvisiace typy akcií:modernizácia, resp. renovácia železničných tratí (zlepšovanie vybraných technických parametrov železničnej dopravnej cesty, zvyšovanie kapacity, elektrifikácia tratí, dispečerizácia tratí) a kľúčových železničných uzlov;
modernizácia a výstavba infraštruktúry na kontrolu a prípravu vozidlového parku železničnej osobnej dopravy pre prevádzku v rámci služieb vo verejnom záujme;
implementácia Európskeho systému riadenia železničnej dopravy (ERTMS) vrátane staničného a traťového zabezpečovacieho zariadenia;
výstavba a modernizácia terminálov intermodálnej prepravy;
obnova staničných budov.
ODSTRÁNENIE KĽÚČOVÝCH ÚZKYCH MIEST NA CESTNEJ INFRAŠTRUKTÚRE PROSTREDNÍCTVOM VÝSTAVBY NOVÝCH ÚSEKOV DIAĽNICZdroje budú smerovať na výstavbu nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v trasách, kde existujúca cesta I. triedy svojimi parametrami už nespĺňa požiadavky v oblasti kapacity a v dôsledku dlhodobého preťaženia už ani v oblasti kvality infraštruktúry. Konkrétne ide o výstavbu nových úsekov diaľnic D1 a D3 a vybraných rýchlostných ciest (prípadne iných ťahov, ak to potvrdia výstupy z dokumentu Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry, resp. príslušného harmonogramu). Cieľom SR je dobudovaním chýbajúcich úsekov diaľnic D1 (prioritne medzi Žilinou a Košicami) a D3 prispieť k zabezpečeniu kvalitného národného diaľkového spojenia, napojenia na susedné štáty, a tým k homogenizácii cestnej infraštruktúry v rámci základnej siete TEN-T. Nové
úseky diaľnic a rýchlostných ciest budú budované s dôrazom na nákladovú efektívnosť projektov, zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky a znižovanie socioekonomických a environmentálnych vplyvov cestnej dopravy.
Súvisiace typy akcií:výstavba nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest (prioritne základnej siete TEN-T).
ZLEPŠENIE KVALITY SLUŽIEB POSKYTOVANÝCH NA DUNAJSKEJ A VÁŽSKEJ VODNEJ CESTEVzhľadom na aktuálny stav prípravy projektov na podporu vodnej dopravy, ako aj limitované zdroje P SK budú v prvej polovici programového obdobia implementované výlučne projekty na obstaranie predprojektovej a projektovej dokumentácie súvisiacich so zlepšením splavnosti dunajskej vodnej cesty. Ostatné nižšie navrhované investičné aktivity bude možné implementovať iba po pridelení dodatočných zdrojov z iných oblastí v ďalšej fáze programového obdobia. Zároveň sa očakáva, že rozvoj vodnej dopravy bude komplementárne podporený aj z iných programov, najmä z nástroja CEF.
Prioritne budú realizované projekty so zameraním na zabezpečenie celoročnej splavnosti dunajskej vodnej cesty. Tá je zaradená do základnej siete TEN-T. Zlepšenie splavnosti Dunaja bude mať aj významný dosah na lepšie a efektívnejšie využívanie už existujúcich verejných prístavov. Dôraz sa bude klásť na modernizáciu infraštruktúry a superštruktúry verejných prístavov, budú zavedené moderné technológie do riadenia lodnej a prístavnej prevádzky a realizované súvisiace opatrenia týkajúce sa bezpečnosti a riešenia krízových situácií. Zvýšenie úrovne riadenia vodnej dopravy bude zabezpečené aj rozvojom RIS vrátane zabezpečenia súvisiacej infraštruktúry.
Pre zvýšenie podielu vodnej dopravy na Slovensku a naplnenie cieľov Európskej zelenej dohody v oblasti zlepšenia klímheje potrebné začať práce na dobudovanie vážskej vodnej cesty, ktorá je zaradená do základnej siete TEN-T.
