Aslanove dialnice napísal:Ahojte všetci,
Rozmýšľam tak nad touto témou, či je lepší systém diaľničných známok, alebo vyberanie mýta v mýtnych búdkach. A aj krajiny Európy to majú tak päťdesiat na päťdesiat, niektoré majú mýtnice, iné zase diaľničné známky. Môj osobný názor je taký, že mýtnice sú lepšie.
Nie som dopravný ing. a spol. Iba som najazdil stovky tisíc km.
Z pohľadu užívateľa je to v rámci Európy viac ako zložité, keď idete prvé razy a to aj odlišné potom v značení etc., ale dá sa na to veľmi rýchlo zvyknúť. Extrémnejšie sú iné jazdné štýly vo Francúzsku a Taliansku.
Skôr to vnímam tak, že "menší" ak spoplatňujú, tak bez mýtnic. (čiže prevaha známok, posledná éra e- zn.) Chorvátsko to definovalo turisticky a trochu inak. Fajn, ale tiež to idú zásadne zmeniť. Vynechajme Chorvátov, tiež neviem či by sa páčilo tu na Slovensku za 400 km diaľnice ich A1 (a to približne dnes stojí na D1) zaplatiť za jeden prejazd 27 eur. A naspäť zase. Potom tu niekto ide reptať že to stúplo z 50 na 60 celoročne, ale tak porovnávajme to ako celok, keď už teda. To máte jednu dovolenku v Chorvátsku tú našu celoročnú cenu. Dosiahli by sme leda to, že by výzmamný podiel Slovákov nejazdil po diaľnici alebo by boli výrazné zľavy (čo tam oni takisto majú), aby aspoň časť to platila a finančný efekt rovnaký, ale my nemáme toľko tých turistov.
Ja
skôr vnímam, že osobná doprava skoro nikde neplatí - keď by som spočítal celkové diaľničné kilometre v EÚ, alebo vo väčšine neplatí si myslím.
Najviac diaľnic má Španielsko a tam posledných 10 rokov upúšťajú od mýta. Zase sa ževraj nejaké európske zavedie všade, ale celkovo upúšťajú. Vypršali staré koncesie a neobnovili mýto, ale fajn, majú tam tie búdky. Ale osobák nemusí platiť.
Druhí v poradí sú Nemci čo sa rozsahu týka: tak osobná doprava neplatí nič a tranzit žiadne búdky nemá.
To sa bavíme o TOP1 ekonomike v EÚ. (kontrola je výborná a ešte aj pokuty im robia outsourcingovo na priestupkoch, čo odľahčuje ich multi-lvl políciu). Nemci chceli opakovane zaviesť aj poplatky za osobáky, ale nie pre svojich. Potom aj pre svojich, dodnes to neprešlo. Ale reformu diaľnic spravili, keď odobrali zo spolkových krajín diaľnice pod federálny Autobahn úrad a ten má nové projekty na starosť. Pôvodné stále riadi DEGES.
Výnimku tvoria Francúzi, kde si trh rozdelili súkromné firmy, asi 3/4 a tie sú spoplatnené búdkami. Štátnych je 1/4 a tie sú zadarmo.
Napríklad A75 je zadarmo, len viadukt Millau sa platí. A majú búdky. Lokálna premávka má výrazné zľavy a bežný Frantík ide za prácou naozaj pri svojom meste. Tranzit samozrejme platí.
Taliani sú taký mix. S búdkami. Taliani svoje pôvodne koncesné diaľnice v súkromných rukách preberajú pod svoje štátne koncesie. Po páde mostu v Janove prišlo k prebraniu veľkého rozsahu pôvodného správcu, ktorý sa nestaral o údržbu mostov ako si štát predstavoval. Ale štát to riadne odkúpil, žiadne znárodnenie sa nekonalo. Je tam kopa takých slabých diaľnic ako naše rýchlocesty a sú zadarmo. (občas tunel má nejaký nápis pre tranzit etc.)
Potom to priznám sa nedokážem ďalej zoradiť. Ja som dosť pracoval
v Nórsku a Belgicku. Tam je skoro všetko zadarmo alebo sa v Nórsku platí mýto, na veľké mosty a tunely ale len po dobu napríklad 15 rokov, aby sa splatila stavba. A keď sa splatí za 12 rokov, tak sa mýto zruší. Aby Nóri urýchlili diaľničnp výstavbu, tak k pôvodnej Statens Vegvesen založili Nye Veier. Prísne ekonomicky pusudzujú ktorý projekt áno/nie a kedy.
Poľsko postavilo tisíce nových kilometrov, tiež osobáky skoro nikde neplatia.
Osobne si myslím, že
modely zostanú viaceré na území EÚ, lebo EÚ nie je rovnocenne v zložení štátov. Všade je iná tá sieť. Niekde každých moc desiatok km je zjazd, niekde ako u nás je to aj každé 4 kilometre. To potom limituje možnosť modelu si myslím aj búdky. Taliani majú až šikany ako búdky, koľko NAD si tam obúcha spätné zrkadlá, nájazdy neodpovedajú dnešnej premávke. Tvoria sa kolóny a kamión presahuje neprimerane do inej cestnej siete, lebo inak tam cez búdku nikdy neprejde.
