od Dialniciar » 24. Aug 2006 21:56
Bratislava má len dopravné (finančné) problémy, žiadne iné nie sú neriešiteľné. Bezpečnosť, kriminalita (1), bývanie (2) alebo životné prostredie (3), to sú projekty na max. 1-2 mld. SKK (1), pre súkromný kapitál (2) a pre EÚ (3).
MHDoprava, teda rýchloelektrička za 5-6 mld. SKK, aj tak nakoniec za 8 a viac mld. SKK, alebo aj metro za 40 mld. SKK, ďalej sa rozrastajúce, to nikdy BA sama mať nebude, už dnes na to nemá. Skôr by som za zameriaval na to, že prečo je dopravný podnik prakticky v strate a že prečo je v zlom technickom stave celý vozový park (teda aj autobusy, aj električky aj trolejbusy), že prečo sa nemodernizujú koľaje (ani len ten hradný tunel), prečo sa kupujú nekvalitné autobusy (bol som poučený odborníkmi, že nákup Solarisov bola fatálna chyba), pokračoval by som cenami lístkov a jednotlivými prepojeniami liniek atď. a ešte by mesto rado financovalo aj lanovku na hrad - bola by stratová, tak ako inde vo svete. A najbližšie v Nitre.
Cesty. Tie dnešné potrebujú reálne 100 mil. SKK len na kvalitné opravy výtlkov. Nehovoriac o potrebe okamžitej opravy ďalších nerovností (vyjazdené koľaje, prepady vozovky, spevnenie podložia) v hodnote min. 700 mil. SKK. Ani na toto samotné mesto mať nikdy nebude. Štát tiež podporil výstavbu 5. mosta cez rieku, to, že mesto našlo cez 200 mil. SKK na finálne úpravy, to je pekné. Akurát, že financie chýbali, respektíve budú chýbať inde. Mesto si vzalo 5 mld. SKK úver na rýchloelektričku a z tohto zafinancovalo aj most Apollo, aj nové Solarisy, aj nové úpravy na cestách a križovatkách atď. a už sa plánuje ponechať len 1-2 mld. SKK na rýchloelektričku, pričom to ani zďaleka nebude postačovať na jej výstavbu a financie sa v podstate "prejedli".
Diaľnice. Spravuje ich NDS, a.s. a tá robí v rámci reálnej situácie v SR naozaj maximum. Opravuje, čo sa dá (napr. Prístavný most) a stavia posledný chýbajúci úsek D2, ktorý dopravu v BA odľahčí.
Letisko. Je hlavne v kompetencii štátu.
Železnice. Sú plne v kompetencii štátu.
Ano, štát sa nestará tak, ako by sa mal. To je pravda. Mesto získavalo reálne až po r. 1998, v doprave ešte neskôr. Ale mesto a jeho páni hovoria stále len "daj, daj, daj" a keď nedáš, vezmeme si úver, a potom ďalší úver na splácanie predchádzajúceho, ... to sme už raz mali, akurát v Košiciach a tam trpia dodnes. Nekosí sa pravidelne tráva, nečistia sa na sídliskách cesty, hrozí predaj posledného vzácneho majetku, lesov.
Akurát, že mesto Bratislava a BA VÚC sú na tom takto: BA reálne financuje a financovala opravy ciest II. a III. triedy v rozsahu cca. 500 mil. SKK v okresoch Malacky, Senec a Pezinok. Ďalej mesto pomohlo reálne finančne kryť obnovenie osobnej železničnej dopravy na niektorých zrušených linkách. Netvrdím, že toto mesto priamo všetko podporilo, to nie, ale toto je dosiahnutá suma od decentralizácie samosprávy, ktorá mala byť právom preinvestovaná v meste BA a nebola. Ale je to dosť malá suma na riešenie dopravných problémov v meste Bratislava.
Niektorí páni mesta BA hovoria, že nie je dosť na školstvo. Nuž, reálne VÚC majú v kompetenciách stredné školy a na tieto dostávajú financie od štátu, cez tzv. normatívy na žiaka. Takže, keď sa mesto BA odtrhne, na školstvo dostane taký istý balík ako aj doteraz. Potom sa hovorí o zdravotníctve. Rád podotknem, že v BA je najviac štátnych zdravotníckych zariadení. Podobne kultúra.
Bratislava je hlavné mesto SR, administratívne centrum, v celom BA VÚC sa vytvorí cca. 20% HDP. V samotnej BA je to samozrejme menej. Teda ekonomická sila je rovnomerná v celom regióne, najviac rástli doteraz okres Malacky a porastie Senec. Takže práce je tu naozaj dosť. Aj služby sú najlepšie z celej SR. Pracovnej sily je až nedostatok. A keď sa odtrhne BA, tak priamo bude totálny nedostatok, pretože, môžete sa presvedčiť, že všetky cesty v dosahu 50 km od mesta BA sú v časoch ranných a poobedných až večerných špičiek naozaj plné, sú to, ľudia, čo cestujú do BA pracovať a tvoriť tam HDP. Preto má aj BA povinnosť financovať v nejakej miere opravu daných ciest. Tieto cesty nie sú plné kamiónov, naopak, sú plné osobných áut a dodávok a tak vydržia byť kvalitné dosť dlho, narozdiel od hlavného mesta, kde sa každý rok opravujú tisíce, až desaťtisíce výtlkov a na súvislé opravy niet peňazí. Je však naivné si myslieť, že BA VÚC berie BA všetky financie a investuje len do ciest. Nie je to pravda, ... v PK chýba obchvat, intenzity sú tu viac ako 22 tis. áut za 24h, ďalší rok to bude viac ako 25 tis. áut a v tomto meste ústi od BA 4-prúdová cesta, toto mesto však nemá obchvat. Cena 1-1,5 mld. SKK. Na toto BA VÚC naozaj financie nemá. Ani ďalšiu potrebnú 1 mld. SKK na ďalšie opravy na cestách II. a III. triedy a ani financie na výstavbu kruhových objazdov po celom kraji.
Vy všetci, čo ste hlasovali za to, aby sa BA odtrhla od BA VÚC ste tiež hlasovali za jej oslabenie. BA je totiž hraničné-okrajové mesto. Môže rásť reálne len z jednej strany a bude ťažsie rásť do iného VÚC, myslím teraz Vajnory a ďalšie oblasti za nimi. Už aj park CEPIT dnes ide do ostrej vojny s diaľnicou D4. Aj v tomto je BA iná než niektoré iné metropoly, kde to funguje dobre a kde aj štát danú metropolu podporuje. Čím silnejšie okolie BA, tým silnejšia je samotná BA, pričom toto mesto nemá nie že 500 tis., ale nemá ani 450 tis. obyvateľov a samotný BA VÚC je najmenší zo všetkých VÚC na Slovensku. Ja som hlasoval za "nie", dnes, zámerne neskôr. A verím tomu, že dnešná podoba BA VÚC bude taká istá ešte veľmi dlho.
A to nemám nič proti tomu, aby nevznikali nové VÚC. Kľudne by mohli vzniknúť nové VÚC: Orava+Liptov, Spiš, Záhorie, Zemplín či Gemer. Ale nikdy by nemalo vzniknúť samostné jedno mesto ako VÚC, ani BA nie je v takej situácii a hlavne polohe, aby si to mohla dovoliť. Podľa mňa.