aquila napísal:ak sa nemylim na pristavanie cez ILS je tusim vhodny len jeden smer ergo, ked bude fukat zly vietor ILS moc nepomoze .. ale v tomto som dost laik, takze som to mozno len zle pochopil ...
Prave o tom jsme se tu bavili nedavno, ze ze smeru 240° (tedy jihovychod neboli od severu) by se ILS neveslo, musi byt prostor na dlooouhe rovne a pozvolne klesani. RWY 06 tedy smer od PB by tomu snad vyhovoval. Problem ale stejne zustavaji prah drahy, dotykove body a nasledny prostor pro brzdeni, zkratka je toho vic...
Pro zajemce doporucuju napr.
http://www.lkpr.info/takeoff/skolka/radnav.htm nebo bohuzel tam nejsou dobre obrazky, tak pro ty treba sem
http://www.allstar.fiu.edu/aero/ILS.htm
Co se tyce vlivu vetru tak moderni autopiloty ho pochopitelne dokazi vylučovat automaticky, ve starsich letadlech staci vykopnout nohu (smerovku) a letadlo potom leti na pristani "bokem" a srovnává se těsně před dotekem.. i v tomto případě se ILS pouzije ne treba jako vstup do autopilota, ale jako povelovy system (udava leť nahoru/dolu, doprava/doleva), na kterem pilot vidi zda je jeste na spravnem priblizeni resp. to koriguje. O smeru a sile vetru pilot dostava informace napr. z ridici veze.
Dulezity vyznam sytemu ILS je, ze pilot az do bodu rozhodnuti (min. vyska dana kvalifikaci pilota, letadlem a kategorii letiste) nemusi videt drahu, coz umoznuje pristat i za silne zhorsenych podminek, pri kterych je v soucasnosti let odklonen jinam. Pokud v bode rozhodnuti drahu nevidi, musi priblizeni opakovat. Dnesni system NDB zabezpeci vlastne jen navigaci k letisti jako takovemu a dalsi priblizeni a pristani uz se deje dle vizualniho navedeni a danych postupu.