Moderátor: Moderátori
1. Uz v sucasnom neekologickom variante ma rychlostna cesta BB-RK stat 1,8 mld eur, nie 1 mld ako uvadzas, co potvrdil minuly tyzden minister dopravy https://www.rtvs.sk/radio/archiv/1175/687043 , minutaz 17:26
2. Sucasna platna EIA pretlacena pocas ministrovania Lubomira Vazneho (znameho o.i. analyzou PPP, kde bolo preukazane falsovanie https://dennikn.sk/8767/analyza-sfalsov ... otrestana/ ) , vedie krizom cez nas najvacsi narodny park Nizke Tatry. Aj Ty ako zastanca R1 tu na fore navrhujes ekologickejsie varianty, ktore nevedu narodnym parkom, preto bude potrebna nova EIA
3. Aj keby sa niekto snazil stavat podla starej EIA, tato je sudne lahko napadnutelna, pricom argumenty dava dalsia EIA na rovnaku trasu, ktora sice bola zastavena, ale v popise zmien odovodnuje, preco je nutna nova EIA (napr. uz povodna EIA predpokladala korekciu v oblasti genofondovej plochy Vrch Mostenica, nesuhlas Statnej ochrany prirody, zasah do NATURA 2000 atd.) https://www.enviroportal.sk/eia/dokument/246364 str. 3 a dalsie
4. V nedavno zverejnenej EIA na Korbelka sa v odovodneni zaverecneho stanoviska pise, ze podla Smernice o biotopoch, "v pripade zavazneho negativneho vplyvu stavby na NATURA 2000, pokial existuje iny variant, ma sa realizovat taky, ktory ma mensi negativny vplyv" http://www.enviroportal.sk/eia/dokument/258883 str. 141 dole
5. Existuje samozrejme ekologicke riesenie, ktore by sa vyhlo NAPANTu a NATURE 2000, podla starsieho stanoviska ministerstva dopravy https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok- ... ovaly.html by to bol bazicky tunel v dlzke asi 17 km (plus dalsie tunely od Liptovskej Osady az po D1)
6. Taketo ekologicke riesenie by si vyzadovalo obrovske investicie, ovela viac ako sucasnych 1,8 mld a este ovela viac ako porovnatelny variant cez Turiec . Pri sucasnom tlaku na setrenie (napr. obchvat Presova R4) a existencii Hodnoty za peniaze je taketo riesenie z financneho hladiska tazko priechodne
7. Trasovanie z Bystrice do Ruzomberka by znamenalo, ze Bystrica by so Zilinou boli dve najblizie krajske mesta, ktore nemaju priame (co najkratsie prepojenie), co by obe obchodne a hospodarsky znevyhodnovalo (Kosice Presov vzdusna vzdialenost 32 km maju, Nitra Trnava vzdusna vzdialenost 38 km maju, Trnava Bratislava vzdusna vzdialenost 44 km majú, Bystrica Zilina vzdusna vzdialenost 62 km BY NEMALI, Trencin Zilina vzdusna vzdialenost 63 km maju)
8. Pokial ide o uzemne plany, R1 BB-RK je v rozpore s uzemnym planom VUC Zilinsky kraj https://www.enviroportal.sk/eia/dokument/98980 str. 23, naopak R3 BB-ZA je v uzemnom plane VUC Banskobystricky kraj ako jeden z variantov http://www.uzemneplany.sk/upn/vuc-bansk ... icky-navrh
9. Uzemne rozhodnutie alebo stavebne povolenie akehokolvek tunela konciaceho v Korytnici budu pravdepodobne blokovat Zilinske urady, lebo Korytnica uz patri do Zilinskeho samospravneho kraja
10. Preto by sa mali Bystrica a Zilina dohodnut, v opacnom pripade bude proces na dlho zablokovany k skode oboch miest. Zilina ma pritom lepsie vyjednavacie argumenty, lebo sa moze dohodnut s Trencinom a potiahne R3 do Handlovej, ktora patri do Trencianskeho kraja. Naopak, akykolvek tunel z Bystrice bude koncit v Zilinskom kraji.
