Síce ma už Vlados oveľa stručnejším príspevkom predbehol, ale ponechám aj ten svoj.
Nechcem Vám do toho príliš skákať, ale NDS je povinná riadiť sa zákonmi. Čo tým chcem povedať? Že to funguje trošku inak než bežná dohoda medzi Ferim a Lacim o zateplení steny (že aj to končí mnohokrát nešťastne pomlčím...).
NDS má podľa môjho skromného názoru dva "problémy":
1) zákon o verejnom obstarávaní,
2) Dodatok č.7 z roku 2017.
V stručnosti.
To prvé veľmi jasne limituje možnosti NDS v tejto situácií a evidentný bordel NDS-ky tomu veľmi nenapomáha... V minulosti som tu dal príspevok s Metodickým usmernením ÚVO, kde UVO NDS-ke jasne vysvetlilo, za akých možností sa dá navýšiť cena. Na každé navýšenie o 50% musí mať NDS nejaké vysvetlenie - neočakávanú udalosť - čo tak trochu vysvetľuje informácia, že NDS oficiálne nevie vydokladovať, prečo sa tunel pretrasoval (snáď je to iba šum...).
To druheje podľa mňa (no aj minister sa tak vyjadril) veľmi nešťastne formulované. Cena nebola pevne stanovená resp. bola ponechaná možnosť na navýšenie, ak to Zhotoviteľ preukáže - Zhotoviteľ mal preukázať skutočné náklady + mu bol uznaný nárok na primeraný zisk). To nikdy nerobí dobrotu..., ak niektorá zo strán má pochybné úmysly. Neviem ako vy, ale ja sa takýmto "dohodám" vyhýbam.
Zo súčasných informácií nebudem súdiť kde je chyba, každopádne v NDS to vyzerá na slušný bordel - vrcholom je, ak ešte aj holuby sediace na opustenej unimobunke na stavbe si hrkútajú o geologickej úlohe, no NDS nemá oficiálne dokumenty... K tomu spomínaný stavebný dozor...
Tu by som ešte chcel pripomenúť paragraf 18 zákona o verejnom obstarávaní:
(1) Zmluvu, rámcovú dohodu alebo koncesnú zmluvu
možno zmeniť počas jej trvania
bez nového verejného obstarávania, ak.
.
.
e)
nedochádza k podstatnej zmene pôvodnej zmluvy, rámcovej dohody alebo koncesnej zmluvy bez ohľadu na hodnotu tejto zmeny.
(2)
Podstatnou zmenou pôvodnej zmluvy, rámcovej dohody alebo koncesnej zmluvy
sa rozumie taká zmena, ktorou sa najmä
a)
mení povaha alebo rozširuje rozsah pôvodnej zmluvy, rámcovej dohody alebo koncesnej zmluvy,
b)
dopĺňajú alebo menia podstatným spôsobom podmienky, ktoré by v pôvodnom postupe zadávania zákazky alebo koncesie umožnili účasť iných hospodárskych subjektov, alebo ktoré by umožnili prijať inú ponuku ako pôvodne prijatú ponuku,
...
Podľa môjho skromného názoru už len ten dodatok k tunelu je porušenie zákona o VO.
Projekt Hubová - Ivachnová sa počas výstavby kvôli zosuvom preprojektoval (úsek pri Hubovej, tunel, za tunelom, svah pri Likavke, Lisková, križovatka pri Ivachnovej, zosuv pri Ivachnovej atď).
Ešte pri tuneli Čebrať som bral tento postup s prižmúrenými očami v záujme čo najskoršej výstavby.
Ale v súčasnosti si myslím, že vtedajšie vedenie NDS s ohľadom na zásadnosť týchto zmien postupovalo zle (povedal by som že až v rozpore so zákonom).
Myslím že metelesku.blesku to spomínal, že malo byť nové VO na dostavbu diaľnice.
Obávam sa, že boli by sme ďalej.
Tak isto si nemyslím, že NDS mohla dodatkovať z tejto stavby kadejaké opatrenia v meste Ružomberok. Čo to má spoločné s diaľnicou?
Lorenc napísal:Ine je nemať živnosť, ako nemať schopnosti a odbornú spôsobilosť.
Informácie hovoria, že nie je to iba o živnosti... Neviem to potvrdiť ani vyvrátiť.