Tubau,a.s. ide až do hĺbky
Dôležitou súčasťou stavebníctva je podzemné staviteľstvo. Zaoberá sa výstavbou veľkopriestorových podzemných diel, cestných tunelov, podzemných objektov vodných elektrární, vodných privádzačov, budovaním podzemných tesniacich stien a zabezpečovaním svahov. Stavebná spoločnosť Tubau, a.s., sa zameriava práve na tento druh stavieb. Napokon, hovorí o tom aj jej slogan Ideme až do hĺbky. K dispozícii má kompletné strojové i technologické vybavenie a skúsený kvalifikovaný pracovný kolektív, od riadiacich až po robotnícke profesie. Svoje aktivity rozvíja nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.
Prerážka druhej tunelovej rúry podtatranského tunela Bôrik
K strategicky najvýznamnejším projektom divízie podzemných stavieb patrí výstavba tunela Bôrik pri Svite na úseku diaľnice Mengusovce - Jánovce. Ide o prvý dvojrúrový tunel na diaľnici D1, ktorého tunelové rúry merajú 999 a 993 metrov. Stavbári razili tunel novou rakúskou tunelovacou metódou NRTM.
Prvá tunelová rúra bola slávnostne prerazená vlani 11. decembra, prerážka druhej rúry sa uskutočnila pred dvoma týždňami, 18. februára 2008 o 16. 45 hod , keď bola z východného portálu prerazená pomocou trhacích prác ľavá tunelová rúra v staničení 605,9 m.
Predpokladané ukončenie trhacích prác je naplánované v druhej polovici tohto mesiaca. Motoristi budú môcť dokončený tunel využívať už v roku 2009.
Významná zákazka v Škótsku
Aktivity divízie podzemných stavieb smerujú aj do zahraničia. V súčasnosti stavia divízia podzemnú elektráreň Glendoe Hydro Scheme v Škótsku. Hydroelektráreň Glendoe Hydro Scheme patrí medzi najväčšie stavebné projekty Škótska. Na stavbe pracujú odborníci a špecialisti zo štyroch krajín.
Turbína hydroelektrárne s výkonom do 100 MW je schopná zabezpečiť elektrickú energiu pre domácnosti zodpovedajúce veľkosti mesta Glasgow. Elektráreň bude mať najvyšší spád spomedzi všetkých elektrární vo Veľkej Británii a umožní vyrábať viac energie z každého kubického metra vody ako akékoľvek iné zariadenia v krajine.
Výstavba elektrárne sa začala začiatkom roku 2006. Spoločnosť Tubau realizovala od apríla 2006 raziace práce na odtokovom tuneli a vstupnom tuneli do podzemnej elektrárne a následne pokračovala v prácach na podzemnej kaverne pre strojovňu, transformátorovňu a napájacie chodby do priehrady.
Na ďalekom severe, v Grónsku a na Islande
Na stavbe podzemnej elektrárne Power Plant Sisimiut s výkonom 15 MW v Grónsku realizuje Tubau výlomové činnosti na všetkých podzemných objektoch elektrárne pomocou vrtno-trhacích prác. Pri trhacích prácach používajú odborníci sypkú priemyselnú trhavinu DAP s neelektrickým roznetom NONEL. Na zaistenie striekaným betónom využívajú špecialisti z Tubau striekací stroj Putzmeister WKM 133. Nakladanie rúbaniny zabezpečuje nakladač Cat 935, na jej odvoz z tunela slúžia nákladné vozidlá Astra HD8.
Primárne zaistenie sa realizuje len lokálne – mechanickými kotvami CT a striekaným betónom s drôtikmi. Vŕtacie práce zabezpečujú stroje Atlas Copco L2C . Kladivá majú výkon 22 kW. Stavba leží za polárnym kruhom, a tak staviteľom sťažujú prácu nízke arktické teploty. V zimnom období (november až jún) sa teplota pohybuje v rozmedzí od -10 do -35 stupňov Celzia.
Spoločnosť Tubau sa značnou mierou podieľala aj na výstavbe podzemnej elektrárne Kárahnjúkar na východe Islandu. Elektráreň prehradí dva ľadovcové riečne systémy, ktoré prepojí séria tunelov do podzemnej elektrárne s kapacitou 690 MW.
Divízia špeciálneho zamerania
Neoddeliteľnou súčasťou výrobného programu spoločnosti je divízia špeciálneho zakladania. Zameriava sa na zakladanie polyfunkčných objektov a obchodno-priemyselných parkov a pozemných objektov.
K realizovaným stavbám tohto druhu patria napríklad hypermarkety Carrefour a Kaufland v Žiline, Kia Motors Slovakia, PSA Peugeot Citroën v Trnave, zakladanie objektov pre ZŤS v Námestove či zakladanie mosta na krakovskej magistrále v Poľsku.
Divízia sa zúčastňuje aj na na diaľničnom programe SR. Na úsekoch diaľnice D3 Hričovské Podhradie - Žilina (Strážov), D1 Mengusovce - Jánovce I. a II. etapa, D1 Fričovce-západ a II. etapa časť Svinia - Prešov sa podieľa na zabezpečovaní svahov. Divízia pracovala aj na zakladaní objektov rýchlostnej komunikácie Oravský Podzámok - Horná Lehota a na preložke cesty Nová Bystrica - Oravská Lesná.
Nový prírastok
Výrobný program spoločnosti sa v auguste 2006 rozrástol o novú divíziu, ktorá sa zameriava na realizáciu vodohospodárskych, dopravných, líniových stavieb a inžinierskych objektov. Spoločnosť Tubau realizovala kanalizačné a vodovodné stavby v Bratislave. Išlo najmä o rekonštrukciu kanalizačného zberača Pribinova ulica a rekonštrukciu kanalizačnej vetvy E Zberača. Divízia sa podieľa aj na výstavbe Sústavy na likvidáciu odpadových vôd, II. etapa, v Banskej Bystrici. V Senci zabezpečujú jej odborníci rozšírenie vodovodu.
V nasledujúcich rokoch sa Tubau plánuje presadiť aj na českom a nemeckom stavebnom trhu. Manažment spoločnosti predpokladá, že firma bude mať vďaka svojim dispozíciám a skúsenostiam možnosť podieľať sa aj na výstavbe ďalších slovenských tunelov. Verí, že si svoje postavenie medzi lídrami na stavebnom trhu udrží.
www.stavebne-noviny.sk/technologie-a-ma ... -do-hlbky/ - 20k -