Financie na ďalšie úseky
Limit pre dlhovú službu NDS je aktuálne niečo cez sto miliónov eur ročne, NDS zároveň spláca úver vo výške približne 40 miliónov eur ročne, ktorý skončí už v roku 2022. Za viac ako dve miliardy eur by sa dali vybudovať všetky úseky rýchlostných ciest R3 a R4. Hovoríme o severnom obchvate Prešova až po hranicu s Poľskom, čím by po dokončení obchvatu Košíc Slovensko získalo priame spojenie medzi Maďarskom a Poľskom, respektíve o úseku R3 od D1 – Dolný Kubín po Tvrdošín.
„Spolu by za nasledujúcich 24 rokov mohla NDS investovať do výstavby nových úsekov dve miliardy eur. Štát by na tieto dve miliardy investícií nevynaložil ani euro, všetko by išlo iba zo zdrojov NDS. Pri vyňatí z okruhu verejných financií by zároveň záväzky NDS nezaťažovali štátny rozpočet a štátny dlh, čím by sa štátu uvoľnili zdroje na iné potrebné investície,“ uviedol generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. Podobne by NDS vedela zabezpečiť zdroje na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, ak by postupovala napríklad formou vydávania dlhopisov. „Trh nám dnes ponúka lacné peniaze. Je preto rozumné využiť ich na projekty, ktoré sa prejavia v rozvoji regiónov a vhej kvalite života občanov. Postavené diaľnice ľuďom nikto nikdy nezoberie. Nová infraštruktúra zároveň bude generovať zisky v podobe rozvoja obchodu a turizmu,“ konštatoval Róbert Auxt.
Rovnako upozornil, že NDS hospodárila v minulom roku v zisku. Aj vďaka zrušeniu niektorých nevýhodných tendrov a rozumnému hospodáreniu očakáva NDS stabilný zisk aj v dlhodobom horizonte. „Diskusiu o vyňatí NDS z okruhu verejných financií som otvoril preto, lebo mi záleží na tom, ako bude spoločnosť fungovať najbližšie desaťročia. Prikláňam sa k tomu, aby NDS pôsobila ako moderná západná spoločnosť, s dlhodobými cieľmi a zabezpečeným financovaním, podobne ako napríklad rakúsky Asfinag. Aj ten je mimo okruhu verejných financií a financuje sa dlhom,“ vysvetlil generálny riaditeľ NDS.
http://www.ndsas.sk/aktuality-nds-by-mo ... 372s49284cToš to vyzerá reálne ak by 2017 začali tendrovať 2020 by tých 17km mohli dorobiť.
Oravská R3 dokončenie v poloprofile cca 17km vyjde na max. 180 mil, a spojenie D1-Dolný Kubín na plný s dvomi tunelmi max 350mil. Za 530mil je vyriešená celá Orava do 2040. Ešte nevieme aký je akútny úsek Dk-D1. Brestovú upravovali na stúpacie pruhy tam to môže uniesť aj 20-30 tis a/24h.