od lostrail » 02. Apr 2019 16:35
PK: Hmmm, ekoterorizmus. Kdeze som to slovo uz len pocul... Uz viem, take Parlamentne listy, InfoVojna, Noveslovo, Badatel bodka net...
Porovnavat cistotu vzduchu samozrejme treba, no hlavne su na to pristroje, ktore vedia urcite veci zmerat. Na zaklade dojmu, ze nieco citim alebo necitim asi tazko mozem tvrdit, co je cistejsie. Je to len nejake prve priblizenie, ktore je navyse dost hrube. Najma v kontexte s tym, ked mi niekto ide tvrdit, ze velke hladke dizle nepredstavuju zataz, to iba tie male, oturbene.
Pri citani tvojho prispevku som mal normalne pred ocami taku tu developersku vizualizaciu, kde su nablyskane sklenene skatule, parciky, fontanky, auta a vysmiate rodinky s detickami. Hotova idylka. Az na to, ze to tak nie je. V reali by totiz tie auta boli nasekane jedno na druhom v tom parciku. Suhlasim, ze su vacsi znecistovatelia, ako auta, napr. taka letecka alebo tazka lodna doprava by mohli niecim prispiet do diskusie (pricom v tychto oblastiach sa asi ani vo vzdialenejsej buducnosti nebude crtat zlepsenie).
Na druhej strane, ty objem vypusteneho CO2 nepovazujes za relevantny udaj a upozornujes na ostatne emisie. Predpokladam, ze ide o hlavne TZL, ci uz vo frakcii PM10 alebo PM2,5. Je pravda, ze co sa tyka TZL, USA maju na toto prisnejsie normy, ako EU, preto dodnes pouzivaju velke hladke dizle namiesto malych s turbom. Europa sa s tymto bude musiet v dohladnej dobe popasovat. Na druhej strane, je uz davno dokazane, ze problemom c.1 je prave CO2, nakolko sposobuje globalne oteplovanie (aj ked coskoro ho na prvom mieste nahradi metan z hospodarskych zvierat, v horsom pripade z permafrostu). Argument, ze CO2 je sucastou prirodzeneho cyklu, mozeme pouzit, pokial v ramci toho prirodzeneho cyklu existuje dostatok rastlinstva, ktore CO2 dokaze odburat. No kedze sa planeta preukazatelne otepluje, je zjavne, ze to tak nie je a taky argument je uplne mimo. A aby toho nebolo malo, este aj to rastlinstvo lyncujeme, namiesto toho, aby sme jeho podiel rozsirovali.
Europa sa v dohladnej dobe dotiahne na US normy, co sa tyka znecistujucich latok, pretoze tam to cele speje. Lenze oproti US bude mat navrch prave v oblasti CO2, o com v pripade US rozhodne nemozeme hovorit a tam si touto cestou, ktorou ide Europa teraz, budu musiet prejst mozno o 10-30 rokov. Prve lastovicky vidno aj tam, aj ked autickarska lobby je tam velmi silna. Povznikali vsak nejake kratke elektrickove trate, pripadne sa porobili upravy, ktore na ceste upresnostnuju MHD na ukor aut. Takze nie je pravda, ze US ide nejakou velmi odlisnou cestou.
Nech uz je, ako chce, pristup, ze do mesta v buducnosti nebudu patrit auta na fosilne paliva, sa z dlhodobeho hladiska ukaze ako spravny. Mozno este teraz, ked mame tu slobodu viest zabomysie vojny o to, ktora znecistujuca latka je nebezpecnejsia a ci je nebezpecnejsia ako sklenikovy plyn alebo naopak, sa zda, ze to tak nie je, ale raz aj o tuto slobodu prideme a potom, ked sa ten prechod podari (ci uz dobrovolne alebo nasilu), este budeme krutit hlavou nad tym, ako sme mohli byt kedysi taki sprosti.
Lenze ono je to tak, ze zaryti autickari vzdy budu hladat coraz sofistikovanejsie zdovodnenia, preco auta na fosilne paliva su vlastne v pohode, budu davat izolovane priklady, pripadne ako tu uz zludovela hlaska "predvadzat nekonecnu mentalnu akrobaciu", aby si ospravedlnili svoju pravdu. Casom to vsetko aj tak prejde do elektromobility, tentoraz aj navzdory argumentom, ktore su na strane oponentov minimalne na zvazenie. Ten trend je nastaveny, netvrdim, ze je nevyhnutne najlepsi v sucasnej dobe, ale zasa, ked sa na toto pozrieme z dlhodobehl hladiska, uz vyrobena elektrina je najcistejsia forma. Pre ludstvo je jednoduchsie hladat sposoby, ako jej vyrobu co najviac ocistit a ako zdokonalit jej uskladnovanie, no a vsetko ostatne postupne prisposobit tak, aby to spotrebovavalo prave elektrinu.
