GVD
- Grafikon vlakovej dopravy - súbor opatrení na zabezpečenie jázd vlakov (cestovné poriadky, obehy HKV a VV, turnusy pre personál, radenia vlakov atď.)
KCP
- Knižný cestovný poriadok - je to výcuc z GVD, sú v ňom len vlaky osobnej dopravy a je určený pre cestujúcu verejnosť a PPK.
PPK
- Pracovník prvého kontaktu - zamestnanec ZSSK určený na priamy kontakt s cestujúcim (sú to pokladníčky, sprievodcovia, pracovníci KC,
KC
- Kontaktné centrum. Poskytuje služby pre cestujúcich telefonicky na tel. č. 18 188
PP
- Prepravný poriadok - predpis upravujúci práva a povinnosti ZSSK voči cestujúcemu a naopak. Jeho plné znenie je tu:
http://www.slovakrail.sk/docs/pdf/pp_v4_format_a5.pdf . Ak často cestujete železnicou, je dobré sa s ním aspoň oboznámiť, možno v ňom prídete na to ako pri cestách niečo ušetriť.
ZCP
- zošitový cestovný poriadok - zoznam vlakov na danom úseku s ich jazdnými dobami rýchlosťami a podobne. Potrebujú ho rušňovodoči, aby vedeli, ako sú na tom s časom a prispôsobili tomu jazdu, takisto sl´ži ako základná informácia pre rušňovodiča o traťových pomeroch
TP
- traťové pomery - informácie o stave a stavbe tratí. Obsahujú všetko čo je potrebné pre jazdu vlakov v danom úseku - sú v nich uvedné najvyššie rýchlosti, značenia, kilometrické vzdialenosti, ...)
HKV
- Hnacie koľajové vozidlo - jednoducho rušeň (lokomotíva)
VV
- Vlečené vozidlo - vozeň
Vlaková čata
- sprievodcovia a vlakvedúci na jednom konkrétnom vlaku
Rušňová čata
- teraz už v podstate len rušňovodič, termín vznikol ešte v dobách parnej trakcie a zahŕňal aj kuričov, neskôr v dobách dieselovej a elektrickej trakcie rušňovodiča a mechanika, technika nebola v stave aby mohla rušňovodiča kontrolovať automatika tak jazdili vždy dvaja a kontrolovali sa navzájom
RD
- rušňové depo - miesto kde sa odstavujú rušne a opravujú, v súčasnej podobe už len názov fyzického miesta kde je umiestnené, lebo:
SPD
- Stredisko prevádzky depa = rušňové depo, je to administratívny pojem u ZSSK
VP
- Vysunuté pracovisko = to isté ako SPD ale u Carga
VC
- vlaková cesta - je to určená trasa po ktorej má prejsť vlak. Stavaním vlakovej cesty sa nemyslí budovanie železnice, ale určenie trasy, po ktorej má vlak prejsť (prestavením výhybiek a návestidiel do príslušných polôh).
ZZ
- ZabZar - zabezpečovacie zariadenia - sú to zariadenia zabezpečujúce bezpečnú jazdu vlakov - patria sem:
SZZ
- staničné zabezpečovacie zariadenie - používa sa pre riadenie dopravy v staniciach (všetci dúfam viete, že výprava vlaku s výpravkou je možno 10% z práce výpravcu - hlavne výpravca obsluhuje SZZ, ktorým stavia vlakové cesty a poradie jazdy vlakov).
TZZ
- traťové zabezpečovacie zariadenie - informuje o voľnosti jednotlivých úsekov trate a umožňuje do nich vjazd ak sú voľné. Existujú (najmä lokálne) trate, ktoré traťové zabezpečovacie zariadenie neobsahujú. Vlaky po nich jazdia na základe telefonického dohovoru výpravcov s susedných staniciach. Tento spôosob zabezpečenia jazdy vlakov na trati sa takisto používa ako doplnok ku TZZ a nahrádza ho v prípade jeho zlyhania (obľúbený neoficiálny železničiarsky termím "jazdenie po papuli" pre jazdu vlakov podľa telef. dohovoru pri nefunkčnom TZZ).
PZZ
- priecestné zabezpečovacie zariadenie - informuje vodičov cestných vozidiel na priecestí o blížiacom sa vlaku, resp. im samo zabraňuje vstúpiť na priecestie keď sa naň blíži vlak (teda sú to svetelné či mechanické priecestia so/bez závor.
VZ
- vlakový zabezpečovač - snímaním frekvenčných impulzov generovaných ostatnými časťami ZZ nepretržite informuje rušňovodiča o stave trate a ZZ na trati pred ním (informuje o návesti na návestidle ku ktorému sa vlak blíži, rýchlostnom obmedzení a pod.) sú dva typy: Líniový (LVZ - sníma ich neustále (spravidla z koľajníc) a Bodový (BVZ - sníma ich bodovo zo špeciálnych zariadení). TTakissto dohliada na činnosť rušňovodiča a zabraňuuje mu napr.: prejsť návesť "Sroj" (červvenú) či prejsť návesť obmedzujúcu rýchlosť rýchlosťou vyššou než je uvedená na návestidle.