Andrej napísal:Ten moj iny nazor nemam z technickeho hladiska, ale pre ekonomicke a politicke, ale to tu uz rozvadzat nechcem...
Kľudne to rozveďme. Politicky nie je teda čo rozvádzať.
Ekonomicky sa mali použiť:
1. Vyššie úvery cez štátne banky. Reálne plnenie po nejakú hranicu. Priestor na zadlžovanie existoval.
2. Vyššie odvody zo štátnych firiem. Podľa mňa možné plnenie len za cenu zvýšenia energií pre obyvateľstvo a firmy.
Nebol by problém to financovať, ak by SR mierila do EÚ. To bola chyba, základná chyba, že Mečiar bol proti vstupu do EÚ ... logicky, pretože tá by ho "zviazala" v mnohých veciach. Ale faktom je, že Slovensko môže ešte 20 rokov dostávať 2x toľko, ako bude dávať a to je obrovská šanca. Nehovoriac o tom, že je stabilnejšia mena, lepšie podnikateľské prostredie pre investorov, čím sa prakticky zvyšujú dane. Atď.
Ja to tiež nechcem rozvádzať do detailov.
Ale určite sa dalo zariadiť, aby SR dávala aj po r. 1998 ročne na diaľnice 12-13 mld. SKK, dnes bez problémov by išlo 25-30 mld. SKK a boli by sme úplne niekde inde. Na 100% rozostavané úseky medzi ZA a RK a dostavaná R1 atď.
Nás v diaľniciach predbehli aj ČR, aj Maďarsko (2 najv. mestá už sú spojené), zostávame len pred Poľskom, ale pred tým ešte dlho budeme. Predbehli nás totálne aj Slovinci, Chorváti (viem, nie sú v EÚ), prakticky Srbi to majú slušne vybudované, Macedónci sú na tom dobre, Grécko stavia ako divé. Španielsko úplne zmenilo svoju tvár, podobne Portugalsko a vo veľkom začali aj všetky severské štáty a Írsko, ktoré dodnes diaľnice nepotrebovali a stavajú ich pre zlepšenie kvality jazdenia a pre možných nových investorov. V Holandsku sa "hrajú" s informačnými technológiami, v Nemecku zistili čo je to mýto, vo Francúzsku sa našli silné spoločnosti a 75% diaľnic spravujú diaľničné spoločnosti + stavebné firmy, ... my sme v diaľniciach na chvoste a keď si nedáme pozor, tak nás predbehne aj Poľsko, ktoré síce je obrovské, ale posledné roky plní svoje sľuby a intenzívne stavia a predsa len za oveľa nižšie ceny ako u nás a na nížine, úplne rovných plochách prakticky. O Rakúsku sa radšej nevyjadrujem, oni si splnia cieľ, v tomto roku otvoria diaľnicu a sila je, že majú naplánovanú aj druhú. Pri hraniciach na sever stavajú A5 na Brno a tá druhá k nám je nasmerovaná medzi Stupavu a Záhorskú Ves. Potom fakt už zostane len Ukrajina ... kde to ružovo s diaľnicami nevyzerá (to ani u nás pred 16 rokami).
Treba si povedať, čo treba stavať. Najbližších 10 rokov (3-4 roky zostávajúca príprava, 6-7 rokov následná výstavba) Ak chceme na D1 mať min. po KE, treba nám 100 mld. SKK na úplne novú výstavbu, 25 mld. SKK na rozšírenie+opravy a 15 mld. SKK na dostavbu chýbajúceho oplotenia, 1/2 profilov atď. Spolu 140 mld. SKK. Zrejme by bolo spravodlivé postaviť aj 1/2 profily na trase KE-MI, niekde aj plný profil, takže prirátajme ešte 25 mld. SKK. Dostaneme
165 mld. SKK. Dnes má význam toto rátať, pretože inflácia sa drží a musí držať na istej hladine.
Určite R1,
25 mld. SKK, podobne ako na D1, s opravou vozovky.
Nová hospodárska situácia je jasná, treba dostavať aj D3, min. po KNM na plný profil, odtiaľ na 1/2 profil. K tomu celú R5 a na 1/2 profil aj R6. Tým je región ZA vyriešený. Cena spolu: cca.
40 mld. SKK.
V rámci posilnenia hospodárstva je nevyhnutné postaviť na plný profil južná vetva R4, to je spolu 5 mld. SKK.
No a potom tu máme riešenie bodových závad, teda čisté 1/2 profily: na R2 sú to obchvaty TN, BN, PD, Handlovej, ZH, ZV v hodnote
13 mld. SKK, medzi ZV a KE treba aj pár súvislejších úsekov v hodnote
10 mld. SKK. Na R3 treba dopravne celú severnú trasu v hodnote
25 mld. SKK, niekde dostavať na plný profil. Na strednej vetve R3 netreba nič ďalších 10 rokov, na južnej obchvat Krupiny, za
1,5 mld. SKK. Na R4, na severnej vetve treba obchvat Prešova, Svidníka a hraničný úsek, spolu za
15 mld. SKK.
R7 by som úplne vypustil. To, čo treba, tak to v rámci južného Slovenska v tomto mieste postaviť úplne novú cestu I. triedy medzi DS-NZ, v rámci investícií SSC. Podobne ako Branisko nahnalo autá cez úsek z Krompách by sa tu videlo, koľko áut by tu začalo jazdiť a až by to bolo treba, tak by sa súvisle začala stavať celá R7 od BA.
Takže spolu to je na 10 rokov naozaj skresaná suma 299,5 mld. SKK. Tej 0,5 mld. SKK by som dal na nové strojné vybavenie NDS (dnešné).
Za 10 rokov 300 mld. SKK, teda
ročne treba 30 mld. SKK.
Dnes sa dáva 20 mld. SKK, resp. nie je to problém vyčleniť. Neprestavia sa 3-5 mld. SKK (skúsenosti od r. 2005).
Z tých 300 mld. SKK nie je problém dať 100 mld. SKK z fondov EÚ. Roky 200-2013 sú v hodnote 50 mld. SKK na diaľnice, ďalšie programovacie obdobie sa to dá bez problémov dobehnúť. Ďalších 100 mld. SKK by bez problémov našiel štát, dnes dáva 6 mld. SKK, nemal by mať problém to dotiahnuť, hospodársky rast si to môže dovoliť úplne bez problémov. No a posledných 100 mld. SKK: diaľničné nálepky a čistý výnos mýta zabezpečí 23 mld. SKK, úvery NDS 25 mld. SKK (preto aj výnos mýta je nižší, aby bolo na splátky a jeho prevádzku) a PPP na D4, kde je výnos istý aj bez tieňového mýta za 25 rokov s právom výstavby nultého obchvatu. Chýba celkovo cca. 50 mld. SKK, no to je o vôli: buď PPP niekam na D1 alebo na R1, alebo viac eurofondov alebo viac zo štátneho rozpočtu alebo celkovo robiť reformy a namiesto rýchlejšieho znižovania deficitu skôr nové úvery na diaľnice, ide o
5 mld. SKK ročne, takže keby sa to inak nedalo a politici by neboli schopní sa dohodnúť, tak by sa muselo niečo škrtnúť, zrejme na by to išlo na R2-R3-R4, kde by sa na R3 nerobil súvislý úsek, na R2 o 1/2 menej obchvatov a na R4 by sa vynechal severný obchvat Prešova.