Moderátor: Moderátori
Jano1 napísal:Kedze ich bude vyrabat firma CATL, tak budu relativne lacne a vo velkych objemoch a nie hned pre vsetky auta a o par rokov to bude bezne mat baterie 4C v novych autach (nabijatelne vykonom na urovni stvornasobku kapacity).
Jano1 napísal:Problemom sa javi pre mnohych cena/dojazd/rychlost nabijania/moznosti nabijania. Ale staci sa pozriet na pokrok za poslednych 10 rokov ako sa vsetky tieto parametre zlepsili a je predpoklad, ze nasledujucich 10 rokov sa tempo zlepsovania minimalne udrzi. Nechcem strielat percenta, ale je jasne, ze najvacsim obmedzenim rozsirovnia je nakupna cena EV. V Norsku sa predava cca 90% novych aut nabijatelnych, teda ludia akceptuju obmedzenia ako je rychlost nabijania/moznosti nabijania/dojazd EV. Na Slovensku je prebytok nabijacich bodov na pocet nabijatelnych aut, ale nedostatok je najma na dialniciach/RC a v par mestach este chybaju.
Jano1 napísal:Nepisem o starsich typoch baterii, ale o novych a o manazmente nabijania/vybijania ked mozes dovolit vybit napr. na 50% alebo 60% pocas spicky v sieti ked si presvedceny, ze viac v ten den nepotrebujes a ked vynimocne zrazu potrebujes tak dobijes za 15-20 minut aj ked drahsie, ale len velmi zriedka.
https://nickelinstitute.org/en/blog/2022/march/four-million-mile-battery-is-now-a-reality/
alebo toto:"China’s battery manufacturing giant, Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL), said in June it is “ready to produce” a battery that will last 16 years and 1.2 million miles"
https://www.latimes.com/business/story/2020-09-21/the-million-mile-car-battery-what-is-known
Nikto nechce, aby vsetci zajtra mali u nas EV a je nepochybne, ze potrebujeme primerane poctu EV mat vhodnu siet rychlonabijaciek, ale tiez treba povedat, ze pre bezne pomale nabijanie 3 kW su pripravene skoro vsetky rodinne domy a pri panelakoch chybaju iba zasuvky s moznostou identifikacie odberatela a manazment zataze - nabijat podla volnej kapacity siete napr. v noci. Za 12 hodin pomalym nabijanim nabijes cca 200km, bezny vodic jazdi priemerne 200-300 km/tyzden.
Jano1 napísal:Vysoka cena EV je dana aj omnoho vacsim dopytom nez je produkcia, ..
KN.SK napísal:Myslím si, že elektromobilita na baterky nie je to pravé, aspoň v blízkej budúcnosti, ak vôbec. Teraz sa špekuluje nad skvapalneným vodíkom (elektrolýza [morskej] vody) alebo výroba syntetických uhľovodíkových pohonných hmôt (syntéza elektroliticky získaného vodíka s oxidmi uhlíka [CO a CO2], tie sa majú získavať i zo vzduchu). A o tzv. biopalivách radšej pomlčím, ak niet dosť dostupných potravín voľakedy a i teraz.
Syntetické palivá môžu zachrániť spaľovacie motory pred vyhynutím. 1778
Kvík napísal:Jano1 napísal:a o par rokov to bude bezne mat baterie 4C v novych autach (nabijatelne vykonom na urovni stvornasobku kapacity).
To znamená prosím pekne čo? Ako sa dá vôbec porovnávať výkon a kapacita?
rado napísal:Pri batériách je okrem kapacity bežným parametrom aj maximálny nabíjací prúd (aj maximálny vybíjací prúd) a zvykne sa to udávať v násobkoch kapacity. Napr. mám hypotetický akumulátor 3,7 V / 2 Ah ktorý umožňuje nabíjanie prúdom 1C znamená to že ho môžem nabíjať teoreticky prúdom 2 A tzn. nabijem ho na plnú kapacitu za hodinu. Takýto akumulátor by mal kapacitu 7,4 Wh tzn. veľmi zjednodušene výkon potrebný na jeho najrýchlejšie nabíjanie (za hodinu) by bolo 7,4 Wh. Ak by tento akumulátor umožňoval nabíjanie 4C znamenalo by to plné nabitie za 25 minút pri výkone 29,6 W. (Všetko pri zanedbaní strát a teoretickom lineárnom priebehu nabíjania)
richie napísal:ked pridu take baterky na trh, potom si to mozeme predebatovat - do toho casu su to stale len vzdusne zamky - poslednych 10rokov sa kazdorocne ohlasuje mnozstvo "revolucnych" bateriek a tehcnologii, ale realne dostupna stale nie je ani jedna z nich
a aj potom este stale ostane problem nabijaciek - teda distribucie elektriny - pretoze aj pre to nabijanie 4C potrebujes masivne posilnit rozvodnu/distribucnu siet (a nasledne potom samozrejme aj elektrarne)
richie napísal:k baterkam - to iste co vyssie - vzdusne zamky
richie napísal:- ad Norsko - nekorektna poznamka - pretoze tam to nie je iba o "akceptacii" obmedzeni, ale vstupuje do toho aj masivna dotacna politika pre EV,ktora umelo znevyhodnuje (zatial) ICE oproti EV - myslim, ze ak by na slovensku ponukali EV lacnejsie ako ICE (porovnatelna kategoria aj vybava), tak aj tu sa ich preda viac (pri nizsej cene by viacero kupcov akceptovalo obmedzenia a suvisace kompromisy pri prevadzke)
richie napísal:ehm .. toto je imho blud
JaNY napísal:je tu vela zaujimavich informacii ale co z autom ktoremu po 7-8 rokoch skonci bateria. nastane hlavny problem o ktorom sa malo pise. len co auto splatis, to zase zainvestovat 20-30 tisic ?alebo nie velmi ojazdene predat?
