Dialniciar napísal:zlata napísal:... bezpecnost cestnej premavky udava aj vysku standartu dopravy v krajine ...
zlata,
v tomto nesúhlasím. Bezpečnosť cestnej premávky je v štátoch ako Francúzsko, Nemecko, Švajčiarsko, ... na veľmi vysokej úrovni. Oproti takým ako sú krajiny V4 či Rusko, Chorvátsko, Slovinsko, ČR, ...
Avšak, to nič nemení na situácii, že na Slovensku v tuneli Branisko je špičková technológia. Že v ČR v tuneli Valík alebo Panenská je inštalovaná špeciálna technológia. Alebo aj že v Chorvátsku či Slovinsku sa stavajú nové tunely na tej najlepšej úrovni a nešetrí sa na tom.
Problémom však je, že aj nové tunely vo F, D, I sú super, ale staré bezpečné nie sú, jednoducho nie sú ... problémom je, že prestavať a postaviť nové rúry je neuveriteľne nákladné, no s bezpečnosťou cestnej premávky to nemá nič spoločné v rámci štátu ako celku, pretože doprava je v týchto štátoch na veľmi vysokej úrovni, aj správanie sa ľudí pri dodržiavaní DZ/poslúchnutia polície, ... výchovy na školách.
Proste, mať 2-3 tunely v krajine (zo 4 tunelov) na vysokej technologickej úrovni je pekné, no nič to nemení na obraze krajiny, pretože nové tunely sa tak stavajú, práve po tých tragédiách, ktoré boli.
Ale mať 1-2 tunely zo 100 na veľmi dobrej úrovni, to zase nič nehovorí o krajine ako celku a jej doprave, pretože tie tunely tam sú 10-tky rokov. ...
Podľa európskej smernice z 2004 o minimálnych bezpečnostných požiadavkach je písané aj o tom, že staré tunely v ktorých nie je možné urobiť úpravu na 100 percent je nutné urobiť dodatočné alternatívne bezpečnostné opatrenia, ktoré musia byť schválené EU. Od roku 2004 predpokladám, že k týmto úpravám už muselo dôjsť. Nedá sa to porovnať s novootvoreným tunelom, kde podľa tejto smernice musí byť už štandardne samostatne vetraná úniková štôlňa s viacerými priečnymi prepojeniami vzhľadom na dĺžku tunela, s vchodmi do tejto štôlne, ktorých vzdialenosť nesmie byť väčšia ako 500 m, ale ak EU alternatívy schválila, urobila tak na základe rizikovej analýzy, ktorú je nutné vypracovať v prípade ak sa tunel nejakou svojou vlastnosťou odkláňa od štandardu (napr. obojsmerné rúry, veľký podiel nákladnej dopravy a pod.).
Dôležité je, aby sa pri výstavbe nových tunelov čo najviac investovalo do systému rýchlej detekcie akejkoľvek kritickej situácie. Všetci vieme, že rozhodujú sekundy a tiež ľahký prístup bezpečnostných zložiek (najlepšie a hoci drahé riešenie je úniková štôlňa prejazdná vozidlami bezpečnostných zložiek..).
Najdôležitejším faktorom je však ten ľudský. Keď bol otvorený tunel Sitina, hneď prvých pár prípadov potvrdilo, že ľudia absolútne nerešpektujú pravidlá správania sa v tuneli. Zastaviť auto s bežiacim motorom bez toho aby mal človek na vozidle poruchu sa nesmie. Ďalšou vecou je že ľudia ani netušia na čo sú každých pár metrov stojany tiesňového volania. Keď už človek v tom tuneli zastaví, má ohlasovaciu povinnosť na dispečing, lebo dispečeri ho na kamere vidia, ale nevedia, akú pomoc majú poslať... zbytočný výjazd je drahý... uzavretie tunela kvôli takémuto človeku skomplikuje dopravu.... takže pokiaľ sa ľudia nenaučia disciplinovane správať na ceste žiadny tunel nebude dostatočne bezpečný napriek tomu, že tam budú inštalované najmodernejšie technológie.