kaviarista napísal:Ceasar,
sice si s tou "likvidaciou" oslovil devila, ale skusim aj ja pridat iny pohlad.
Tu kazdemu, kto je schopny konstruktivnej kritiky, nejde o "likvidaciu" usekov. Ja si myslim, ze ciel je postaveny celkom slusne . Ak tu raz bude postavena a bude fungovat cela D1 + R1 až R7, tak cestna infrastruktura bude na Slovensku v slusnom stave. Rozdielni sme len v tom, ako sa k tomu cielu dopracovat a co sa ma budovat prioritne a co neskor, aka ma byt filozofia vystavby.
Nie kaviarista (čiatočne sa zhodneme), ja osobne preferujem D1+D3 a R1-R6. R7 by existovať nemusela, stačí postaviť cestu I. triedy medzi DS a NZ.
Ako? Tak mne sú priority jasné: D1, D3+R5, R1, R4 KE-Milhosť a R5. Toto by sa malo stavať súčasne a na 100%. Do r. 2015-2020.
Zároveň by sa mali realizovať na celej R2 obchvaty a teda pripraviť R2 na súvislé budovanie po r. 2015-2020. A pridať R3 a R4 severnú vetvu.
R6 a D4 či R7 stavať až nakoniec, prípadne by mal štát aj pripraviť niektoré nové R-ky či D.
Okrem toho by mal štát pomôcť hlavnému mestu s dopravou každý rok vo výške 1 mld. SKK alebo naraz poskytnúť na 10 rokov 10 mld. SKK. A na záver by mal štát zabezpečiť a pomôcť (projekty pre EÚ) s obchvatami obcí, ktoré neležia na diaľničnej sieti, aspoň 20 obchvatov realizovať ročne.
Opravy ciest by už mala riešiť samospráva. A vôbec postupne aj celú dopravu, čo je v konečnom dôsledku aj cieľom vlády.
Filozofia výstavby:
1. R-ky by sa mali stavať tak ako doteraz, ale diaľnice by si mali udržať svoju kvalitu, t.j. parametre.
2. Nemal by sa zmeniť plán výstavby diaľničnej siete min. 10 rokov. Môžu sa robiť menšie zmeny ako napr. "postaviť 20 km menej na tej R-ke a viac na tej R-ke", ale nemal by sa meniť celý harmonogram výstavby.
3. Mal by sa zabezpečiť reálny finančný plán, prípadne ho doplniť aj rezervami, napr. zvýšiť mýto, vziať si úver, viac projektov PPP atď.
4. Malo by sa viac času a pozornosti venovať najmä prípravným prácam ako majetko-právne vysporiadanie pozemkov, kvalitný tender, ... pretože výstavba je potom už bezproblémová (ak samozrejme neskrachuje stavebná spoločnosť, ale aj toto sa dá čiastočne riešiť).
5. Číselne vyjadrené: Malo by sa ročne (systematicky) rozostavať 50 km, dostavávať 30 km a otvárať 20 km. Tento "vzorec" by sa samozrejme postupne menil, ale základom zostáva, že stále by malo byť "zabezpečených" 100 km D a R-iek na rok. To isté sa dá samozrejme uplatniť aj vo väčšej miere, t.j. na 200 km.
Takto si to predstavujem ja už dosť dlho. Čo by sa na tom nechal (a zmenil)? Alebo vy ostatní?