No a
dosť je ekonomika. Niekde žijú hlavne z turistov, niekde z tranzitu ako takého - Slovinsko je čisto tranzitná krajina, ale aj pre NAD aj pre osobáky za dovolenkami. Každý to ohýba ako chce, aby mu to čo najlepšie vyhovovalo. Sú krajiny, ktoré nastavia aj prísne podmienky, aby odradili od jazdy. Rakúsko robí čo môže, aby tranzit z Balkánu išiel radšej cez SR/ČR. Swiss zakázali jazdu v noci. Naložte sa na vlaky a dajte pokoj. Ani nebude jednotná cena - môže byť nanajvýš minimálna sadzba tak ako na niektoré iné komodity pre dovoz, resp. rovnaké papiere.
Ale
búdky ako také sú rozšírené viac južne, aj smer Balkán, nakoniec aj to spomínané Macedónsko ale aj okolité krajiny. Prevažne teda juh Európy. Niekde búdky majú a aktivované tam majú aj možnosti tej nálepky. Čiže hybrid.
Optimálne je, keď jedna služba Telepass/TelePeage etc. rieši jazdu na JZ - že nemusíte riešiť kde ktorý správca/koncesionár alebo štátny úsek a poriešite naraz Francúzsko so Španielskom. Ten Telepass presne eviduje kto kadiaľ prešiel a rozúčtuje to tým krajinám alebo správcom. Čiže nikto o nič neprichádza. A
všetci šetria na správe systémov. Aj Grécko ktoré má hromadu správcov, tak zjednocuje výber mýta na skoro celej sieti.
Ale taký osobný tip: ja by som bol za to, aby všade v EÚ platil systém, že stačí doplatiť bez sankcie do konca dňa. Lebo to vnímam ako podstatnejší problém, samotnú platbu. Nie to aký je systém. Obzvlášť keď sa prechádza cez polovicu krajín EÚ a človek to nerobí týždenne ako profi vodič. Niekde sa dá do konca dňa, niekde je to neskoro. Človek je často prinútený zmeniť trasu a zrazu je spoplatnená ... a človeka oblieva pot.
Pri búdke je nejaká šanca, že zaplatíte určite ten prejazd ... pri známke menej, to by som tam videl ako možnú výhodu.
Také
Turecko a ich mýto. Treba mať kredit a jazdíte. A keď sa opúšťa štát a nemáte to zaplatené, nepustia vás von, treba to doplatiť a zložité formuláre a sankcia k tomu. Čiže motorista tú krajinu neopustí bez zaplatenia, keď na neho aj neprídu ešte tam, kým tam je na tej diaľnici. A tam ten Istanbul a diaľnice na viaceré smery je zaujímavo riešený, niečo je zdarma, niečo len v niektorom jazdnom pruhu a niečo len v určitú hodinu. A nedávno zjednotili dva systémy do jedného.
OT: Fajn systém kontroly bez búdok sa ale robí (hoci hlavne pre tranzit) - na váhy a iné veci (ak orgány chcú), že si stiahnete vozidlá z diaľnice na parkovisko a spravíte kontrolu. Takú lepšiu je prejazdová váha - a musíte tam odbočiť. Je na to iks kilometrov jasné značenie, že musíte a keď nie, tak sú snímače a kamery a jednoducho po vás pôjde polícia a máte ešte navrch aj pokutu. Čiže poriadok sa docieliť dá. A keby bolo Slovensko čo k čomu, tak v rámci Sekúl také dávno vybudovali a z tej našej najzaťaženejšej tranzitnej D2 sme určite niečo získali na preťažení.
To je ale výslovne na tranzitných koridoroch ... nie je to za každým bučkom. Námatkové mobilné kontroly sú po celej EÚ, aj tam kde nečakáte, kde ak prehliadnete jednu tabuľu a ste zrazu v inej členskej krajine, tak aj na takýchto územiach sa dá spraviť elegantné odchytenie. Pri najbližšom zjazde/nájazde cez nejaký uzol, pri nejakom kruháči sa postavia policajti s dobrým ďalekohľadom a vytipujú si koho odchytia. Naposledy sa to vo veľkom robili pro teror. útokoch. (čiže ide robiť kontroly aj bez "opách" na hraniciach)
Ale dnes nikoho nenaháňajú, v rámci jednotnej EÚ to nemá zmysel. Každý je svojprávny, zodpovedný, má byť sčítaný. Automatizácia a elektronizácia sa postarajú o to, že pokuta príde za vami. Pri tak hustej premávke a inej tr. činnosti to nie je na programe dňa, aby to bola top priorita prenasledovať každý osobák že nezaplatil. To k tej kontrole. Jasné, dá sa spraviť akcia na domácich, ale to má skôr edukatívny charakter: že stojí niekde hliadka a sleduje, kto (ne)zaplatil. To sú ale konkrétne príčiny a metodiky práce (aj tie pokuty niekde robia na pol ručne) a zase pri takejto akcii sa často polícia zameriava na "komplex priestupkov". Ten dlh za službu sa s človekom potiahne ...Francúzi, Nemci hlavne za rýchlosti, to potom stupňujú. Takže také to staré "zahodiť do koša" by som nerobil. Ak sa nechce niekto dopracovať po minimálne zákaz jazdy niekde. (kedysi norma neplatiť P vo Viedni a veď čo - oukej, keď to na mieste nikto neriešil, kedysi išlo všeličo ale to je všetko +- 20 rokov, to že tu v tejto krajine sa málo napreduje v systémoch ešte aj medzi úradmi, neznamená, že to tak je všade.
Čo vidím mnohí potvrdzujete.