Diaľnica D1 je súčasťou multimodálneho koridoru číslo Va, smerujúceho cez slovenské územie (Bratislava - Žilina - Košice) od Užhorodu na Ukrajine. Predmetný úsek diaľnice D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami, bude spolu s nadväzujúcimi úsekmi plniť funkciu nástupnej komunikácie do oblasti Vysokých Tatier, ktoré sú predmetom celoročného záujmu domáceho a zahraničného cestovného ruchu. Postupným dobudovaním jednotlivých diaľničných úsekov v smere na Poprad sa dosiahne rýchlejšieho, dostatočne kapacitného a bezpečného prepojenia medzi dvomi najväčšími podtatranskými centrami, Liptovským Mikulášom a Popradom, reprezentujúcimi priľahlé oblasti Nízkych a Vysokých Tatier. V prvom úseku stavby, medzi Mengusovcami a Popradom, dôjde po vybudovaní diaľnice k odklonu prevažnej časti dopravy mimo v súčasnosti kritický úsek trasy cesty I/18 v prejazde mestom Svit, východne od Popradu sa vytvoria podmienky pre odklon tranzitnej dopravy, prechádzajúcej po cestách I/18 a I/67 intravilánom mesta Poprad, ale aj priľahlými obcami na východ od uvedeného okresného sídla.
Prepojenie diaľnice s jestvujúcou cestnou sieťou je zabezpečené prostredníctvom ďalších mimoúrovňových križovatiek, a to križovatky Mengusovce „Poprad“ (diaľnica D1, cesty I/18 a III/5345), križovatky „Tatry“ (diaľnica D1 a cesta II/534) a križovatky „Matejovce“ (diaľnica D1 a preložka c. I/67) a Spišský Štvrtok. Súčasťou stavby je stredisko údržby diaľnic „Mengusovce“, situované v bezprostrednej blźkosti rovnomennej križovatky, ktoré bude zabezpečovať údržbu diaľnice v úseku medzi križovatkymi „Važec“ a „Levoča“.
Na tomto úseku D1 bude 16 mostov na diaľnici, ostatných 13 (nad D1, križovatkách, iné cesty, toky). V rámci stavby D1 sa budú realizovať aj ďalšie vyvolané investície – preložky poľných a lesných ciest , vodných tokov, úpravy meliorácií, inžinierske siete, oplotenie, zárubné a oporné múry, protihlukové steny a pod..
Technicky, technologicky a realizačne najnáročnejším objektom stavby diaľnice bude tunel „Bôrik“, ktorého výstavbu si vyžaduje prechod trasy diaľnice naprieč výbežkom Kozích chrbtov, vybiehajúcim od Svitu na severozápad k Mengusovciam. Vzhľadom na dĺžku tunela (iba cca 995 m) sa uvažuje s vybudovaním oboch tunelových rúr, pričom okrem priportálových úsekov bude tunel budovaný razením (NRTM). V rámci stavby budú vybudované malé pravostranné a ľavostranné odpočívadlá „Batizovce“, v úseku diaľnice medzi Svitom-Podskalkou a Batizovcami, ktorých súčasťou sú aj objekty hygienického vybavenia a občerstvenia.
Vplyv stavby na životné prostredie.
Úsek bol v plnom rozsahu posúdený podľa zákona č. 127/94 Z.z., tento proces (EIA) prebiehal 5 rokov. Bolo hodnotených cca 15 variantov trasy,ktoré sa vykrištalizovali do dvoch koridorov, a to severný a južný obchvat Popradu. Vybraný severný variant je vhodnejší z hľadiska dopravného, ochrany ŽP i technicko-ekonomického. V technickej dokumentácii sú riešené všetky podmienky stanovené v záverečnom stanovisku procesu EIA.
Trasa diaľnice D1 medzi Mengusovcami a Matejovcami prechádza v ochrannom pásme tatranského národného parku (hranicu tvoria železničné trate Žilina – Košice a Poprad – Plaveč). V oblasti západného portálu tunela „Bôrik“, kde dochádza k priamemu stretu diaľnice s prírodnou rezerváciou „Bôrik“, ale aj v oblasti východného portálu tunela, bolo technické riešenie diaľnice s tunelom volené s cieľom minimalizovať vplyv stavby na vzácne lesné a rastlinné spoločenstvá a zoocenózy.
Na zmiernenie negatívnych účinkov z dopravy na okolie diaľnice v blízkosti jednotlivých sídiel, sú v priestoroch priblíženia diaľnice k zástavbe miestnych častí Poprad – Veľká a Poprad – Spišská Sobota navrhnuté protihlukové clony . V úseku medzi Svitom – Podskalkou a Batizovcami sú na telese diaľnice (aj mostov na nej) vytvorené priestorové rezervy, pre dodatočné osadenie protihlukových clôn, v období keď dôjde k prekročeniu limitných hodnôt zaťaženia hlukom z premávky na diaľnici.
Už štandartným vybavením diaľničných stavien sú prvky odkanalizovanie diaľnice , slúžiace na zachytenie a prečistenie odpadových vôd z prevádzky obslužných zariadení na diaľnici (SSÚD, odpočívadlá), ale aj zrážkových vôd odtekajúcich zo spevnených plôch a vozovky diaľnice. Zámer zabrániť znečisteniu recipientov látkami odvádzanými uvedenými vodami, je zabezpečovaný sústavou odhlučovačov ropných látok, ktoré sú súčasťou technického riešenia diaľničnej kanalizácie.
Stavba bola hodnotená ako vysoko efektívna.
Financovanie bude z kohézneho fondu, pôžičky EIB a štátneho rozpočtu
Dĺžka úseku 25,85 km
Kategória D 26,5/100(80) v dĺžke 13,8 km (Mengusovce - Matejovce), R 11,5/100 v dĺžke 12,05 km (Matejovce - Jánovce), t.j. vybudovanie 1/2 šírky diaľnice
Tento materiál pochádza zo stránky Slovenskej správy ciest:
www.ssc.sk/user/view_page.php?page_id=427