z inej témy (MPR v obciach)
ondrej100 napísal:Presne to ma ešte zaujímalo, nevidel som ťa to tu rozoberať - prípad: merajú 90, niekto ide 85, ja ho predbehnem a idem na ich radare 100, hneď po zaradení spomalím na 90 - 94. Je to na pokutu?
Preto som napísal, ondrejko100:
badger-FB napísal: A ak je to na rovine a je tam kľudne aj 6 vozidiel a je tá možnosť, ty môžeš zrýchliť (nie nad povolené limity tolerancie a predbehnúť naraz.
Ostatní ti v podstate odpovedali.
Tu nejde len o to, že sa meria - prípadne sa je na mieste, ale aj čo kto vidí (policajt) a kto ako možno argumentuje (ty). V 95% máš vždy smolu, v 5% existuje možnosť, že dokážeš, že to bolo v záujme zachovania bezpečnosti premávky. Základný faktor činnosti je udržať bezpečnosť (a dbať na ochranu majetku etc.). Určite nemôžeš ísť namiesto 85 vyše trepnem 120 a potom prudko brzdiť s tým argumentom, že "on bol pomalý". V takom prípade ty musíš nájsť úsek cestnej komunikácie, na ktorom ho bezpečne predbehneš do požadovaného limitu (a spoliehať sa na toleranciu, ak to chceš "urýchliť"), toto ti nikto nezakazuje a máš na to právo. Len to "potrvá", v opačnom prípade neboli vytvorené podmienky, aby si splnil náležitosti bezpečného predcházania. Okrem možných iných situácií, ale v prípadných iných rýchlostných mantineloch a situáciách na cestnej komunikácii. Môže byť, že sa dáš predbiehať za dobrého rozhľadu, ale v čase predchádzania sa vyskytnú okolnosti, ktoré ťa prinútia v záujme zachovania bezpečnosti cestnej premávky na minimálny časový a dĺžkový úsek zrýchliť, dokončiť tak bezpečne manéver predchádzania a ísť ďalej predpisovo. Napríklad predbiehaš pomalšie vozidlo (traktor), ktorý ide 25/40 km/h a všetko je fajn, ale "zrazu" je tam zníženie MPR na 40 km/h. Dá sa baviť ako traktor ide, ak sa sám charakterizuje za prekážku, tak obiehaš, aj keď sa dá riešiť aj traktor a prečo bez dôvodu vybočuje etc. (to isté sú faktory, kedy OA idú na kraj cesty a už porušujú predpisy - aby sa tam vošiel niekto 3.), takisto vozidlo pred tebou môže nečakane zrýchliť, čo nesmie, a ty vyhodnotíš situáciu tak, že chceš dokončiť manéver, ktorý si započal (napríklad je niekto za tebou a vytvorilo by zmätočnú situáciu tvoje pribrzdenie a zaradenie sa naspäť). Ale sú to všetko samé "špeciálne okolnosti", ktoré za istých okolností nemusíš vedieť dokázať, respektíve vždy ti môže byť povedané, že si začal predchádzací manéver bez toho, aby si si overil dopravnú situáciu etc.
Aby sme sa chápali lepšie, vzhľadom na ďalšie príspevky. DI nepovažuje samotné prekrošenie MPR (ak nie je výrazné) za najhorší priestupok, ktorý znižuje faktor bezpečnosti. Sú ďaleko horšie priestupky.
Pred dekádou bolo možné sankcionovať aj zle zavesený stromček.
