Lorenc napísal:Boli doby pred francúzskou revolúciou, keď nebolo nič verejné, všetko niekomu patrilo a vznikli mestá a pamiatky, ktoré toto storočie neprekonalo. Pred koncom našej monarchie, bolo málo vecí v rukách štátu a štát mal aspoň strážcu v podobe kráľa, ktorý mal ku krajine vlastnícky vzťah. Nízke dane a postavili celú železničnú sieť. Týmto siahnutím na súkromné vlastníctvo začal Masaryk zabraním pozemkov šlachte, potom arizovanie a nakoniec to zavŕšili komunisti totálnym znárodnením všetkého.
Toto mozno bola pravda, ale kedze ma to na dejepise velmo nebavilo, tak sa neviem k tomu blizsie vyjadrit.
Avsak dnes je uplne ina situacia, najma na Slovensku. Aj dnes developerov zaujima ich sukromne vlastnictvo (projekty), ale nedovidia si dalej ako na koniec svojho nosa. O ostatne nech sa stara mesto alebo stat.
Realizuje sa mnozstvo velkych projektov, ale developer zabezpeci maximalne pripojenie na miestne komunikacie. To, ze svojim biznis centrom uplne zahltil premavku v blizkom okoli, ho uz vobec netrapi, o to sa ma postarat mesto.
Dnesny problem je, ze samosprava nema dostatocne zakonne prava a ani odborne schopnosti prinutit konat developerov tak, aby svojimi projektami prispievali k celkovemu zlepseniu prostredia, a to sa tyka nielen dopravy.
Lorenc napísal:Preto si myslím že je to dobrý trend, čo sa deje v BA a vôbec nieje škoda, že suplujú mesto. Keď bola zverejnená vízia JTre kde sú aj projekty Penty, aj Hbreavisu na jednom kuse mesta tak to prirodzene generuje úvahy o udržateľnom rozvoji. A skvalitňujú sa aj verejné priestranstvá. Vytvára sa funkčné mesto.
Ja mam skor dojem, ze uvedenym firmam ide iba o budovanie pozitivneho PR voci verejnosti, aby mohli presadit svoje projekty. Ich zaujem o zlepsovanie mestskeho prostredia je iba povrchny, v prvom rade im ide len a len o svoje projekty.
(ale radsej navrhujem koniec filozoficko-politickeho odbocenia od temy).