Železnice sa handrkujú o pozemky v Žiline. Známy podnikateľ

Moderátor: Moderátori

Železnice sa handrkujú o pozemky v Žiline. Známy podnikateľ

Odoslaťod lolo » 13. Okt 2021 16:28

Železnice sa handrkujú o pozemky v Žiline. Známy podnikateľ s ponukou nie je spokojný

Autor: Tomáš Garai
Metropola severu má dostať modernejšiu trať a nový nadjazd. Časť stavby však už dva roky brzdia nevysporiadané pozemky.

Zdroj: TASR/Jakub Kotian
Jeden z najdrahších železničných projektov v histórii Slovenska nenapreduje podľa predstáv štátu. Modernizácia dôležitého žilinského uzla, ktorý prepája smer na Bratislavu, Košice, Česko a Poľsko, už dva roky viazne na pozemkoch, ktoré stále nie sú vysporiadané.
Tie zdržujú výstavbu nadjazdu nad traťou, ktorý má prepojiť Ulicu 1. mája s Ľavobrežnou. Pôda, ktorá čaká na skúpenie, je pod autobusovou stanicou známeho miestneho biznismena Georgea Trabelssieho.
Železnice sa k pozemkom snažia dostať, no k dohode s majiteľom však stále nedošlo. Nevysporiadané parcely pritom predstavujú len malú časť stavby.
Lenže začatie prác na premostení je bez nich nemožné, pretože sú potrebné na získanie stavebného povolenia.
Demontáž druhej staničnej koľaje železničiari plánovali na jún. V druhom polroku sa následne mala rozobrať aj tretia koľaj, zriadiť vežový žeriav a začať s budovaním pilierov. So žiadnou z menovaných prác sa však ešte ani len nezačalo.
Chcú nový posudok
Podľa Ivany Strelcovej, ktorá na otázky HN odpovedala v menej podnikateľovej firmy SIRS, si projekt vyžaduje odrezanie jedného nástupišťa, čím by sa celá stanica znefunkčnila. Tvrdí, že by sa tak autobusy nemali kde otáčať.
„Doťahovali sme sa niekoľko mesiacov, kým druhá strana pochopila, že stanicu treba prerobiť,“ povedala Strelcová. Nateraz je teda na stole zmluva, ktorú železnice spísali asi pred pol rokom. Jej súčasťou má byť aj kompromis, teda úprava nástupíšť a prístreškov. Zmluva je však stále bez podpisu majiteľa pozemkov.
Dôvod? Donedávna mala podľa Strelcovej stáť v ceste podpisu župa, od ktorej nemali súhlas, že budú nové oklieštené priestory stačiť na prevádzku dopravy v takej miere, ako to bolo doteraz. „V septembri sme dostali slovné potvrdenie od pani županky Eriky Jurinovej a aktuálne čakáme na písomný súhlas,“ dodala Strelcová.
Hovorkyňa kraja Lucia Lašová však toto tvrdenie poprela a hovorí, že Žilinský kraj už niekoľkokrát deklaroval, a to i písomne, že súhlasí s odpredajom a že odpredaj pozemkov neobmedzí fungovanie prímestskej dopravy, teda upravená autobusová stanica bude postačujúca.
Lašová dodáva, že rekonštrukcia viazne len na tom, že prevádzkovateľ autobusky doteraz nepodpísal zmluvu o budúcej zmluve. „Majiteľ pozemku dosiaľ nepristúpil k podpisu aj napriek tomu, že všetky zúčastnené strany splnili jeho požiadavky a Žilinský samosprávny kraj začal rokovať aj o ďalších, ktoré majiteľ predložil,“ povedala Lašová.
Vlastníkovi pozemkov sa však nepáči ani cena. Znalecký posudok je totiž už dva roky starý a údajne mala nedávno aj vypršať jeho platnosť. „Bude musieť byť vypracovaný nový. Ceny pozemkov medzičasom rástli a sú na úplne inej úrovni ako pred dvoma rokmi,“ povedala zástupkyňa spoločnosti SIRS. Podľa informácií HN z prostredia železníc je znalecký posudok stále platný.
Malé „Nivy“ neprešli
Na začiatku rokovaní mal byť zo strany podnikateľa navrhovaný aj takzvaný veľký variant. Malo ísť o novú autobusovú stanicu spojenú s nákupným centrom, ktorú chcel Trabelssie vybudovať z vlastných zdrojov. Tu sa však objavil problém. Pozemky, na ktorých stojí súčasná stanica, majú už v územnom pláne iné určenie a miesto, kde má vzniknúť nová autobuska, sa nachádza inde. Pre realizáciu tohto zámeru by teda muselo dôjsť k zmene územného plánu. K tomu však mesto pristúpiť nechcelo.
V prípade aktuálnej menšej alternatívy je podľa Strelcovej postačujúca aj ohláška, keďže ide o líniovú stavbu. Aj to však môže byť dôvodom pre ďalšie odsúvanie dohody.
„Chceme stanovisko prokurátora alebo ministerstva dopravy, ktoré projekt zastrešuje, že ohláška je zákonná. Nepotrebujeme, aby na nás ukazovali, že porušujeme stavebné zákony v štátnej zákazke. Nechceme byť brzdou rozvoja za verejné investície, ale ani porušovať zákon,“ dodala hovorkyňa firmy SIRS. Podľa nej je vyvlastnenie majetku problematické, keďže sa na ňom vykonáva služba vo verejnom záujme. Železnice sa vzhľadom na aktuálne prebiehajúce rokovania odmietli vyjadriť.
Omeškanie tak môže mať výrazný vplyv na čerpanie eurofondov, ktoré majú pokryť gro projektu. Ministerstvo dopravy vo svojom štvrťročnom prehľade o čerpaní fondu titulovalo projekt ako rizikový, pretože sa nemusí stihnúť.
Dôvodom sú práve chýbajúce povolenia na nadjazd. Pri ňom konkrétne ide pritom o vyvolanú investíciu, ktorá nie je predmetom financovania z Bruselu a platiť ju bude štát z vlastného. Je však súčasťou projektu a za celkové meškanie prác hrozia štátu korekcie až vo výške 25 percent. To znamená stratu dotácie v hodnote desiatok miliónov eur.
Podobné doťahovačky samosprávy s miestnym podnikateľom pritom nie sú ničím výnimočným. Mesto Žilina má obdobný problém s pozemkami pod obchodným centrom, ktoré sa snaží získať už niekoľko rokov. Prednedávnom sa radnica rozhodla riešiť tento spor súdnou cestou.

Zdroj: https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/10 ... e-spokojny
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 374
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.

cron