slafko1 napísal:"Aj tak svetove strany z hladiska orientacie zvacsa nikomu nic nehovoria."
--- Abosulútny súhlas. Prejdem jednu, dve, tri križovatky, raz doľava inde doprava + niekoľko kruháčov... Čo ja viem či idem zrazu na východ alebo na sever?
Zväčša keď kamsi idem tak viem názov mestskej časti, ale neuvažujem, či je to na severe alebo na západe.
absolutny nesuhlas... svetove strany nehovoria nic zenam a mozno tym, co vyrastali na rovine. ja napriklad, co som zvyknuty od malicka ze mam okolo seba hory ako orientacne body, tak podvedome vnimam vsetky taketo zachytne orientacne body (hory, vyssie budovy) a vacsinou tak nejako podvedome viem, kde je sever. (potom ked pridem niekam na zitny ostrov, tak som az nesvoj z toho, ze podvedome neviem kde je sever ) Tak isto, ked niekam idem do mesta, kde som neni doma a predtym si to pozriem na mape, kde sa nachadza v ramci mesta konkretny bod, tak si to do hlavy ukladam tym sposobom, ze "je to na zapad od centra, ja budem prichadzat z juhu, ale budem mesto obchadzat zo zapadu a z dialnice budem odbocovat na vychod smerom do centra"
expwy, ma logiku vacsina veci, co pises, ale ja ako uzivatel dialnice ti hovorim, ze pre mna MA zmysel oznacenie a vzdialenost ku najblizsiemu zjazdu z dialnice. z praktickeho hladiska. na dialnici si v "obmedzenej" situacii, nemozes sa otocit, nemozes ju opustit zlava ani sprava, mozes ist len rovno (ak nie je upchata), nemozes zastavit kedy chces. v zasade maju pre teba na dialnici vyznam iba 4 informacie o cieloch:
- najblizsia CSPH
- najblizsie odpocivadlo
- miesto kedy chces dialnicu opustit
- miesto kedy mozes najblizsie dialnicu opustit
prve dve sa dost podcenuju u nas (napr. v Taliansku sa to poriadne znaci), tretiu musi poznat kazdy sam, lebo to nie je technicky zatial zvladnutelne. ale preco by sme sa mali zbavovat aj toho stvrteho?
som typ vodica, ktory sa na soferovanie sustredi a vnimam vela impulzov a v hlave mi automaticky bezi softik, ktori s nimi pracuje (napr. ked vidim, ze vlavo na zastavke stoja ludia, tak automaticky cakam, ze za zakrutou moze ist autobus v protismere a podobne). presne takto automaticky vnimam aj informaciu o najblizsom moznom mieste opustenia dialnice. pretoze je x situacii, kedy sa mi to moze hodit. dostanem defekt, ak neviem ako daleko aspon priblizne som od exitu, tak musim zastavit na dialnici (co je extra nebezpecne), ak viem, ze som par km, tak na blikackach to radsej skusim dost. alebo dojdem do kolony, a ak viem, ze najblizsi zjazd je za 15 km, tak neriesim, ale ak viem, ze som par km od zjazdu, tak hladam obchadzku. alebo vypil som cestou 2 litre vody a zrazu to na mna velmi urgentne pride. viem, ze pred par km bola znacka exit za 8 km, pohoda, za minutku zidem z dialnice a niekde to pustim ku stromu, neviem o exite nic? co teraz stres panika, bude odpocivadlo? bude zjazd? alebo mam radsej zastavit na krajnici? a dalsie a dalsie situacie,,, ja viem, ze vacsina ludi za volantom nerozmysla vobec a taketo informacii nevnima a nespracovava, ale sme aj taki, pre ktorych to zmysel ma. je to taky problem?