Chcem vám aj niečo opísať, čo je ako to funguje. Niečo z radového pracovníka, niečo z pozície manažéra celého strediska, v tomto prípade územie ako BA+TT+TN kraj, 250 pracovníkov, v zime niekedy ešte +90.
Štandardné správy a údržby cestnej siete v Kanade, prípadne aj diaľničnej sú narozdiel od amerických kolegov (USA), prípadne európskych či slovenských (s kým to porovnávam ?) veľké na svoju rozlohu. Nájdete v nich všetko: nádrže na naftu, garáže na stroje, voľne stojace stroje a náradie, unimobunky+budovu+zrub (podľa prostredia), miesto pre posypový materiál. Výbava štandardne zahŕňa (mimo veľkých miest) aj skútre, univerzálne tzv. ratraky, ťažkú techniku typu vyprosťovací tank. Nepoužívajú sa klasické sypače, ale nákladné autá s poriadnymi pluhmi. Nákladné autá bývajú naplnené štrkom, ťažkým materiálom na riadne zaťaženie, posýpa sa výnimočne (pre tuhé mrazy a večné sneženie). Nevyhnutnosťou sú prídavné 2-4 špeciálne silné reflektory, ktoré prerazia aj tou najsilnejšou hmlou alebo tmou. Obsluha je väčšinou 1 pracovník. Ak ide o oblasť, kde silno padá sneh, idú dvaja. Priemerný vek nákladných áut a ďalších strojov k zimnej údržbe (fréza, špeciálne traktory) je do 10 rokov. Len niektoré príslušenstvo ako pluhy môžu mať aj 15-20 rokov, ale menia sa na nich gumové lišty.
Údržba je nasledovná: diaľnice majú prioritu. Akonáhle však silno padá sneh, je to diaľnica, ktorá sa ako prvá zatvára. Normálne. Potom zostávajú cesty a lesné cesty (asfaltové samozrejme). Lesné cesty sa stávajú ako druhé nezjazdné pre množstvo popadaných stromov. Nastávajú výpadky prúdu. Normálne. Ľudia majú generátory, zásoby. Nikto sa nevzrušuje. Raz sa k vám cestár dostane. Raz za 6-8 rokov je ale extrém. Padá 3 sneh, silné mrazy. A tu je ten rozdiel, čo som spomenul na začiatku: techniky máte dosť, aj funguje, ale máte málo ľudí. Nasadíte všetkých, robia 18 hodín (je to ich život, toto musí človeka baviť, aj keď na život je to na Slovensku na slušnej úrovni) a jednoducho 1/3 strojov nemá obsluhu. Tu sa ukážu manažérske schopnosti: ktorý stroj nasadiť, koľko ľudí nechať v hlavnom stredisku atď.
Systém platenia: objednávky zimu vopred. Samospráva si musí povedať, čo chce mať odhrnuté. Samozrejme, hlavné cesty a diaľnice sú priorita číslo jeden, ale diaľnice sa zatvárajú ako prvé. Hlavná cesta v každom štáte a regióne sa musí udržať, za každú cenu v celej krajine. Aj keď len ťažko zjazdná, ale musí sa udržať. A zatiaľ sa vždy udržala. Za toto padajú hlavy v celej Kanade. No a pointa je tá, že napríklad je malá dedinka, skôr farma. 5 dní sú odrezaní od sveta, potom konečne keď prestane padať sneh, je čas robiť poriadok. Podotýkam, ľudia sú unavení, ale robiť sa musí. Nasadia sa frézy, desiatky fréz. Potom sa to prehŕňa, udržiava sa. Potom sa opravujú značky (dávajú sa dočasné, inak na toto je dopravné zvislé značenie 2x uchytené, resp. 1x uchytené a 2x podopreté, v Tatrách je to 1x+1x) a opravujú sa elektrické vedenia a ľudia nakupujú ako o závod. Prečo ? Pretože zima sa ani zďaleka neskončila a sneh napadne na 100%. Čo ale musí byť, tak to platí aj v USA: keby aj 3 metre snehu za 2 dni napadli, keď letiská nejdú, cesty - väčšina nezjazdná, tak jednoducho okolo domu, kus farmy musíte odhŕňať a odhadzovať ručne, ručnými frézami, ale musíte. Každý sa zahrá sám na cestára okolo domu a spozná, že ani ten pluh vzhľadom na rozlohu, ktorú má, jednoducho nemôže stačiť.