IDV napísal:Holandania nie a nie sa vzdat ICE, napriek vsetkym prekazkam
Jano1 napísal:Zatial nikomu nikde neprikazali kupovat iba nabijatelne auta a..
IDV napísal:Norsko nemozme davat za priklad kedze tam je trh extremne pokriveny.
richie napísal:tak ako uz bolo spomenute, v tych cislach su nie len ciste EV, ale aj HEV a PHEV.
richie napísal:nemusis prikazovat, staci ze spravis dostatocnu dodacnu podporu (ci uz priamu, alebo nepriamu), prip. umelo znevyhodnis ICE
richie napísal:a co sa tyka pokrivenia trhu, ano - velke dotacie (aj nepriame) vyrazne zvyhodnuju elektromobilitu (v dotknutych krajinach) oproti ICE a napriek tomu vo vacsine sa viac predava ICE .. teda ani tie zvyhodnenia nedokazu u vacsiny vykompenzovat obmedzenia ci kompromisy prevadzkovania EV .. ved si pozri ten link co som daval, aby si mal aspon predstavu ako masivne sa v niektorych EU krajinach podporuje elektromobilita ..
richie napísal:a cina je kapitola sama o sebe, kde okrem politickeho tlaku a predpisanych kvot na vyrobu EV tam su obrovske dotacie:
"..China's expensive incentive programme has been credited with creating the world's largest EV market. Since the subsidies began in 2009, some 100 billion yuan ($14.8 billion) has been handed out to buyers including commercial fleet operators up to end-2021, according to an estimate by Shi Ji, an auto analyst with China Merchants Bank International..." zdroj
richie napísal:a ~40% predanych EV v cine su nakupne tasky za ~4tis$ (u nas by stal ich ekvivalent minimalne 5nasobok)
richie napísal:alebo take nemecko - "..The German state spent a total of €3.1 billion to subsidise the purchase of EVs in 2021..." kde na BEV mozes dostat dotaciu 9000Eur? (a to nie na par kusov rocne ako u nas, ale neobmedzene) .. ved na tomto programe sa uz rozbehol spekulativny sekundarny trh, kde su firmy specializovane vyslovene na to, ze cielene podporuju a nasledne vykupuju od ludi elektromobily takou formou, ze prvokupcu to nestoji vobec nic a kazdych par mesiacov sa vozi na novom elektromobile v podstate takmer zadarmo
a tomuto chces hovorit normalny trh?
Jano1 napísal:"Jaguar nás bude stáť pol miliardy aj bez zarátania 130-miliónovej dotácie" - To nie je dotovanie spalovacich aut? A take dotovane vyrobne spalovacich aut mame 4.
Jano1 napísal:Dotacie na EV su uplna omrvinka oproti dotaciam na fosilne paliva, ktorych sa potrebujeme zbavit: "Globally, fossil fuel subsidies are were $5.9 trillion or 6.8 percent of GDP in 2020 and are expected to increase to 7.4 percent of GDP in 2025"
https://www.imf.org/en/Topics/climate-c ... -subsidies
metelesku.blesku napísal:Takže si nám len chcel pripomenúť, ako sa Stromček s Bódóroóm nabalili na príchode jednej investície. Lebo nič iné som si z tejto tvojej poznámky nevzal. Alebo si nebodaj nezachytil, že aj baterkové Volvá v KE napumpujeme priamou dotáciou 267mil. € a k tomu ešte prirátaj desiatky miliónov na infraštruktúra a pozemky a iné nepodstatné drobnosti.
metelesku.blesku napísal:Vieš o tom, že v tom máš zarátané aj dotácie do uhlia, masívne používaného práve pre výrobu elektrickej energie?
Určite by som si rád prečítal podobný elaborát, ktorý by vyňal všetky "fosil fuels" používané na výrobu elektrickej energie, prípadne dotácie spojené s takými 100% eco prírodnými produktami, ako sú Lítium, nikel, či iné šmakociny potrebné pre udržanie BEV pri živote.
Jano1 napísal:Nuz ked nevidis, ze bola vyroba spalovacich aut a v niektorych pripadoch aj vyroba paliva dotovana, tak to je len Tvoj problem.
metelesku.blesku napísal:Nerieši sa či na baterky, spaľováky alebo fúzny pohon. Každá dostala dotácie. To je zase to, čo ty nechceš vidieť a to je Tvoj veľký problém, ktorý ti tu už naznačili aj iní diskutéri.
metelesku.blesku napísal:K tej druhej časti o tvoje predstave nulového využívania fosílnych palív len jednu otázku a následnú podotázku mám na teba. Si si istý, že z ropy sa vyrábajú iba palivá pre autá? Ak nie, tak čo všetko by obnášalo zrušenie jej spracovávania?
metelesku.blesku napísal:Nuž, ťažko diskutovať s niekým, kto nejaké praktiky vyčíta tomu, koho neadoruje, pričom u toho, koho adoruje, presne tie isté praktiky ignoruje.
Jano1 napísal:Volvo zatial nic nedostalo.
Jano1 napísal:Ja som nikde nenapisal, ze automobilky dotacie nemali dostat, napisal som, ze ich dostali a bola to reakcia na richie, ktory napisal "velke dotacie (aj nepriame) vyrazne zvyhodnuju elektromobilitu", ale potom to znamena, ze dotacie na vyrobu spalovacich aut znevyhodnovali ine alternativy.
Jano1 napísal:Co a akym textom vycitam?
Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 34 hostí.