Potom prišla úprava do navigácie (a rozhľadu) a stromček odpadol. Ide o to, že ide aj o jedinečný prístup policajta. Sú takí, ktorí nikdy nebudú pokutovať niečo, čo iný kľudne urobí. Jeden sa drží naozaj toho, čo najviac robí problémy pre dopravu a druhý sa drží striktne litery zákona, predpisov. U prvého nie je dobré sa zahrávať s ohňom a ísť oponovať za tie vážnejšie veci (nedanie prednosti, jazda na červenú, rýchlosti o viac km etc.), kým u druhého je možné ak je vodič šikovný (znalý predpisov ale dokonalejšie), aby argumentoval a oponoval. Policajt musí preukázať čo vodič (ne)urobil, teraz sa nebavím o tom čo príde automaticky poštou, tam je dokázané. A vodič ak má lepšie znalosti, tak môže oponovať a už to sú veci, ktoré nejde dokázať alebo len ťažko (nereálna fikcia) typu, blikneš na druhého - a je to policajt. Ale ty si nemusel vedieť a blikal si, lebo si upozorňoval na to, že na ceste je zver. Odvraciaš riziko - a už je za také niečo pokuta ťažko udeliteľná. Tam ide ale potom o to, aby si bol vodič istý stavom vozidla.
Aj dokladov etc.
Konkrétne mapové podklady nebudem hodnotiť. Lebo ako niekto uviedol, tak verzií mohlo byť viac. Váš vodičský výklad často nekorešponduje s tým ako ste to naozaj spravili. A občas bohužiaľ výklad odporuje pravidlám, to je úplné trio.. zlý predpoklad toho čo sa deje - čo ja urobím - a prečo to urobím. To je potom lepšie byť ticho, lebo to sú také situácie, že príslušník má vopred jasno - ale po slovách vodiča sprísni pôvodný plán.richi napísal:@badger-FB
konkretnu situaciu nebudem hodnotit (viem si predstavit viacero verzii) .. len mi napadlo ci je nejaky uzus, ked uz "tatra plaziaca sa krokom" moze byt povazovana za prekazku na ceste, teda ju nepredbieham, ale obchadzam..
Úzus.. Myslíš niečo také, že je MPR 70 kmh a vodič ide striktne 70, pre istotu 65 a je tam plná čiara a je za ním kolóna ďalších 6 áut. A je taký úsek dlhý 8 km kvôli asi 5 časom cez deň (dobytok, deti do a z bud zastávky etc.) a ide okolo policajné auto a jasne mávne na prvého aby zrýchlil. (stalo sa mi v Nemecku na Bundeske).
Stretávam sa často s "Nemá vodič právo prejsť do protismeru, ak mu v jazde bráni nejaká prekážka?"
Ak na krajnici stojí auto - čiže tvorí prekážku, tak ak to situácia dovoľuje tak nič nebráni/nezakazuje to auto (prekážku) obísť. Musí to tá situácia dovoliť, čiže musí dodržať pravidlá o obchádzaní.
Čo ak je na ceste výtlk?
Výtlky takého rozsahu, ktoré sú v jazdnej dráhe, tvoria prekážku. Vodič by mal výtlk bezpečne obísť, takže ak ide oproti iné auto, tak správne treba pred výtlkom zastaviť a až potom ho obísť. Žiadne vyhýbanie sa "navzájom". K výtlku pristupujeme rovnako. Nikde nie je napísané, že pri obchádzaní nerovnosti, výtlku prejdeme do protismeru a ohrozíme a obmedzíme ostatných ÚCP a že sa nedodržia pravidlá. (aj keď sa vodičovi zdá, že to sú sekundy a kam by došiel, keby mal vždy zastaviť a miestni si vyhnú a ten druhý mal miestnu značku etc. toto sú zbytočné slová). Zase na cestách, kde je to "samá jama" sa to rieši dopravným značením a iným prístupom, čiže ak k niečomu príde, tak je na dotyčnom vodičovi.. (to na margo, že niekde je takéto obchádzanie nereálne).
Iný úzus. Miro v tej téme opísal "obchádzanie prekážky" ale na mieste, kde je plná čiara. Tatra možno nemala vojsť do cesty - v tom momente bolo možné zreagovať, ak oproti nič neišlo a nebolo možné bezpečne dobrzdiť etc. (treba poznať prečo niečo urobím - prečo "musím") ale nie že idem za ňou a jednoducho ju predbehnem tam, kde je to zakázané.