Nie je problém s naftou, ani s platmi, ani s tým, že treba nový stroj. Problém je: počasie. A potom príde jar, zmapujú sa škody, opraví sa každá trhlinka, zaleje sa smolou a asfaltom. Niekoľko úsekov sa vymení koberec. A samozrejme, cesty sa očistia, upracú, aj okolie, obnoví sa celé dopravné značenie. Pripravia sa stroje na novú zimu. Samospráva vyhodnotí náklady atď., doplatí, čo neodhadla.
Takto to funguje mimo Toronta a Montrealu. V provinciách, kde veľa ľudí nežije, ale HDP existuje a chcú žiť a cestovať. A morálka ? Keď príde po 5 dňoch pluh k farme (k prípojke na farmu) tak až k tej ceste už majú ľudia odhrnuté a čakajú s horúcou kávou a často aj dávajú tomu cestárovi fľašku na cestu, pretože nie je nad kávu, prípadne čaj.
Kritická situácia: dopravná nehoda na lesnej ceste. Každý tu má vysielačku alebo silný mobil. Dostať sa sem znamená pre cestárov dve veci: vyslať tam pomoc (nebude inde tento stroj) a ešte čakať, či aj tento stroj nezapadne. To už je krízová situácia: zapadne stroj. Vlastný silný stroj s 2 ľuďmi. Tu sa už musí poslať špeciálna mašinka (snežný tank po úprave, dám sem fotku), čo sa dostane všade a vytiahnuť zapadnutý ťahač a prípadne pomôcť.
Zásady: tu sa nejazdí na pol nádrže, ale naopak, kanistre patria k nutnej výbave, spolu s lopatou, lanom, aj navijakom.
Napriek tomu, býva situácia, že musí byť nasadená armáda. To je v časoch, kedy je niekoľko dní zavretá diaľnica, vypadnutá elektrina, len s veľkými obtiažami ťažko zjazdná hlavná cesta (to už pomáha aj diaľničná technika - jej ľudia na našej technike a veľa domácich cez svoje stroje) a napriek tomu meteorológovia predpovedajú: sneh ešte ďalšie dni a silný mráz. Musí byť nasadená armáda s ťažkou technikou a: prehŕňa cestu, za ním jeden nákladiak so zásobami a prejdú tak všetky oblasti.
Skutočný extrém: keď má niekto problémy so srdcom, dýchaním, iný vážny problém. Ako príklad: na farme cez kalamitu a je počasie, že nemôže ísť vrtuľník. V každom stredisku údržby sú min. 1 lekár, štandardne dvaja, len jeden býva v niektorom vedľajšom. Nasadí sa ťažký pluh, niekedy aj snežný tank a špeciálne autíčko. V ťažkom teréne, často cez lesnú cestu už sa ide ďalej len na snežnom skútri. Tank a auto sa otočia a čakajú. Na skútroch je potrebné nezablúdiť. Ale toto je často jediná pomoc pre ľudí, ktorí potrebujú lekára. Záchranný čas: podľa polohy, max. 40 minút. To je riziko tu bývať. Poznal som pár prípadov, kde jednoducho starý človek mal problémy a pomoc už prišla neskoro, je otázne, či sa ešte dalo pomôcť, ale ...
Perlička: väčšina strojov, čo vyráža do terénu má GPS, takže na centrálnom stredisku dispečér (najčastejšie žena v Kanade) presne vidí rozloženie ľudí a tiež je tu menšia meteo-mapa a presné informovanie každých 30-60 minút. Ja si pamätám extrémnu zimu, kedy som aj ako najvyšší musel ísť do terénu (nemusel, ale "musel"), o.i. je to fantastická morálna podpora, aj keď teda ja som tiež nikdy nespal.
Údržbu extra v Toronte opíšem zajtra.