11. Aj ked primator Martina Hrnciar vplyv na NDS nepotvrdil http://www.historiadialnic.sk/news/ako- ... -dialnice/, ak by tam vplyv bol, je vylucene, aby sa rozvijal variant R1, ked Hrnciar dlhodobo podporuje R3 http://www.zask.sk/sk/aktuality/archiv/ ... ticie.html
12. Po dostavani Visnoveho sa cast vychodo-zapadnej dopravy, ktora este jazdi cez Donovaly, presunie na severnu trasu. Pri dokoncovani R2 sa zasa cast dopravy presuva na juznu trasu. No a po vcerajsom otvoreni D3 sa cast dopravy z Donovalov presuva aj na horsky priechod Sturec resp. Kremnicke bane po rekonstrukcii
Lorenc napísal: 1,8 mld je sadzobníková cena. Tak ako to bolo pri obchvate BA ktorý mal stáť podobnú sumu. Nakoniec je polovicu nižšia. 1mld ktorú používam je zámerná a verím, že finálna.
Lorenc napísal: Nová EIA sa robí v najspornejšom úseku Korytnica-D1.
Lorenc napísal: Tento variant je to najvhodnejšie, čo sa zatiaľ nakreslilo. Vstupuje a vystupuje na hranici ochranného pásma NAPANT-u.
Takze sa tym ani netajis, ze zamerne (asi aby trasovanie vyzeralo priechodnejsie) uvadzas nizsiu cenu, v ktoru "veris", co na tom, ze minister dopravy uvadza cenu vyssiu, vsak? Obavam sa vsak, ze politici, ktori pretlacia takyto bezohladny variant nebudu brat ohlad ani na setrenie verejnymi prostriedkami (skor naopak, vyuziju prilezitost), ako sa to udialo naposledy na D3, kde vysledna cena o 20% prekrocila odhadovanu cenu. V tom pripade budeme radi, ak to bude stat len 1,8 mld. eur a nie 2,2 mld. eur.
Najspornejsi je usek Slovenska Lupca - Korytnica. Platna EIA hovori o 3 kilometrovom tuneli Kozi chrbat, ktoreho severny portal je umiestneny uprostred narodneho parku! Len polovica trasy cez narodny park vedie tunelom, zvysok dolinou Barborina od cca km 13,3 po cca km 14,4 vedie priamo prisne chranenym uzemim. Pozri obr. 1. na https://www.enviroportal.sk/eia/dokument/80724 alebo album_page.php?pic_id=5681 , kde NAPANT siaha az k ceste I/59. A to uz nehovorim o tom, ze trasa vedie aj chranenym uzemim europskeho vyznamu Natura 2000. Trasa Korytnica - D1 nevedie narodnym parkom, "iba" uzemim Natura 2000, preto je usek Slovenska Lupca - Korytnica najspornejsi (vedie aj krizom cez narodne aj europske chranene uzemia). Ale aj trasovanie chranenym uzemim Natura 2000 staci na to, aby bolo toto trasovanie zamietnute, kedze sme sa vstupom do EU zaviazali uzemia Natura 2000 chranit a existuje alternativa nezasahujuca uzemie Natura 2000 (napr. dlhsim tunelom ked uz nechces pocut o trasovani cez Turiec). Z pohladu Natura 2000 nemoze byt v Korytnici umiestnena vobec ziadna MUK, ta moze byt az v Liptovskej Osade resp. dalej smerom k Ruzomberku.
