Vlados napísal:Mala by to byť posledná možnosť, no používa sa práve ako prvá a ešte k tomu častokrát podľa pootočeného kompasu. Poprad-Východ je na severe alebo Tornaľa-Východ tiež na severe
Kompasové prídomky nie sú žiadna novinka ani v československom systéme (Brno-Západ, -Centrum, D1/D2 Brno-Jih, Brno-Slatina, Brno-Východ), len na Slovensku nevznikla potreba ich používať, keďže diaľnice v SSR boli skôr raritou. V ére samostatnosti Slovenska sa začali kompasové prídomky používať až na R2 pri Tornali
https://www.google.sk/maps/@48.4003016, ... authuser=0
https://www.google.sk/maps/@48.4378285, ... authuser=0
a na D1 v Poprade. Neskôr na R1 a to práve kvôli početnosti križovatiek a potrebe ich odlíšenia.
Môžeme sa baviť o nevhodnosti ich zadefinovania, lebo aplikačná prax hovorí, že tí ktorí o tom rozhodujú asi nepoužívajú mozog. Áno Poprad-Východ a Tornaľa-Východ nie je správne, tak ako nie sú správne Senec-Východ, Sereď-Sever apod.
Vlados napísal:Niekoľko strán dozadu sme požadovali skrížené "hnáty" a expwy nás takmer ukameňoval.... je rozdiel ak značíme križovatku alebo cieľ, nové ZDZ to nerozlišuje.
Nikoho som nekameňoval, stále sa snažím len vysvetľovať. Tak ako StVO tu vysvetlil gramaticky ako by to malo byť správne aj s tým veľkým a malým písmenkom resp. zátvorkami - nechcel som nikdy ísť až do takejto podrobnosti. ALE smerové značenie má byť čo najjednoduchšie a najjasnejšie tak, aby ho pochopil vodič neznalý miestnych pomerov a hlavne má byť intuitívne. A preto má obsahovať len toľko informácii, koľko vodič na svoje rozhodovanie potrebuje - čiže nie veľa ale ani nie málo a čo najzrozumiteľnejšie. Ak by sme išli striktne aplikovať slovenskú gramatiku na dopravné značenie, tak tu máme svetové strany raz veľkým písmenom, raz malým písmenom potom niekde v zátvorkách - o čom som presvedčený, že je nežiadúci stav. Kto by to reálne dokázal rozlíšiť? Preto som apeloval na zásady informačného dizajnu a ich dodržiavania aj za cenu mierneho ohýbania pravidiel slovenského pravopisu.
BTW: Orientácia v priestore podľa svetových strán je jednou z najprirodzenejších orientačných schopností človeka od nepamäti, koniec koncov sa to učia deti na základných školách v 2. triede na Vlastivede.
Na diaľniciach rozlišujeme 2 typy križovatiek:
Uzol - skrížené hnáty
križovatka viacerých diaľnic, alebo diaľnice a cesty podobnej diaľnici. Väčšinou ide o križovatku diaľkových trás, alebo diaľnice a diaľničných privádzačov z veľkých miest. Názov by mal teda vystihovať polohu takejto križovatky z dostatočne známych lokalít aj pre cudzincov, čiže vodičov neznalých miestnych podmienok. ALE POZOR - názov tejto križovatky nie je určujúcim dopravným cieľom pre odbočenie, čiže sa nemusí objaviť v ďalšom smere jazdy (v ďalšej sekvencii značiek).
