Už rozumiem. Zmiatla ma aj aquilova informácia o KDI, Iebo na bežné posúdenie OK a projektovej dokumentácie sa bežne vyjadrovalo ODI PZ. Ale ano, na KDI je dopravné inžinierstvo, ODI rieši viac premávku. Vydáva stanovisko podľa zákona č. 171/1993 Z. z. o PZ, § 2 odsek 1, uľahčime si to:
https://www.zakonypreludi.sk/zz/1993-171 , ale som názoru, že ODI sa vždy zameriava na projekt z pohľadu dopravného značenia a následnej premávky, čo je aj zmyslom, inak by to polícia nemusela schvaľovať aj vôbec. Na tento účel sa často prizýva dopravný inžinier ODI. Okrem značenia polícia chce, aby sa stavebné práce realizovali v takom rozsahu, aby čo najmenej trvali obmedzenia. A aby sa pri výstavbe pamätalo na zabránenie znečisteniu okolitých ciest atď.. Rozhodne vo väčšine vydaných/nevydaných súhlasných stanovísk so samotnou projektovou dokumentáciou potrebnou pre vydanie stavebného povolenia, realizáciu stavby sa riešia "praktické otázky zabezpečenia dopravy" behom výstavby aj užívania ... ostatné sú dojmy. Neviem, prečo, na akom podklade, ak je dobre vyhotovený zámer investora (na rovinu, developera, ktorý šetrí na šírke cesty aj parkovísk etc.) a projektanta, tak policajt je posledný, ktorý investícii bude brániť.
Ale rozhodne má právo zabrániť niečomu, čo by bolo ešte horšie.
Lebo iluzórna je predstava, že keby tam nebolo čo tam je dnes, tak by tam bolo niečo iné, o dosť lepšie.
OK je často v SK podmienkach bezpečnejšie riešenie, pretože sa vie oddeliť chodec od vozovky v prehľadnejších kratších častiach, vie sa lepšie osvetliť, lepšie označiť etc. A projektant často šetrí (lebo sme u developera, ktorý ho za to platí) a lepšie riešenie, než všade zadaná OK existuje, ale je drahšie. Je fakt, že niektorí to rovno "vzdajú". Lenže prečo to vzdajú? Lebo rozpočet. A často ide na vyvolané investície % z nákladov, nepozerá sa na efekt a na čo by sa naozaj pozerať malo. O developeroch by sme mohli písať dlho v satelitoch od BA, kde je boj medzi obcou a domami o osvetlenie, takže osvetlenie je vypnuté, lebo obec chce aj cesty a nie len osvetlenie ale developer má ešte iné zámery. Takýchto príkladov je moc a to len zo zopár oblastí. Dopravné riešenia sú často o ničom, lebo niekde sa plánuje 550 RD a nakoniec sa schváli rozšírenie na 820, čo je ale +49% a akosi ide do preč aj zámer o zachovaní zelených plôch pre tých 550. Z dopravného riešenia nemá developer nič a už chápem ako to bolo myslené; ano, PZ Má právo aj nesúhlasiť s projektovou dokumentáciou.
Je to aj o "radniciach". Niektoré samosprávy si dajú požiadavku, ktorú nevedia špecifikovať, je to dohodnuté a sformulované zákulisne z vedenia a s investorom tak, že to ide proti mestu a vôbec im to nevadí. Bohužiaľ, ale takto to je. A jedna zo záchran voči tomuto stavebnému lobbingu je DI. Prvotnú záchranu od doslovne "debilných zámerov" môže dať MŽP, kedy sa pre zmenu ani nezakopne do zeme, čo je ďalší extrém, ale asi má svoje opodstatnenia. (vysoká hladina vody, ochranné pásma etc.)
Dodám, že DI často definuje medzi svoje podmienky aj následné možné doplnenie značenia podľa aktuálnej situácie/vývoja a upravenie podmienok. Často si aj mnohí primátori myslia, že si môžu svojvoľne pomeniť cesty za jednosmerné a nepozerajú na širšie dopravné väzby. Za tento stav tiež vždy odpovedá DI.
Ak sa vrátime k uvedenému zákonu, tak polícia má vo svojej právomoci aj už zabehnutý projekt právo meniť, ak si to vyžadujú dve veci: bezpečnosť cestnej premávky alebo verejný záujem.
Rozhodnutia sa posúvajú na OÚ, MÚ etc. na cestné odbory. Keby sa nemala stavba posudzovať po dopravnej stránke, ale vyslovene len cestnej ako infraštruktúra, tak by to cez DI nemuselo prechádzať aj vôbec. To sa opakujem, ale to sa je potrebné zamyslieť nad tým čo je cieľ.
Možno by sa nemuseli všade dávať OK, ak by sa viac riešili obchvaty a preložky, diaľnice. Takto sa hasí bezpečnosť cestnej premávky na regionálnej úrovni a občas je výsledkom, že regionálna os spomaľuje hlavnú tepnu ... mňa osobne OK tiež moc netešia, kvôli nadrozmerom. (technické normy sú akože v pohode, ale v praxi to vidíme všetci)