Výška diaľničných úverov pridelená na rok 2007 bude v celkovej výške 11,25 mld. USD, čo je rast oproti r. 2006 o 1,2%. Čerpanie za rok 2006 bolo na úrovni 98,76%. Splácanie za rok 2005 bolo splnené na 87,71%, pričom rok 2006 ako posun a odklad splátok to vyrovnal na rovných 96%. Rok 2006 je zatiaľ na úrovni 97,1%.
Diaľničné úvery v r. 2005 čerpalo 18 štátov, v r. 2006 už len 16 štátov. Kým v r. 2005 bol limit na spolufinancovanie stanovený na rovných 55%, v r. 2006 sa zvýšil na 76%, pričom sa ale znížila max. suma na 0,9 mld. USD v r. 2006 zo sumu 1,5 mld. USD z r. 2005 tak, aby sa rozrástol počet možných projektov.
Najväčší počet štátov, ktoré čerpajú diaľničné úvery sú v Európe, nasleduje Ázia a Latinská Amerika a až na konci je Afrika.
Úvery nesmú čerpať:
USA, Kanada, štáty EÚ, ktoré majú nad 90% priemeru životnej úrovne podľa merania starých štátov EÚ, Japonsko, Austrália, Nový Zéland a Spojené Arabské Emiráty ako aj žiadny štát, kde nie je ešte ani 1 km diaľnice.
Diaľničný úver v r. 2007 nesmie čerpať žiadny štát, ktorý má finančné problémy alebo štát, ktorý nedodržiava dohodnuté zmluvné podmienky v diaľničnej výstavbe za sledované predchádzajúce 6 ročné obdobie, pričom sa posudzujú len vážne jednostranné porušenia.
Diaľničné úvery už stabilne viac ako 4 roky po sebe čerpajú tieto štáty:
Argentína, Chile, Juhoafrická republika, Chorvátsko a Pakistan.
Diaľničný úver je:
- financovaný cez vybranú sieť bánk a finančných skupín
- s tzv. 0% úrokom, úver sa navyšuje len o infláciu
- doba splatnosti je 10-14 rokov
- pokiaľ prichádza k jeho nesplácaniu, krajina je označená stupňom E v stavebnom sektore, čo znamená, že sa do krajiny nedostane väčšina zahraničných stavebných aj finančných investorov pôsobiacich v stavebníctve, čo má mimoriadne negatívne následky a okrem toho je tu okamžitý ročný úrok 10% + inflácia, úver je však možné čerpať naďalej, ... toto sa celkovo ako problematické stalo len 6x v histórii poskytovania diaľničných úverov
- garancia stabilného financovania akéhokoľvek diaľničného projektu schváleného radou, ktorá rozhoduje o pridelení diaľničného úveru.
Diaľničný úver nie je:
- presmerovateľný, t.j. nedá sa presmerovať na akýkoľvek iný diaľničný projekt, než na aký bol schválený a už vôbec sa nesmie presmerovať do inej oblasti hospodárstva krajiny
- neobmedzený, max. možné aktuálne úverové zaťaženie je stanovené vo výške 2,5% HDP
- vypovedateľný, t.j. nedá sa skrátiť doba jeho splácania, ... toto opatrenie má za následok, aby sa krajina snažila vytvárať stabilné ekonomické prostredie tak, aby bola udržiavaná "na uzde" inflácia
Vo výnimočných prípadoch sa dá diaľničný úver zvýšiť, napríklad ak je v krajine extrémna inflácia, dá sa úver aj pozastaviť, resp. krajina ho radšej vráti alebo vráti jeho časť a ďalšia sa "zmrazí".
Úver sa poskytuje len v USD a je nutné ho len v USD splácať.