Súvisiace typy akcií:zlepšenie splavnosti vodných ciest základnej siete TEN-T;
modernizácia a výstavba verejných prístavov v Bratislave a Komárne;
rozvoj riečnych informačných služieb vrátane zabezpečenia súvisiacej infraštruktúry;
remotorizácia plavidiel a podpora zavádzania alternatívnych palív a budovanie základnej nabíjacej a plniacej infraštruktúry pre lode využívajúce alternatívne palivá.
ODSTRÁNENIE KĽÚČOVÝCH ÚZKYCH MIEST NA ŽELEZNIČNEJ INFRAŠTRUKTÚRE PROSTREDNÍCTVOM MODERNIZÁCIE A ROZVOJA ŽELEZNIČNÝCH TRATÍ A ZVÝŠENIE ATRAKTIVITY A KVALITY SLUŽIEB ŽELEZNIČNEJ VEREJNEJ OSOBNEJ DOPRAVY PROSTREDNÍCTVOM OBNOVY MOBILNÝCH PROSTRIEDKOVV nadväznosti na modernizáciu železničných tratí zaradených do siete TEN-T budú realizované projekty na perspektívnych regionálnych tratiach s dostatočným dopytom po železničnej doprave. Intervencie sa sústredia na trate s významnými dopravnými prúdmi a vysokou potrebou realizácie, ktorých implementácia prinesie čo najväčšie benefity.
Konkrétne opatrenia budú realizované na základe zoznamu priorít stanovených v spolupráci s ÚHP.
Zo zdrojov je plánovaná aj podpora transformácie uhoľného regiónu hornej Nitry. Železničná doprava v regióne v súčasnosti nemôže konkurovať individuálnej a autobusovej doprave z dôvodu nevyhovujúceho technického stavu infraštruktúry. Zámerom je rozvíjať železničnú dopravu v regióne hlavne smerom na mestá Trenčín, Nitra a Bratislava.
S cieľom prispieť k postupnej zelenej a digitálnej tranzícii v železničnej doprave bude podporené budovanie interoperability tak, aby úroveň jednotlivých subsystémov na železnici zodpovedala TSI. Významný prínos sa očakáva tiež od centralizácie systémov riadenia, dispečerizácie tratí, aplikácie dopravnej telematiky a zvyšovania prenosovej kapacity siete.
Medzi dôležité infraštruktúrne opatrenia patrí tiež oblasť zvyšovania bezpečnosti na železničných priecestiach.
Riešenie problematiky železničných priecestí bude vychádzať z vládou schváleného materiálu (UV SR č. 448 z 21.8.2013).
S cieľom podporiť rast výkonov železničnej nákladnej dopravy bude realizovaná výstavba a modernizácia TIP, čím sa zároveň prispeje k plneniu ekologických cieľov EÚ definovaných v EGD.
Pozornosť bude venovaná aj zvýšeniu kvalitatívnej úrovne súvisiacej obslužnej infraštruktúry prostredníctvom obnovy staničných budov a kontinuálnej obnovy mobilných prostriedkov v regionálnej doprave, či už formou obstarania nových alebo obnovou existujúcich. Prioritné financovanie bude vyčlenené na železničné koľajové vozidlá, ktoré budú nasadené na trate prevádzkované v rámci ZoDSVZ vyhlásené vo verejnej súťaži. Výnimkou sú projekty, implementácia ktorých bola začatá v programovom období 2014 – 2020 a sú fázované cez dve programové obdobia. Počas platnosti zmluvy o dopravných službách budú obstarané vozidlá viazané len na prevádzku v príslušnom regióne.
Súvisiace typy akcií:modernizácia a renovácia regionálnych železničných tratí (zlepšovanie vybraných technických parametrov železničnej dopravnej cesty, zvyšovanie kapacity, elektrifikácia tratí, dispečerizácia tratí);
obnova mobilných prostriedkov železničnej VOD;
železničná telematika;
zvyšovanie bezpečnosti na železničných priecestiach;
výstavba a modernizácia TIP;
rekonštrukcia staničných budov.
