V záplave paranoje a kritiky na riadenie štátu a NDS a iných je občas situácia, ktorá je naprosto normálna a vyžaduje triezvejšie vnímanie problému a uvedomenie si, že to nemusí byť otázka mesiacov. Nie že dní a týždňov ako tu stále je možné čítať ako to už už bude..
Kým zhotoviteľ neusúdi, že ho nanovo prestavia, tak má štát smolu. Teoreticky by taká prestavba stála časovo 1 rok, ale mohla by byť takpovediac ako definitívne riešenie. Najdrahšie možné riešenie, takže ako posledné možné. Takto to môže trvať aj niekoľko rokov opráv a užívania.
A to zhotoviteľ neurobí dokiaľ existujú technické riešenia. A tie existujú. Bude sa ale snažiť o.i. o čo najmenšie náklady. Ak sa tá oprava nepodarí (lebo záručná doba), tak vyskúša ďalšiu. Ak ani tá, tak sa to bude snažiť uhrať do outu, že to tak vlastne štát chcel a nechcel akceptovať iný postup (ktorý medzičasom je v návrhu) len, aby nemuseli urobiť stavebný objekt poriadne tak, aby sa problém odstránil. A to už nie sme u zhotoviteľa, ale až u projektanta. Na konci dňa je faktúra a niekto ju musí zaplatiť, takže čakať rozhodovanie v spôsobe že si to pozriem na kolene a zajtra to schválim je nerealistická predstava.
Časovo sa to ale možno podarí už v 1. kroku, ale môže to trvať aj pol roka, než sa prejaví problém, tak ďalšieho polroka iného doriešenia etc.
Čím viac rokov od odovzdania pôvodného úseku, tým viac šancí pre zhotoviteľa prejaviť snahu o prehodenie zodpovednosti na investora v tom, že sa v lokalite dejú zmeny, za ktoré on nemôže. A urobil viacero nápravných opatrení (ktoré mu boli mimochodom schválené) Nebolo by to prvý a určite ani posledný krát a nie že na Slovensku..
Investor si tiež nemôže robiť čo chce. Je to stavebný problém pred otvorením. Štát mohol neprevziať celú zakázku a niečo požadovať, ale bavíme sa o úžitkovom prínose, ktorý by bol v riešení a síce, že toto nemá vplyv na užívanie celej stavby a zbytočne by sa blokovali ďalšie procesy (preberacie konania, fakturácie, záručné doby, referencie etc.). Politicky bolo pekné to odovzdať do užívania, šou sa spravila a toto sa rieši ďalej. Ale aj ekonomicky sa otvorením úseku znižujú náklady na pohonné hmoty, šetrí to peniaze, znižuje emisie etc.
Na ťahu je stále zhotoviteľ a investor sa musí prispôsobiť jeho scenárom. To tak v stručnosti. Je to štandardný problém a naozaj nemusí byť vina na zhotoviteľovi ak by sme sa chceli na to pozerať negativisticky. Muselo by sa mu dokázať, že konal účelovo, ale to NDS vyvrátila už tvrdením, že tam mala monitoring. A ten tam nemala len tak sama od seba že tak tu ho dáme.
Čiže zhotoviteľ konal a koná štandardne a keďže je to stavebný problém na novej stavbe, tak si to žiada nejaké postupy a tie sa nedajú skrátiť, lebo by to urýchlenie nemuselo pomôcť. Komu sadal dom a riešil to injektážou, tak vie o čom to je a to je len dom. A týchto prípadov pribúda spolu s tým ako sa mení klíma a sú extrémne prívalové zrážky a v posune sú svahy, polia, kde pred dekádou nebola žiadna ulica a dnes sú celé satelity. Ale aj celkovo, sadajú a posúvajú sa svahy na D1 pri Senci.. aj to sa bude musieť riešiť. Ale tam sa čaká na expanziu úseku.
Keby stavebná firma konala účelovo, že o probléme vedela, ale nekonala ako mala, lebo chcela dielo nechať prejsť procesom.. a vyskytol by sa problém v záruke, investor by mal o jeden krok sťažený postup. Síce áno, záruka, ale sú veci, na ktoré sa záruka nevztiahne. Spravila by sa nejaká oprava a keby to nestačilo, bolo by na investorovi, či nechá most prestavať. Takto je ten krok oddialený z pohľadu štátu. Dnes by sa mali stavby posudzovať aj z tohto pohľadu, nie len že "tu si to postavím". A sú to často existenčné otázky keď sa potom niečo stane. Okrem úseku pri SC je v problémoch v podstate každý úsek, ktorý je po výdatnejšom daždi dlhšie zaplavený stojatou vodou a to opakovane, čiže nejde o samotný problém slabej údržby odvodňovacieho zariadenia, ale o to, že sa zmenili iné podmienky.. zem v pohybe, prúdenie vody tiež a pevné stavby sú len pevnými stavbami. Neuhnú, posunú sa alebo respektíve sa zlomia, aby sa mohli posunúť, ale to nepríde okamžite, ale postupne. Odplaví sa kúsok podložia, zeminy, stále viac, až sa to raz prepadne. A sú to aj úseky, ktoré nevedú v zmysle že tu je cesta a ide po svahu, ale ide aj v zárezoch. Tam sa zosúva okolie na cestu, občas skaly ak tam sú, ale aj odplavuje cestu a to je vidieť aj pohľadom väčšími prasklinami vozovky, ktoré sa tam nemali kde vziať. Tá diaľničná sieť nie je najmladšia.. a v minulosti sa to takto neplánovalo ani sa nevedelo, že sa takto zmení klíma, že bude 1 mesiac bez zrážiek s extrémnym teplom, výparmi a nárazovými zrážkami aké nespadnú za mesiac a rok po roku. Toto degraduje infraštruktúru na celom svete, Slovensko nie je výnimka. My z nejakého dôvodu chceme znížiť normy a odstrániť rozsiahle odvodňovacie systémy, ktoré naopak všade pridávajú a dimenzujú.. proti prúdu ako vždy. Preto je občas možnosť pozorovať prepravu špeciálnych nadrozmerov v ĽJP v niektorých úsekoch, respektíve v celom páse, aby nezaťažili nadmerne krajný.. a niekto im tú informáciu musí na nejakom podklade posunúť, ktoré km sú na tom takto.
A je krajne nechutné stále čítať ako sa odsúva jeho otvorenie do prevádzky.
Ako keby na tom stál svet a išlo o život. O ten by išlo, keby sa tam jazdilo a akože by to bolo ok.. tu je obava o to, aby neboli problémy aj inde, aj keď sa nejaké prieskumné merania spravili.