aquila napísal:tunak je presne ten pripad, ze samotny most je sice dostatocne nadimenzovany aj na 100 rocnu vodu, ale prijazdove cesty by sa mali postavit na nasyp, lebo su pod urovnou hradzi ...
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=7897
Stálo by to nad 120 mil. Sk, ak by to malo byť 100%. Nie je to priorita, poviem to tak ako je ani u SSC ani na TT SK. Aj keď ten by na to mal financie, ale nie je to u neho priorita. Jednoducho z 365 dní je tento priechod max. 20 dní pre povodne zatvorený. Zemné práce by si vyžiadali 60% financií, 40% samotná výstavba cesty - ušetrí sa na recyklácií pôvodnej cesty. Zemné práce si totiž okrem toho vyžadujú: odstránenie širšieho pása lesov, dovoz kameňa a až následná úprava zeminy (tiež zväčša dovezenej). Dá sa to spraviť aj lokálne, ale to nemá význam, t.j. len zvýšenie tých najhorších úsekov, nuž a význam to nemá preto, lebo voda by aj tak zaplavila iné úseky, len tie by boli zaplavené max. vždy 2-3 dni po opadávaní vody. Každá táto povodeň si žiada po opadnutí vody nasadenie čistiacich strojov a min. opravy, v celkovej hodnote do 800 tis. Sk. A toto tempo tu bude zrejme ešte veľmi dlho a dá sa o nejakých protipovodňových opatrení uvažovať až vtedy, keď bude potrebné zasiahnuť stavebne do podložných častí samotnej cesty. Ešte aj pri výmene vozovky je to nereálne. A v protipovodňových opatreniach by sa to muselo dostať do priorít TT SK a to sa tak nestalo a ani nestane, nakoľko toto je záplavové územie, kde priamo nikto nežije a nie je až taký významný hraničný priechod. Ak tak by sa tu mohol nasmerovať nejaký peniaz z EÚ, s dofinancovaním SSC a TT SK. Most nie je dimenzovaný na 100 ročnú vodu na tomto úseku rieky Morava. Je dimenzovaný max. na 75 ročnú vodu. Pri 100 ročnej vode by bol most pod vodou, resp. narušená vážne jeho statika. Ale na tomto úseku povodia rieky Morava sa 100 ročná voda neobjavujuje ani pri tých najsilnejších povodniach (rozumej tomu: 100 ročná voda tu sa rozlieva a nezvyšuje sa dramaticky ďalej hladina, narozdiel od horských oblastí, či výrazne zastavaných). Inak ideálne riešenie je postaviť kanalizačné zberače, resp. priekopy a ochranné násypy. Pretože postaviť ochranný násyp pri ceste by tu stálo síce 50-80 mil. Sk, ale je to účinné opatrenie proti pravidelnému zatápaniu celej cesty a tiež lacnejšie riešenie oproti tomu, čo navrhuješ a často je v tomto vlákne spomínané. Val nie je 100%, ale to ani výstavba na násype, lebo ani tá nezabráni viac ako 75 ročnej vode. Samotný most inak môže byť ohrozený tak ako každý iný most aj pri vode menšej, na tomto úseku povodia rieky Morava je oveľa vyšším rizikom niečo iné, ako hladina vody a to sú kmene stromov, ktoré ak sa zachytia o most, tak spôsobujú vážne problémy (narúšanie statiky mosta, zvýšenie hladiny pri moste - poškodenie pilierov mosta a základových častí) a to sa deje pri akejkoľvek povodni. Na to, aby bol most dimenzovaný na 100 ročnú vodu, by musel mať úplne inú projektovú dokumentáciu. Toto je malý mostík, ktorý pri viac ako 75 ročnej vode spadne toku vody. A ani 50 ročná voda nie je garantom udržania mostu (viď problém s kmeňom).