FANUSIK napísal:Myslim ze Zilinsky kraj je na tom ovela lepsie ako TRENCIANSKY....kraj....Nie je to len povrchom vozoviek , ale aj upravou aj zjazdnostou ciest cez zimne obdobie...Viem to porovnat ,lebo byvam na hranici krajov....A ked vidim tie stare liazky-sypace...co maju uz 20rokov....hm...
Orava patrí k regiónom, ktorý je v posledných miestach, čo sa týka techniky. Stroje pod 15 rokov tam prakticky nie sú, ale Oravci posýpajú od rána do večera, tam sa ozaj málokedy stane nehoda, že by cesta nebola posypaná, podobne Kysuce a Liptov.
TN aj ZA kraj zverili údržbu do súkromných rúk, ale ZA kraj investoval do techniky od r. 2005 do r. 2007 cez 150 mil. SKK, TN kraj do 45 mil. SKK a to sa prejaví. Nehovoriac o investíciách do povrchov ciest, kde ZA investovala od r. 2005 do r. 2007 na súvislé opravy 1,4 mld. SKK a TN kraj 0,4 mld. SKK. A ZA kraj aj ide od r. 2008 do konca r. 2009 opraviť cesty za ďalších 600 mil. SKK a nakúpiť techniku za 200 mil. SKK. TN kraj zaspal - rieši ozaj hlavne novú budovu, nové autá, miesto polohy nového sídla kraja, ja som to mal tiež možnosť vidieť a porovnávať.
TN kraj sa nechce moc zadlžovať, kedykoľvek si môže vziať úver od EIB vo výške 1,5 mld. SKK a dať 1 mld. SKK na opravy ciest II. a III. triedy. Spravili to mnohé kraje v rôznych výškach: BA, TT, NR, ZA, PO a KE. Meškajú len TN a BB. Mnohé kraje na to išli aj cez PPP: BA, ZA, PO a KE. Mnohé na to išli aj cez úver od EIB aj cez súkromný úver: BA, TT, ZA, PO a KE.
Ten stav stále nie je dobrý. Kým bude cez 20% povrchov nevyhovujúcich, tak stav nie je dobrý. Ale už nie je stav ako v r. 2004, že vyše 40% ciest II. triedy a 60% ciest III. triedy nevyhovovalo. A dosiahlo sa to iba vďaka obrovským investíciám, ktoré ešte prebiehajú.
1. krok: PO, KE a ZA kraj ohlásili opravy ciest cez PPP. PO a KE po 500 mil. SKK, ZA za 880 mil. SKK. Stavebným firmám kraje budú splácať cesty+infláciu+nejakú sumu naviac (ale do 6%) ešte 10-12-15 rokov. BA kraj vtedy investoval 500 mil. SKK z vlastného rozpočtu.
2. krok: PO a KE kraj si vzali vyše 1 mld. SKK z EIB a 80-90% dali na cesty a strediská údržby. Niektoré tranže sa budú čerpať ešte v r. 2008. PO aj KE kraj si ale už podpísali zmluvy o úveroch aj k rokom 2008-2009, od EIB aj od súkromných bánk znovu po vyše 1 mld. SKK a z nich 40-50% chcú dať do ciest.
3. krok: TT kraj ohlásil od r. 2007 do r. 2009 masívne investície do ciest. Úver zo súkromnej banky 1,5 mld. SKK, z ktorého 66% ide do ciest, eurofondy 200 mil. SKK a z vlastného rozpočtu 50 mil. SKK do ciest a z vlast. rozpočtu 150 mil. SKK do stredísk údržby. V r. 2008 prebehne väčšina prác.
4. krok: ZA a NR kraj podpísali zmluvy k čerpaniu financií od EIB, NR kraj vyše 1 mld. SKK dá na cesty, ZA kraj 500 mil. SKK.
5. krok: BA kraj chce dať z eurofondov aj EIB na cesty do r. 2010 vyše 1 mld. SKK.
Takže pozadu značne zostávajú kraje TN a BB. BB kraj dokázal z úverov dať 200 mil. SKK na stediská údržby a z menšieho úveru chce dať 400 mil. SKK na cesty. TN kraj investoval tiež oveľa menej.
