PPP Projekty - Partnerství veřejné a soukromé sféry
Zatímco na financování veřejné infrastruktury ve Velké Británii se podílí soukromý sektor již léta, v Německu bylo financování takových projektů donedávna popelkou.
Předmět PPP projektů: oblast dopravní infrastruktury a občanská vybavenost či veřejné služby.
Právní rámec: Dosavadní zákonodárství rozvoj PPP projektů nijak výrazně nepodporovalo, naopak v mnohých oblastech je ztěžovalo. V létě s výraznou podporou jak v Spolkovém sněmu, tak i ve Spolkové radě napříč stranickým spektrem byl přijat zákon k urychlenému prosazování veřejnoprávních partnerství (OPP-Beschleunigungsgesetz) 6 , který přinesl změny v oblastech zákonné úpravy
udělování veřejných zakázek (dosavadní úprava podle zákona proti omezování konkurence (Gesetz gegen Wettbewerbsbeschränkungen - GWB) a nařízení o udělování veřejných zakázek (Vergabe Verordnung - VgV),
privátního financování dálkových silnic (Fernstrassenprivatfinanzierungsgesetz - FStrPrivFinG)
veřejných rozpočtů (Bundeshaushaltsordnung - BHO)
daňového práva (daňová osvobození či úlevy)
investičního zákonodárství (Investitionsgesetz - InvG), které přizpůsobily nevyhovující zákony a předpisy současným potřebám.
Druhý zákon, zruší omezení soukromým fondům v oblasti správy nemovitostí vstupovat i do těchto projektů PPP.
Subjekty PPP projektů: Hlavním koordinátorem je spolkové ministerstvo dopravy, stavebnictví a bytové výstavby (BMVBW), kde celá problematika spolupráce veřejného a soukromého sektoru spadá do koordinační působnosti současného parlamentního státního tajemníka A. Grossmanna, který je současně vedoucím koordinačního řídícího výboru.
Základní informace o systémech řízení PPP projektů viz
www.ppp-bund.de.
Na práci tohoto smíšeného mezirezortního výboru se podílejí zástupci (za státní správu) BMVBW, ministerstva hospodářství (BMWA) a ministerstva financí (BMF) a za soukromou sféru Hlavní svaz německého stavebnictví (HVDBI), Spolková komora architektů, Spolkový svaz německých bank, Spolkový svaz veřejnoprávních bank, Spolkový svaz leasingových společností.
Podle oblastí, do nichž směřují aktivity PPP projektů se další řídící a kompetenční práce dělí do dvou proudů:
pro PPP projekty v občanské vybavenosti a službáchBMVBW vytvořilo pracovní skupinu PPP Task Force, jejímiž úkoly jsou základní plánovací, řídící a koordinační činnost, příprava pilotních projektů, public relations a výměna znalostí a zkušeností.Jednotlivé spolkové země mají vlastní kompetenční centra, rovněž nazvaná PPP Task Force.
v oblasti dopravní infrastruktury
Obdobně jako v prvním případě je na BMVWB vytvořen pracovní tým pod vedením vrchního ředitele pododdělení S 2 - Straßenbau, Erhaltung und Finanzierung.
Hlavním výkonným a kompetenčním orgánem v oblasti financování dopravní infrastruktury je státem na základě zákona založená společnostVerkehrsinfrastrukturfinanzierungsgesellschaft m.b.H. (VIFG), obdoba našeho Fondu dopravní infrastruktury. Obsažné a informacemi nabité stránky jsou na URL-adrese
www.vifg.de 7.
V Německu existuje několik vědecko- výzkumných center na vysokých školách, jež se zabývají projekty PPP, jak z ekonomického, tak i ze stavebně-technického hlediska. Patří mezi ně univerzity ve Výmaru, Freiberku, Hamburku, Berlíně a vysoká stavební škola v Biberachu
Modely PPP projektů v oblasti dopravní infrastruktury: Existují dva základní modely PPP:
A - Modell (Ausbaumodell), který se týká výstavby dálniční sítě, resp. rozšíření jízdních pruhů soukromým provozovatelem. Tento provozovatel refinancuje své stavební náklady a zisk z každoročního přídělu prostředků ze státního rozpočtu, které byly vybrány v systému elektronického mýtného na příslušném úseku dálnice. Z ekonomického hlediska mají smysl ty projekty, které se týkají alespoň 30 kilometrového úseku dálnice.
V současné době jsou ve stadiu realizace tyto pilotní projekty : 8
Dálnice A8 Augsburg - Mnichov
A4 Waltershausen - Herleshausen, tzv. Umfahrung Hörselberge v Durynsku
A1 Düren - Kolín n.R. a Buchholz - Bremer Kreuz
A5 Baden-Baden - Offenburg
F- Modell představuje jednorázovou stavbu dopravního zařízení, která zlepší obslužnost (nový úsek dálnice, tunel, přemostění atp.). Stát se může na nákladech podílet až do výše 20%. Provozovatel po ukončení výstavby refinancuje své stavební náklady a zisk prostřednictvím mýta, které sám vybírá, a to nejen od nákladních dopravců, ale i od ostatních účastníků silniční dopravy. Výše mýtného podléhá státnímu schválení.
Existují zatím dva pilotní projekty, oba již jsou v provozu. Od r. 2003 je dokončen tunel pod řekou Warnow v Rostocku (podrobnosti k projektu) a od léta t.r. se jezdí v Herrentunnelu v Lübecku.
Dokumenty:
Německý institut pro urbanismus zpracoval z pověření BMVBW (PPP Task Force) studii Public Private Partnership Projekte, Eine aktuelle Bestandsaufnahme in Bund, Ländern und Kommunen
Skupina poradenských firem pod vedením PwC vypracovaly dobrozdání Gutachten PPP im öffentlichen Hochbau
Prof. Dr. H.W. Alfen z TU Weimar předložil studii PPP-Lösungen für Deutschlands Autobahnen.
Ve spolupráci s ADAC vydala TU Berlin studii Aktuelle ÖPP-Modelle für die Bundesfernstraßen
VIFG se prezentovala na Open Day dne 17/3/2005 k A-Modelu PPP projektů svou přednáškou - Principy A-Modelu v PPP projektech dopravní infrastruktury
Velice zajímavý je společný dokument Investiční banky Schleswig-Holstein, Inženýrské firmy Schüssler Plan, poradní kanceláře Alfen Consult a Norton Rose, nazvaný:
Leitfaden, Strukturiertes Verhandlungsverfahren für die Vergabe der Betreibermodelle im Bundesfernstraßenbau (A- und F-Modelle).
Do kompetenčních oblastí PPP zasahují i pravomoce spolkového ministerstva hospodářství a práce, které vydalo společně s Arbeitsgemeinschaft für wirtschaftliche Verwaltung e.V. pokyny pro státní správu a podnikatele při realizaci PPP projektů (zejména v oblasti občasné vybavenosti a služeb): Public Private Partnership, Dokumentation - Ein Leitfaden für öffentliche Verwaltung und Unternehmer.
Se souhrnnou brožurou o PPP v Německu a zejména úloze bankovního sektoru přišel Spolkový svaz německých bank: D A T E N, F A K T E N, A R G U M E N T E, Public Private Partnership - Chance für die Modernisierung von Infrastruktur und Verwaltung
Další literatura ke komunálním projektům na internetová stránce PPP Task Force.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/cz/sti/nemec ... 0636/#sec7