Xisco napísal:Keby sme konečne zapli tie naše hlúpe hlavy, a keď mi asi niekto dáva peniaze určené konkrétne na daný úsek, tak tam asi postavím cestu, aj keby tam malo ísť jedno auto za deň!
Toto je chybné uvažovanie keďže ten čo dáva peniaze si stanovuje podmienky, za akých okolností realizáciu daných projektov podporí.
V dokumentoch MD SR sa píše nasledovné:
"Základnou informáciou pre posúdenie toho, či má alebo nemá byť investícia realizovaná, sú hodnoty vyššie uvedených ukazovateľov ekonomickej analýzy.
V princípe by mali byť projekty spoločensky realizovateľné, ak sú dosiahnuté aspoň minimálne hraničné hodnoty, t. j. ENPV > 0, ERR > 5 a B/C > 1.V prípade, že sú dosahované hodnoty ukazovateľov nižšie ako požadované hraničné hodnoty (v podmienkach pomoci z fondov EÚ nie sú takéto projekty financovateľné), ďalšia fáza projektu by mala byť pozastavená. Nemusí to však nevyhnutne znamenať koniec projektu ako takého, avšak v takýchto prípadoch je potrebné hľadať riešenia, napr. v podobe zlepšovacích návrhov v rámci investície, alebo hľadať lacnejšie/efektívnejšie alternatívy investície.
Na druhej strane,
samotné dosiahnutie hraničných hodnôt ukazovateľov automaticky neznamená, že projekt bude realizovaný. Vzhľadom na to, že zdroje na realizáciu investícií v dopravnom sektore sú obmedzené, je potrebné hľadať projekty s čo najvyššou pridanou hodnotou, napr. s najvyšším možným pomerom prínosov a nákladov."
Ukazovatele D3 Brodno - KNM:
ENPV = -12 mil. eur
EIRR = 4,8%
B/C = 0,97
Z toho je evidentné, že Brodno - KNM pri striktnom dodržiavaní stanovených podmienok nespĺňa podmienky na financovanie z eurofondov. Ale nie je to neriešiteľná katastrofa...
Ukazovatele dobudovania tunela Horelica by mali byť ešte horšie, ale počkajme si na štúdiu realizovateľnosti, ktorú zverejnia maximálne do pár týždňov.
Xisco napísal:Všade budujú kilometre a u nás sa neoplatí nič.
Ako už bolo napísané, svet nie je čiernobiely, t.j. existujú aj alternatívy.
NDS má x možností, najrozumnejší a najrýchlejší spôsob je zníženie nákladov na realizáciu projektu. Znížením nákladov o 20% by B/C narástlo na 1,2, čo by už mohlo byť prijateľné aj vzhľadom na riziká (nárast stavebných nákladov počas realizácie, nižšie intenzity atď.), aby B/C nekleslo pod 1.
Dá sa to dosiahnuť viacerými spôsobmi:
- vyškrtnutie vyvolaných investícií, ktoré s diaľnicou nesúvisia,
- zjednodušenie projektu (riešenie v okolí križovatky Brodno sa mi zdá zbytočne komplikované, cesta 1 triedy nemusí byť súčasťou tohto projektu, sú tam úpravy koryta Kysuce atď.)
- tendrovanie cez žltý FIDIC (hlavne náklady na mosty by to mohlo znížiť),
- vytvorenie podmienok, aby sa tendra zúčastnilo čo najviac relevantných záujemcov. Posledné tendre ŽSR kde majú 8-10 uchádzačov krásne ukazujú, že ponuky jednotlivých uchádzačov sa môžu zásadne líšiť.
Zhotoviteľ štúdie ponúkol možnosť hľadania spôsobov zníženia nákladov (napr. realizácia polprofilu), ale NDS odmietla do projektu výrazne zasahovať (okrem toho že ekodukt ponad železnicu a cestu 1. triedy nebude súčasť projektu diaľnice).
Teoretická možnosť je uchádzanie sa o granty CEF, lenže tie sú primárne určené na železnice a prihraničné úseky...
Brodno - KNM je riešiteľné, ale ostatné dva úseky D3 budú zrejme o dosť väčší problém na základe toho čo som videl...
Nikto nespochybňuje dopravné problémy na Kysuciach, ale ich riešenie nie je navrhnuté primerane. Nemá význam vyťahovať čo sa kedysi postavilo, keďže podmienky financovania sa neustále vyvíjajú a čo bolo možné pred 8 rokmi teraz už možné nemusí byť. V skutočnosti nikomu v Bruseli a neviem kde nebude vadiť, ak kysucká D3 bude polprofil alebo cesta prvej triedy..., aj keď to by nebolo najmä v prípade Brodno - KNM najrozumenšie riešenie.