ODSTRÁNENIE KĽÚČOVÝCH ÚZKYCH MIEST NA CESTNEJ INFRAŠTRUKTÚRE A ZLEPŠENIE REGIONÁLNEJ MOBILITY PROSTREDNÍCTVOM MODERNIZÁCIE A VÝSTAVBY CIEST I. TRIEDYZ P SK bude prioritne podporené budovanie obchvatov miest a obcí, výstavba preložiek, prestavba križovatiek, rekonštrukcia mostov a odstraňovanie KNL na infraštruktúre. Pozornosť je potrebné venovať taktiež úprave šírkových parametrov, polomerom ciest a rozhľadovým pomerom s cieľom dosiahnutia homogenity trasy a zvýšenia bezpečnosti.
Výstavba a modernizácia konkrétnych úsekov bude realizovaná na základe výsledkov bezpečnostných auditov a zoznamu priorít, v technickom variante a
v súlade s časovým harmonogramom stanovených v spolupráci s ÚHP. Prioritne budú zdroje využité na dofinancovanie fázovaných projektov.
Súvisiace typy akcií:výstavba a modernizácia ciest I. triedy
ODSTRÁNENIE KĽÚČOVÝCH ÚZKYCH MIEST NA CESTNEJ INFRAŠTRUKTÚRE A ZLEPŠENIE REGIONÁLNEJ MOBILITY PROSTREDNÍCTVOM MODERNIZÁCIE A VÝSTAVBY CIEST II. A III. TRIEDYZlepšenie regionálnej dopravnej obslužnosti bude podporené investíciami do rekonštrukcie, modernizácie a výstavby regionálnych ciest, a to v súlade s PUM regiónov a s cieľmi identifikovanými v územných stratégiách (Integrované územné investície). Podpora bude realizovaná v oblastiach ako rekonštrukcia, modernizácia a výstavba ciest II. a III. triedy, prestavba križovatiek, budovanie obchvatov miest a obcí a rekonštrukcia mostov. Prioritne podpora bude smerovaná do ciest zlepšujúcich prístupnosť k sieti TEN-T, ciest vedúcich k terminálom integrovanej osobnej prepravy (napr. k železničným staniciam) a k okresom, kde neexistuje cesta I.triedy, ako aj pridružená výstavba cyklistickej komunikácie (prechody pre chodcov, prejazdy pre cyklistov, atď.) a pešej dopravy za účelom zvýšenia bezpečnosti účastníkov cestnej premávky. Rovnako sa počíta s financovaním rekonštrukcie, modernizácie a výstavbou ciest II. a III. triedy v obciach s prítomnosťou MRK.
Posúdenie projektov sa bude realizovať pomocou zásobníka investičných zámerov ciest II. a III. triedy a bude vychádzať z regionálnych plánov udržateľnej mobility. O prioritizácii projektov budú rozhodovať Rady Partnerstva (v prípade integrovaných územných stratégií) a Kooperačné Rady (v prípade miest udržateľného mestského rozvoja). Pri realizácii projektov rekonštrukcií ciest II . a III. triedy sa bude prihliadať na vykonanie bezpečnostného auditu alebo inšpekcie.
Súvisiace typy akcií:výstavba a modernizácia ciest II. a III. triedy.
MIESTNE KOMUNIKÁCIEPodpora bude smerovaná tiež na miestne komunikácie ako významný prvok regionálnej obslužnosti ako prieťahov ciest vyššieho významu obcami, ale často aj ako jedinej infraštruktúrnej ponuky dopravnej obslužnosti územia. Podpora bude prioritne smerovaná na ich rekonštrukciu a modernizáciu so zameraním na kvalitu komunikácie, jej mostných objektov a súčastí, ako aj na bezpečnosť pešej a cyklistickej dopravy.
Podpora bude smerovaná aj do obcí s prítomnosťou MRK ako súčasť integrovaného komplexného prístupu k zlepšeniu socio-ekonomickej situácie obyvateľov MRK.
Súvisiace typy akcií:výstavba a modernizácia miestnych komunikácií.