Prípojka - zobák
križovatka, ktorá pripája ostatnú cestnú sieť k diaľnici. U nás často-krát nazývaná výjazd, avšak nie je to presné, lebo križovatka môže mať aj viacero výjazdov na rôzne smery. Názov takejto križovatky by mal byť zároveň určujúcim dopravným cieľom t.j. cieľom dosiahnuteľným po odbočení z diaľnice. Čiže názov križovatky je zároveň CIEĽ, preto to netreba. Ak však takýto CIEĽ je určujúcim dopravným cieľom pre viac križovatiek v okolí, je potrebné tieto križovatky rozlíšiť buď kompasovým prídomkom alebo vhodným miestnym cieľom. Určite ideálnejší je miestny cieľ (Bratislava, Košice) tam kde to ide a má to význam, ale kde to nejde nám zostávajú už len kompasové prídomky. Kompasový prídomok je svojim spôsobom tak isto cieľ, pretože neoznačuje len križovatku (vlastné podstatné meno) a jej polohu od určujúceho dopravného cieľa, ale zároveň označuje aj časť obce, ktorú takáto prípojka obsluhuje (nevlastné podstatné meno). Preto stále hovorím, že názov križovatky - prípojky je zároveň aj cieľom, preto nie je k nemu potrebné pridávať zobák. Ako sa to vyberá popísal už StVO resp. nevydaná brožúrka.
BTW: Nevydaná (resp. sabotovaná) preto, lebo niekomu vyhovuje tento bordel a moc, ktorú v ňom má, a veselo si môže dávať Senec-Východ a iné blbosti...
Ďalšia problematika je či uvádzať kompasový prídomok aj v ďalšej sekvencii značiek na odbočení. Tu zase neexistuje nejaké striktné pravidlo, ale treba použiť mozog a rozmýšľať či to v danej situácii účelné je alebo nie.
Prípadová štúdia Žilina D1/D3 (Prevádzkový stav: tunel D3 PCh a tunely D1 Ovčiarsko a Višňové sú otvorené):
V prípade Žiliny nie je striktne potrebné uvádzať kompasový prídomok aj na odbočení. Ak idem od BA pred Uzlom D1/D3 by mali byť nasledovné ciele:
Priamy smer (D1): Prešov - Martin - Žilina-Juh
Odbočenie (D3): Katowice - Ostrava - Žilina-Západ
čiže vodič, ktorý smeruje do Žiliny sa má podľa toho do ktorej časti ZA smeruje rozhodnúť, z ktorej strany tam pôjde. Má na výber či na juh (od juhu D1) alebo na západ (zo západu D3). Ak sa rozhodne ísť západom, tak odbočí a hľadá svoj cieľ Žilina-Západ. Príde k ohláške so zobákom a jeho číslom a názvom Žilina-Západ. V priamom smere je uvedené Katowice - Ostrava - KNM, na odbočení Žilina - Terchová. Západ v tomto prípade už nie je potrebný, lebo je to už jediná možnosť ako sa do Žiliny dostať a nie je v tomto mieste potrebné rozlišovať určujúci dopravný cieľ.
Avšak sú prípady, kde to potrebné JE ako taký Senec alebo Nitra.
Vlados napísal:Dnes som bol na otočku v KE a na Mier som trafil aj bez toho zmätočného Košice-Sever... medzi tými "bodmi" sú skutočne 3 MÚK. (ani nechci vedieť koľko mi zobrazilo meranie na Soroške)
Ešte k tým hnátom na "Uzol Košice-Sever" - tie tam samozrejme sú, takže každému musí byť jasné, že ide o uzol. Ak nie treba pouvažovať nad tým, či tam nepridať aj to slovo Uzol ako v DE a AT, aby to bolo pre domácich vodičov ešte zrozumiteľnejšie.
Opäť hovorím Vlados, ak si s tým nespokojný napíš podnet. Dá sa to riešiť. Vždy sa niečo pohne až keď napíšeš kompetetným podnet, najlepšie ak dáš do kópie príslušného ministra, vtedy máš záruku, že Ti niekto odpíše a možno sa s tým aj niečo bude robiť. Kompetentní totižto vedia o oveľa horších dopravných značkách a situáciách, ktoré bezprostredne ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky a nerobia s tým vôbec NIČ, pokiaľ nepríde nejaký podnet.
...asi začnem písať podnety aj JA...