Som doslova bombardovaný, aby som zodpovedal aspoň to, čo je to tunel, keď už nemoderujem glosár.
Za tunel považujeme podzemné dielo, ktoré slúži železničnej alebo cestnej doprave. Podľa odborníkov sa o tuneli hovorí vtedy, ak je priečny prierez tohoto podzemného diela väčší ako 16 m2 . Tvarom a podobou sú tunelom najbližšie banské chodby a štôlne.Väčšinou sú však menšie ako 16 m2.
Ako prvý reálne známy sa uvádza Eupalinos,tunel dlhý 1 050 m postavený na gréckom ostrove Samos v rokoch 540 –523 p.n.l.Tento tunel –štôlňa s prierezom iba 1,8 m2 slúžil ako privádzač pitnej vody z horského prameňa.
Dopravné tunely
Dopravné tunely sú mladšie a ich skutočný rozvoj nastal až v novoveku, aj keď prvý dopravný tunel je tiež spred nášho letopočtu. Cestný tunel pri Neapoli dlhý 900 m a široký 7,5 m postavili Rimania od roku 29 do 14 r. pred Kristom. Zaujímavé na tomto tuneli bolo, že sa jeho výška zvyšovala od jeho stredu na obidve strany, aby doňho vnikalo viac svetla. Pri portáloch bol až 23 m vysoký.
Novodobé stavby
Veľký skok v stavbe tunelov zaznamenali Japonci na podmorskom tuneli Seikan (1964 -1988)spájajúcom ostrovy Honšú a Hokaido. Jeho dĺžka 53,8 km je doteraz neprekonaná. Pri jeho razení sa zamestnávalo viac ako 3 000 robotníkov. Bohužiaľ, stavba si vyžiadala 34 životov pri viacerých haváriách (zátopy,závaly,iné nešťastné náhody). Prvý projekt bol spracovaný v roku 1950. Schválenie stavby urýchlila lodná katastrofa spôsobená tajfúnom v roku 1954, pri ktorej zahynulo 1400 ľudí. Pre Európanov je zatiaľ najvýznamnejšou stavbou takmer 50 m dlhý Eurotunel pod Lamanšským prieplavom, pozostávajúci z troch tunelových rúr. Dve slúžia nákladnej a osobnej železničnej doprave. Uprostred medzi dopravnými tunelmi je tretí, menší, ktorý slúži ako servisný a únikový. Tunel postavili konzorciá britských a francúzskych firiem v rokoch 1987 až 1991. Stavbu financovali britské a francúzske konzorciá bánk z privátnych prostriedkov (220 bánk a 500 000 akcionárov). Eurotunel je v prevádzke od mája 1994. O stavbe tunela La Manche, podobne ako o lete človeka na mesiac, snívalo niekoľko generácií fantastov aj inžinierov.
Autorom tohto skráteného textu je: Ing. Jozef Frankovský.