Napriklad zaujimavym vyvojom presli v poslednych rokoch tepelne cerpadla. COP a EER stupli o slusne cisla, no pritom tazka veda za tym nie je. Vyroba latok s este vacsou tepelnou kapacitou, zvysovanie kompresnych pomerov, no a z hladiska sezonnej ucinosti nasadenie frekvencneho menica na pohon kompresora. V mnohych oblastiach sa stale da zlepsovat ucinnost, cize moze sa o par rokov stat aj to, ze klasicky konvektor budeme povazovat za nieco neuveritelne neefektivne. Pomaly sa dostaneme do situacie, kedy centralna vyroba tepla prestane mat zmysel, lebo tak z hladiska nakladov, ako aj ucinnosti, nam bude stacit obycajna klima (pricom uspora emisii, ktore pripadaju na straty v mestskych rozvodoch, bude znamenat velky argument).
Preco by to pri autach malo byt o tolko ine? Mimochodom, aj tam budu klimy, lebo z elektrickeho motora asi tazko vykurit kabinu, no aj ked dnes nad tym ohrname nosom, moze sa stat, ze o 10 rokov si ako nove auto budete moct kupit len nejaku tristvrtevalcovu zdochlinu s motorom, ktory by sa niektori hanbili mat na skutri, alebo elektromobil.
Na tento trend naskoci aj US, je to len otazka casu.
Inou temou je prepalene mnozstvo aut v mestach, nekonecne rozsirovanie ciest a budovanie parkovisk. Toto je celkovo neudrzatelne, co plati aj pre US. Okrem toho, na rozdiel od Americkych miest maju tie Europske povacsinou historicke centrum s uzkymi ulickami. Toto je jeden zasadny fakt, ktory neradno opomenut. Kym v US sa mesta stavali povacsinou uz s vedomim, ze je potrebne budovat siroke cesty pre auta a inu dopravu, v Europe su tak stare, ze v case, ked ich stavali, tu a tam presiel nejaky konsky povoz, no inak vsetci chodili peso.
Regulacia vjazdu aut do centier miest preto v Europe zmysel ma. Rovnako ma celkova regulacia vjazdu do miest ako taka, pretoze napr. pri topologii, aku ma Bratislava, logicky vsetko skonci v urcitom centralnom perimetri. Pre tranzit, pripadne dopravu, ktora prechadza z jedneho konca mesta na druhy, sa uz zmrazuje stavba obchvatu, no raz ten obchvat pride. Znova vzhladom na topologiu ma logiku v blizkosti tohto obchvatu, najma v miestach, kde krizuje nosne linky MHD, postavit velke zachytne parkoviska. Mnohi ludia mi hovoria, ze sa boja soferovat v Bratislave a keby take nieco existovalo, vyuzili by to. A potom by sa taki autobaroni, ako PK, mohli s jednou rukou dlhou pohodlne dostat do ciela.
Darmo nam budu parky, zelene plochy a neviem, co vsetko este, ked na nich budu stat auta, ktore nebudu mat kde parkovat. Regulacia vjazdu a regulacia parkovania su nevyhnutnostou, ktora jednoducho prisla evolucnym sposobom, nie je to nikoho snaha robit zle, ale jasne nastavit priority, pretoze je to nevyhnutne.
Auta naozaj su pokrok (na vacsie vzdialenosti im moze konkurovat asi len vysokorychlostny vlak), ale tym pokrokom kedysi boli aj freony. Potom sa zistilo, ze ich vplyvom sa tu o par desiatok rokov pravdepodobne upecieme. Vykonali sa opatrenia, ktore v priebehu kratkeho casu nahradili freony inymi latkami a katastrofu sme odvratili, pricom dlhodobe merania ukazuju, ze ozonova diera sa postupne zaceluje. Lenze freony boli pomerne jednoducha zalezitost z hladiska dopadu na kazdodenne spravanie sa, resp. obmedzovanie ludi. Zasadne sa nezmenila konstrukcia zariadeni, ani sprejov, vysledny dopad na zivotny styl to malo minimalny. Preto to prebehlo tak hladko. Lenze problem zacne vzdy s ludmi. Ked nie su ochotni sa uskromnit, ked ich niekto nuti menit zivotny styl. Az teraz ide do tuheho, nie vtedy.