Zopakujem este raz podstatu: sucasny variant R1 BB-RK vedie krizom cez nas najvacsi narodny park a krizom cez europske chranene uzemia Natura 2000. Da sa urobit aj ekologicke trasovanie, ale to bude stat ovela viac.
rastislav5 napísal: Takze sa tym ani netajis, ze zamerne (asi aby trasovanie vyzeralo priechodnejsie) uvadzas nizsiu cenu, v ktoru "veris", co na tom, ze minister dopravy uvadza cenu vyssiu, vsak? Obavam sa vsak, ze politici, ktori pretlacia takyto bezohladny variant nebudu brat ohlad ani na setrenie verejnymi prostriedkami (skor naopak, vyuziju prilezitost), ako sa to udialo naposledy na D3, kde vysledna cena o 20% prekrocila odhadovanu cenu. V tom pripade budeme radi, ak to bude stat len 1,8 mld. eur a nie 2,2 mld. eur.
Lorenc napísal:
Dobre vieme, že na Slovensku je chaos ohľadom cien a používa sa to na politické účely a mediálnu masáž. Raz sa použije sadzobníková a inokedy tendrovaná. A unreal cifrovanie neprospelo ani D3 ani niektorým úsekom D1 nakoniec to zaplatíme všetci. Nds- ka by mala mať špeciálne oddelenie, ktoré bude vyhodnocovať ceny za km na už postavených úsekoch v určitej náročnosti a toto číslo by malo byť uvádzané v zátvorke za sadzobníkovou ako predpokladaná hodnota za úsek. Okrem tunela Hradište, ktorý navrhujem TBM poloprofil tak cena by nemala presiahnuť 900 mil.
rastislav5 napísal: Najspornejsi je usek Slovenska Lupca - Korytnica. Platna EIA hovori o 3 kilometrovom tuneli Kozi chrbat, ktoreho severny portal je umiestneny uprostred narodneho parku! Len polovica trasy cez narodny park vedie tunelom, zvysok dolinou Barborina od cca km 13,3 po cca km 14,4 vedie priamo prisne chranenym uzemim. Pozri obr. 1. na https://www.enviroportal.sk/eia/dokument/80724 alebo album_page.php?pic_id=5681 , kde NAPANT siaha az k ceste I/59. A to uz nehovorim o tom, ze trasa vedie aj chranenym uzemim europskeho vyznamu Natura 2000. Trasa Korytnica - D1 nevedie narodnym parkom, "iba" uzemim Natura 2000, preto je usek Slovenska Lupca - Korytnica najspornejsi (vedie aj krizom cez narodne aj europske chranene uzemia). Ale aj trasovanie chranenym uzemim Natura 2000 staci na to, aby bolo toto trasovanie zamietnute, kedze sme sa vstupom do EU zaviazali uzemia Natura 2000 chranit a existuje alternativa nezasahujuca uzemie Natura 2000 (napr. dlhsim tunelom ked uz nechces pocut o trasovani cez Turiec). Z pohladu Natura 2000 nemoze byt v Korytnici umiestnena vobec ziadna MUK, ta moze byt az v Liptovskej Osade resp. dalej smerom k Ruzomberku.
Lorenc napísal: Platná EIA z 2010 dala podmienky, z ktorých vznikol v štúdii 2015 nový variant 8,3km tunela. Ak viac menej rešpektujem ochranné pásma tak územie európskeho územia NATURA 2000 je podídené tunelom od A po Z.
https://www.enviroportal.sk/sk/eia/deta ... -korytnica
rastislav5 napísal:Zopakujem este raz podstatu: sucasny variant R1 BB-RK vedie krizom cez nas najvacsi narodny park a krizom cez europske chranene uzemia Natura 2000. Da sa urobit aj ekologicke trasovanie, ale to bude stat ovela viac.
Lorenc napísal: To je celé zavádzajúce tvrdenie.
