IDV napísal:Niekto si povie ze čara neni zeď ako bratri cesi a obehuje kde je fyzicky volne miesto, sprava zlava to je jedno, aj na dialnici obehuje cez odstavny pruh ak v pravom pruhu je kamion a v lavom pruhu pomale osobne auta. X krat som to videl a ani sa to nepokutuje. Takze v tom budu pokracovat vodici.
Tak ono je to tak, že ľudia majú ďaleko väčšie zábrany predbiehať sprava ako predbiehať zľava... Sú síce aj majstri sveta, ktorým to problém nerobí, ale tých je už výrazne menej.
A ono to má hlavne jednoduché riešenie - žiadny núdzový pruh vo vetve. Proste sa namaľuje jeden široký pruh (+- 4,50 m) a zbytok rovnomerne na obe krajnice (rátaj spevnenú šírku vetvy 6 metrov, to stačí, tak máš 0,75 m krajnice). Tým tlačíš vozidlá do stredu tej vetvy a prakticky tak úplne znemožníš dešperátske predbiehanie. Druhý efekt je, že absenciou odstavného pruhu ľuďom do podvedomia tlačíš, že prípadná prekážka bude v jazdnom pruhu.
Takto to robia napr. aj naši rakúski susedia (aj keď často majú tú spevnenú šírku len 5 m, takže pri pokazenom kamióne ďalší neprejde) alebo Nemci či celá Škandinávia, kde je to proste základ. Dokonca ešte aj Slovinci a Chorváti to tak robia (ak si dobre pamätám).
Ono celé dopravné inžinierstvo by malo byť práve o takýchto prístupoch. Ľudia budú prasce vždy, ide o to postaviť tú cestu tak, aby po a) motivovala jazdiť civilizovane a po b) fyzicky neumožňovala robiť veľké prasačiny. Nieže postavím cez dedinu 9 metrov širokú cestu rovnú jak pravítko a potom sa čudujem, že z toho majú niektorí pretekársku dráhu, prípadne rovno VPD.
Na záver - veľa krajín má aj vo vetvách odstavný pruh, ale zásadne vpravo. Jednak teda z tých istých dôvodov, prečo je vpravo aj inde, no vo vetvách je na to ešte viac dôvodov: oni sú totiž prakticky vždy pravotočivé (ľavotočivé sú keď tak nepriame vetvy, ale tie sú dlhé a teda 2-pruhové). A samozrejme vodiča chceš držať na vonkajšej strane oblúka, lebo rozhľad, lebo odstredivá sila