Z vlastných rozpočtov by kraje opravili cesty v zlom stave o 13 rokov (TT kraj) alebo až o 25 rokov (PO kraj). A samozrejme, dovtedy by druhá polovica ciest na tom bola tiež zle.
Takto sa podarilo dosiahnuť stav, že v PO, KE a ZA kraji je min. 70% ciest vo výbornom, dobrom alebo vyhovujúcom stave. A čo je dobré, masívne investície v každom tomto kraji pokračujú. V BA kraji je na tom OK asi 65% ciest, ostatné sa majú šancu značne zlepšiť, je to však údaj bez BA ciest II. a III. triedy. TT kraj má dnes 35% ciest v zlom stave, asi 30% sa kompletne do konca r. 2009 opraví. V NR kraji sa do konca r. 2010 tiež dosiahne stav, že 70% ciest bude na tom dobre.
V BB kraji je naopak, 56% ciest na tom zle. TN kraj má 58-61% ciest v dobrom stave, ale ostatné úseky potrebujú nutnú opravu. Bez miliárd v oboch krajoch sa stav nikdy nezlepší.
Čo sa týka techniky, v najlepšom stave je v BA a TT kraji. Pomocou masívnych investícií sa stav zlepšil zásadne v PO kraji. Kraje BB, NR, TN, ZA a KE sú na tom zle z oboch stránok - málo techniky, stará technika, málo pracovníkov. Pritom však aj v BA, TT a PO kraji sú problémy, aj tu sú staré Liazky 15-20 rokov, ...
TT kraj dokázal postaviť aj nové stredisko v meste Galanta. A plánuje postaviť ďalšie a to na I/51 s pomocou štátu pri horskom prechode Biela Hora. TT kraj aj nakúpil pre každé stredisko nový Mercedes. Aj sa obnovili strechy budov, kúpili počítače a niekde aj nové autá pre riaditeľov stredísk. Zrovna TT kraj má ale najstaršie Avie. Ale takých problémov je priveľa, snáď sa stav do konca r. 2010 zlepší aj po tejto stránke.
Jeden sypač, s podvozkom, náhon na 4-6 kolies, s radlicou, rozmetacím systémom a základnou cestárskou výbavou stojí min. 8 mil. SKK. Lepší kus 11-12 mil. SKK. Za hodinu prejde 50-80 km. Do 3h by mali stroje prejsť všetky úseky. A samozrejme - obojsmerne.
Na stredisku teda musíte mať viac strojov. Tie ale naraz nedokážete naložiť - potrebujete teda min. 2x nakladač, alebo po jednom na každom dopĺňacom stredisku (väčšie, menšie, len stredisko posyp. mater.). Taký nakladač, to sú ďalšie milióny. Potrebujete aj traktor - na odhrn snehu v mestách, obciach. Na traktor dáte kosačku. Potrebujete multifunkčné vozidlo na čistenie ciest, zber odpadkov, kosenie trávy, umývanie stĺpikov s odrazkami. Potrebujete menšie nákl. auto na rozvoz dopr. značiek, na rozvoz kúskov zvodidiel atď.
Slovenské strediská údržby ciest dávajú 90% na bežné výdavky. Niekde je to až 94%. Jeden sypač dokáže za hodinu posypu dať soľ/iný materiál v hodnote 3-5.000 SKK. A k tomu nafta. Celkovo mzdy. Obsluha telekomunikačných sietí. Údržba strojov, chod budov (energie). TT kraj dáva na údržbu ciest 75-80 mil. SKK. V tom nie sú kapitálové investície. A stačí to len tak tak. Ak by bola tuhá zima, v roku sa musí doviezť ďalší materiál na posyp, dokupovať naftu a stálo by to cez 100 mil. SKK. Sú kraje, kde to je viac ako 200 mil. SKK.
A ešte napr. niekedy treba aj frézu. Na Slovensku sú stroje staré aj 30 a viac rokov. TT kraj disponuje 20-32 ročnými kúskami, ktoré ešte niekedy chodia aj vypomáhať na severné Slovensko.
Stroje, ktoré majú viac ako 20 rokov (frézy, liazky) spotrebúvajú oveľa viac nafty, ako nové stroje (asi o 15-30%). Teda aj nová technika, oni sa tie náklady vrátia. Ale niekde na to treba vziať ...