mapman,
1. OK, ked si myslis, ze vies o ZP viac ako ja, tak mi teda vysvetli, v com sa biotopy pri Donovaloch lisia od biotopov pod Kremnickymi vrchmi.
2. ja som o tych veciach v zatvorke uz pisal v predchadzajucej 41 stranovej casti
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. Geologicke podmienky nepoznam, vsetko som rozoberal len na geografickom podklade. Geologia moze prekvapit, ale neverim, ze su Stare Hory krizom-krazom prekopane viac ako Kremnicke Bane.
Takze vsetko iba v skratke:
V prvej etape by som postavil iba tunel v plnom profile. Od Jelenca po Revuce. Dlzka tunela by zavisela od celospolocenskej dohody. Keby neprekazala cena, vzhladom na ekologiu by mohol setrit Rev. dolinu a ustit pred Lipt. Osadou. Nemusela by sa blokovat premavka pocas vystavby, lebo cely usek by bol v inej trase ako sucasna.
Podla financnych moznosti by tato etapa mohla zostat v takom stave aj na dlhsie roky, lebo by radikalne zlepsila sucasnu situaciu. Aj keby sa neskor tvorili kolony od RK alebo od BB, tunel v strede by ich rozpustal.
V dalsej etape by som staval problemovy obchvat Lipt.Osady a bezproblemove pokracovanie do RK na spojku s D1. Johann sice tvrdil, ze tu bolo povodne naplanovanych 7 kratkych tunelov, ale staci letmy pohlad z iduceho auta, aby bolo aj laikovi jasne, ze z LO do RK sa da v pohode trasovat RC aj bez jedneho jedineho tunela. Moznoze s tymi minitunelmi by to bolo vyhodnejsie, ale podla mna sa len takto strasilo, aby to vyzeralo, ze je trasa cez Donovaly neviem ako narocna. Bol by tu ovela lahsi teren ako napr. R1 pri Novej Bani. Sice to nie je take sirokanske udolie ako Turcianska kotlina, ale my nepotrebujeme stavat vedla seba 5 rychlociest. RK by bol trochu problem, to uz by sa muselo ist na estakady. Ale tych variantov prepojenia R3 na D1 je vela. Ekonomicky rozvoj okolo trasy by samozrejme predstavoval len turizmus.
V tretej etape by sa potom staval najproblematickejsi usek Ulanka-Jelenec. Tu priznavam, ze toto by bolo fakt drahe, lebo to udolie je uzke, Stare Hory by sa ani nedali obist inak ako tunelom. Bez kvanta estakad si tu ani nepipneme. Ale vystavba by sa mohla kludne presuvat podla financnych moznosti. Na druhej strane, tento usek je rovny s dostatocnym mnozstvom prerusovanych ciar.
Po dokonceni by bola R1 stvorprudovo prepojena s D1.
V stvrtej etape by sa zrekonstruovala alebo postavila v novej trase cesta Ulanka-zapadny obchvat BB.
Pri parametroch na celom useku staci zohladnit sirku cesty. Netreba tu opisovat tocite riecne meandre ako pri Hrone.
Ekonomicka navratnost by mohla byt kludne aj v zelenych cislach, dodatocne myto by kamiony kludne calovali, kedze im to usetri 30 km zachadzky.
Dopad na zivotne prostredie - len a len pozitivny oproti sucasnemu stavu. Tolko heslovite v kocke.