To sorry, to je taký argument, že keby si sa ozval, tak máš po papieroch do konania. Ešte buď rád, že "len takto". Toto presne som zažil na
Čertovici pred týždňom.. týpek videl už pri nájazde do serpentíny, že za zákrutou nič nejde, ale 100% to byť nemohlo kvôli stromom, takže už z polovice zákruty sa dal do protismeru a svoj manéver ukončil spolu s koncom plnej čiary. Cez kamerový záznam je v riešení, lebo čo je moc.. A tiež si možno myslel, že vzhľadom na silu jeho koní sú všetci pomalí a on sa ponáhľa a boli sme prekážkami. To proste takto nejde. No a potom ešte ten detail, že zrovnávať je potrebné aktuálny stav: pokuta v 1995, a pravidlá z 2009 resp. 2020.
Z toho si naozaj môže každý vybrať čo chce.
Ak tam nie je plná čiara a ak pomalšie vozidlo uhýba na stranu (môžeme si myslieť, že má technickú poruchu - ale mal by mať potom smerovky etc. ak nemá..) - ale to je v riešení dotknutého vozidla, ide o nás - môžeme ho v rámci možností obísť. Za dodržania pravidiel. (určite neprinútim toho oproti aby uhybal - v lete idú kombajny.. tak asi nepôjdeme všetci v kolóne 100 km - ale ide o to, kde a prečo). To je ale kombajn, to nemusí byť "pomalá tatra". Čo je to pomalá Tatra? Treba to špecifikovať a aj cestu, akej sa to týka. Myslím to všeobecne. Je iné mať prehľadný široký úsek a mať neprehľadný úsek nižšej kategórie. Mať plne naloženú tatru alebo vetriesku etc.
Je fakt, že niektoré.. sú nejasné. Ale plné čiary a pohybujúce sa vozidlá nejasné nie sú.
Aj pomalá tatra je v mieste plnej čiary účastník premávky a vy za ňou pôjdete dovtedy dokiaľ nebude miesto vhodné na predchádzanie. Pretože pohybujúca sa tatra nie je prekážkou. Keby stála na kraji cesty, tak sa zmenila situácia. Ľudový slovník "pomalý prekáža" nemá nič spoločné s pravidlami. To isté kombajn, cez plnú ho predchádzať nebudete. Aj keď ide pomaly. Tam je ešte zvýraznené symbolmi a majákmi, že je to veľký stroj, tak o to viac nepôjdete do protismeru keď sa to nesmie. Aj keď zdanlivo stojí tým že ide mimoriadne pomaly, nie je to prekážka. Tak za ním pôjdete možno aj 5 kilometrov, keď je práve na nejakom horskom úseku. Oni majú zase svoje pravidlá pre presúvanie sa.
Chápem, že to máte dobre mienené, ale nie je to dobre vykonané. A preto tam tie hliadky stoja a.. aj drevo sa ťaží v nejakých lokalitách a tie NA s drevom málokedy idú 70 a nie 90 a (povedzme že na 40 km sú 2 miesta kde sa predchádzať dá ale často to nejde a je tam 1 miesto kde je rovinka ale je to zakázané (lebo na dosah chodci a hlavne napr. na ceste často štrk) a vy ho tam líznete v 100.. celé zle), lebo smerujú k píle, vlaku etc. a on plne naložený nepôjde 80+, ale do 70, nič tým neporušil a je ÚCP ako aj vy. Takže sa stačí "dobre postaviť" a striehnuť.. O tom to je.. Vy ste jednoducho povinní dodržať pravidlá pre predchádzanie, v opačnom prípade nepredbiehať. Všetko ostatné je na hrane v medzipriestore vnímania "DI".