Takze uz len 900 mil . Ak to takto pojde dalej, tak este niekolko Tvojich prispevkov a budeme mat cely usek zadarmo . Ale teraz vazne, kto tu robi masaz? Ja citovanim ministra dopravy alebo Ty uvadzanim vymyslenych tendrovych cien, ked tender este neprebehol?
rastislav5 napísal:Ach jaj. Pozri si ten obrazok nezmenseny v originale, aby si vedel precitat legendu https://www.enviroportal.sk/eia/dokument/245122 Sikme cervene srafovanie znaci co? NATURA 2000 CHRANENE VTACIE UZEMIE - SCHVU. Takze chranene uzemia Natura 2000 su nielen 2 krat srafovane, ako sa hodi Tebe. Okrem toho tam mas aj legendu k narodnemu parku (svetlo zelene ohranicenie). Obrazok potvrdzuje, co tvrdim uz od zaciatku, ze sucasny variant vedie krizom cez Narodny park a krizom cez chranene uzemie NATURA 2000. Dokonca to tam mas aj vpisane do mapy hned vedla trasy ako NP Nizke Tatry a SKCHVU018 Nizke Tatry, ak by si nedokazal pochopit legendu.
CHVU su sucastou suvislej europskej sustavy chranenych uzemi NATURA 2000. http://uzemia.enviroportal.sk/about O dolezitosti CHVU hovori aj to, ze v novsej EIA, ktora bola zastavena (a odkaz na ktoru si sem pridal v jednom z predchadzajucich prispevkov) sa podrobne sleduje vplyv R1 na CHVU a vyraz CHVU sa v Oznameni o zmene navrhovanej cinnosti vyskytuje 15 krat.
SKCHVU018 Nizke Tatry bolo zriadene vyhlaskou Ministerstva zivotneho prostredia za ucelom zabezpecenia priazniveho stavu biotopov druhov vtakov europskeho vyznamu http://www.sopsr.sk/natura/dokumenty/pl ... HVU018.pdf
A zopakujem, ze tunelovy variant na obrazku nema platnu EIA.
Scitanie 2015: na I/59 bolo 7784 v./24h. Treba pockat kolko z toho zoberie otvorenie Visnoveho, moze to byt az 2000 v./24h, ked tam bude cca 6000 v./24h, oplati sa stavat tak narocny usek navyse v chranenych uzemiach pre cca 5 000 v./24h, ktoré by sa presunuli na R1?
Lorenc napísal:Štrafa A: Natura 2000 územia európskeho významu SKUEV, (Tunel Hradište podchádza SKUEV) Šrafa B: Natura 2000 chránené vtáčie územia SKCHVU (Takýchto oblastí je kade-tade aj na Oravskej R3)
Dve šrafy, a jedna má vyššiu dôležitosť ako druhá. A tak sú definované dve ochranné pásma. Všetko má svoju hierarchizáciu.
Myslím, že tu toho bolo povedané už dosť, a kto chce nájde sa v tom. Len treba pripomenúť, že trasa R1 Rk - BB je pretláčané exministrom Vážnym, ktorý keď kandidival na primátora BB tak chcel mať u voličov očko. Vyšiel mu severný obchvat, našťastie predĺženie R1 sa nerealizovaloa dúfam že ani nezrealizuje. Aspoň nie v takom stave ako je teraz navrhnutý a platný. Vďaka Vážnemu sa zmenili normy na pozdĺžne sklony diaľnic, len aby R1 bola vôbec cez Nízke Tatry vytrasovateľná. Ale parametre v porovnaní s jestvujúcou cestou nie sú žiadnym prínosom.
Okrem toho som prezentoval aj nápad potiahnuť R3 od križovatky Turany s I/18 v opustenom koridore D1 po Šútovo, odtial tunel smer Párnica. Ale to len ako alternatívu k napojeniu R3 cez Likavku alebo cez Komjatnú, aby sa využili už vykúpené pozemky. Stále by to bolo menej tunelov ako R1 BB - RK.
Bázový tunel RK-BB by bol fajn, ale v tom prípade ho riešiť ako multimodálny koridor aj so železnicou. Len treba rátať, že na to bude nová EIA a teda bude treba riešiť vplyvy na vodné zdroje v takom rozsahu, ako sa teraz musia riešiť na D1 Turany - Hubová a D1 Hubová - Ivachnová.
jarino napísal:Zákazka z konca minulého roka na aktualizáciu DUR zrušená.
mino napísal:zatial nejestvuje ziadna tranzitna alternativa ani pri R3
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.